Jump to content

Hvordan få Raymarine ES75 til å vise AIS båter.

Dreuf

Recommended Posts

Jeg har montert en AIS på min Raymarine ES75 via NMEA0183-38400baud.

Når jeg går inn og sjekker datatrafikk så mottar plotteren !AIVDO og !AIVDM, men jeg ser ikke noen båter på kartet. 

På "oppstartskjermen" så har man mange symbol i bunn og der står det "Kun mottak" på AIS.. 

Ettersom jeg har lest i manualen så skal man gå inn på "Eksterne enheter" og "AIS" for å finne innstillingene, der finner jeg "Stillemodus" som står "AV" og "Vis varslinger" som står "PÅ".

I SeatalkNG nettverk har jeg også en I70s skjerm hvor man kan få opp "AIS-Radar", der står det øverst i v.hjørne "AIS-Av".

Under "Kartlag" så finner jeg heller ikke noe om AIS...

Noen som har noen gode tips?

Plotter og I70s har siste firmware.

De har endret menyen for de forskjellige "lagene" den lå før under kartlag, men nå er det en annen meny der du setter layer for AIS.

Husker ikke helt hvor man gjorde dette, men det er i menyen ett eller annet sted. I følge Raymarine er det slik:

MENU->PRESENTATION->OVERLAYS->AIS (Men det kan ha blitt endret i nyere versjon av Lighthouse)

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...