Jump to content

Fjerner dere zinkanoder ved bruk av Systemrens?

Vindøyet

Recommended Posts

Med uthevet skrift på baksiden av flasken med Systemrens (Motorrens) kjøpt på Maritim står det at zink-anoder må fjernes før bruk. Det anbefales jo å kjøre en tur så motoren blir varm.

Pleier dere å fjerne anodene? Gjelder det anoder kun i motor eller de på drevet/propell også? Jeg har seildrev, så dette er litt komplisert siden båten ligger på vannet.

Hva skjer hvis man ikke fjernes anodene? Liten effekt fordi anodene vil ofre seg før avleiringer?

Gjelder kun anoder som kommer i kontakt med SystemRens. Altså i kjølevannskretsen. Jeg fant en anode etter at jeg hadde brukt SystemRens. Var nesten ikke tæret. Avleiringene ble borte. Så det er nok bare for å hindre at de blir spist opp.

Du kan gjerne ha SR i motoren et par dager, og kjøre den driftsvarm flere ganger. Vær forsiktig med dette hvis aluminium er i kontakt med SR.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hulda skrev On 20.9.2017 at 15.41:

Anodene kan passiveres uten at et utrent øye vil oppdage det. 

Vis hele sitatet  

Ok, så ikke bare tæres bort, men miste sin effekt?

Jeg hadde forsøkt å finne ut hvor anoden satt i mitt system, men fant den ikke. Manualen stemte ikke med motoren. Men etter en heftig runde med SystemRens så fant jeg dioden. Den så hel og fin ut, minus litt tæring. Men den bør med andre ord skiftes, for den kan ha mistet sin funksjon?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...