Vindøyet Startet 20.September.2017 Link til dette innlegget Startet 20.September.2017 Med uthevet skrift på baksiden av flasken med Systemrens (Motorrens) kjøpt på Maritim står det at zink-anoder må fjernes før bruk. Det anbefales jo å kjøre en tur så motoren blir varm. Pleier dere å fjerne anodene? Gjelder det anoder kun i motor eller de på drevet/propell også? Jeg har seildrev, så dette er litt komplisert siden båten ligger på vannet. Hva skjer hvis man ikke fjernes anodene? Liten effekt fordi anodene vil ofre seg før avleiringer? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Gjelder kun anoder som kommer i kontakt med SystemRens. Altså i kjølevannskretsen. Jeg fant en anode etter at jeg hadde brukt SystemRens. Var nesten ikke tæret. Avleiringene ble borte. Så det er nok bare for å hindre at de blir spist opp. Du kan gjerne ha SR i motoren et par dager, og kjøre den driftsvarm flere ganger. Vær forsiktig med dette hvis aluminium er i kontakt med SR. Redigert 20.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Anodene kan passiveres uten at et utrent øye vil oppdage det. Dessuten kan anoder like gjerne lages av aluminium som sink. Og dette er vel noe av det produsenten av systemrens tar høyde for. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Hulda skrev On 20.9.2017 at 15.41: Anodene kan passiveres uten at et utrent øye vil oppdage det. Vis hele sitatet Ok, så ikke bare tæres bort, men miste sin effekt? Jeg hadde forsøkt å finne ut hvor anoden satt i mitt system, men fant den ikke. Manualen stemte ikke med motoren. Men etter en heftig runde med SystemRens så fant jeg dioden. Den så hel og fin ut, minus litt tæring. Men den bør med andre ord skiftes, for den kan ha mistet sin funksjon? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Lar de gamle stå i og sett i nye etter endt behandling ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Det kan ikke jeg si. Men systemrens må i sin bruksanvisning ta høyde for alle eventualiteter. Altså prinsippet om 'ikke putt katta i mikroen fordi om den er våt i pelsen'. Det er bare å ta litt pussegreier å ripe over anoden (ikke jern eller stoffer som inneholder karbider) så skulle den være grei. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Jeg lot mine stå igjen, de ble tært bort... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.