PiperBill Startet 20.September.2017 Link til dette innlegget Startet 20.September.2017 Er dette noe som vi bør være er opptatt av? Jeg skal montere en enkel temperaturmåler i motorrommet på men Baltic slik at jeg kan følger med og kanskje logge temperaturene under forskjellige forhold. Jeg har en Vetus DT67. Disse motorene er ganske massive og har ikke vannkjølt eksosmanifold. Hele manifold er pakket inn i isolasjon og en metaldeksel. Jeg har ikke hatt båten lenge med så vidt jeg ser så er det ikke montert utlufting til motorrommet. Kom til å tenke på det da vi kjørte rundt i det indre havn i Strømstad i en halvtime og ventet på ledig plass. Motoren i seg selv går jo ikke varm under sånne forhold (det synker faktisk litt) men jeg kan tenker meg at temperaturen i motorrommet må har vært ganske høy. Jeg har sett at en del av sølv folie på lydisolasjonen bærer preg av varme. Mulig vinterprosjekt? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
boble65 Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Du har vel luftinntak og motoren suger vel i seg nok luft til og holde det relativt kjølig nede i motorrom ? og det har vel vært slik i alle år båten har hatt den motoren? Dieselmotorer har det jo med og gå seg kalde på tomgang. Er det ikke kjølevann ut med eksos? Redigert 20.September.2017 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Noen er opptatt av det Noen tenker på at for hver eneste grad C som lufta motoren puster inn stiger, så: synker effekten antall oksygenmolekyler går ned avgassene utvikler seg negativt +++ Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 I bakkant av motorrommet er det luftinntak på begge sider helt nede,slanger på eldre modeller støpt kanaler etter 2000 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Jeg har montert noe jeg kjøpte hos Clas Ohlson. Hovedenheten måler temperaturen der den er festet i cockpit, samt temperaturen på remote sensoren som jeg har festet nede i motorrommet (trådløst). Har vifter som suger luft inn i motorrommet, og temperaturen er stort sett mellom 20-30C. Gjerne i det lavere skiktet med den sommeren vi har hatt iår (to stk D4-300 maskiner) Redigert 20.September.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sigurd Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 dennrick skrev 26 minutter siden: Jeg har montert noe jeg kjøpte hos Clas Ohlson. ......... Funker fortsatt ypperlig for meg på tredje året. Trådløse sensorer i motorrom, kjøleskap og en ute. Master i byssa. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Ja kjølevannet går ut eksosen men etter eksosmanifoldet. Slipper en del tæring der i iallfall. Jeg ser ikke på det som noe problem. Båten er snart 20 år og det har gått fint så langt. Bare syntes det kunne vært interessant å vite litt mer om hvordan temperaturen i motorrommet er under forskjellige forhold og om andre er opptatt av det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Brigg Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Jeg har en måler (trådløs) i motorrommet. Erfaringen er at under fart er temp bare litt over utetemperatur pga voldsom luftutskiftning i motorrommet når motoren går. Etter at motoren stoppes øker temperaturen pga strålevarmen fra motoren. Temp kan da være 30-35 grader en time etter at motoren er stoppet. Det kan være greit å gjøre en sjekk av temperaturen under gange for å avklare om temp i motorrommet blir unødvendig høy pga utilstrekkelig lufttilførsel til motorrommet. Men det er ikke noe stort poeng å måle dette kontiunerlig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Jeg har et ute/inne thermometer med føleren I motorrommet. Koster nesten ingenting, og monteres på få minutter. Godt nok for å ha en liten oversikt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Jeg har trådløs måler i motorrommet og en en som måler temperatur på pakkboksen. Følger med av og til under turen. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Har en kombinert vannlekkasje/termo måler. Trådløs mot iPhone... koster rundt 500,- og gir meg varsel om vanninntrengning slik som Aqua-stop hjemme gjør. Tillegg har alltid mulighet for å se temperaturen der ? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 @oberst1 Har du en link til denne dingsen du nevner? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
PiperBill Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 dennrick skrev 48 minutter siden: @oberst1 Har du en link til denne dingsen du nevner? This :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Fjord21DC Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Ble inspirert og kjøpte denne i dag! Skal testes.. http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/hjemmeelektronikk/termometre-og-varstasjoner/digitale-termometre/tradlost-termometer-943135/ Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 dennrick skrev 1 time siden: @oberst1 Har du en link til denne dingsen du nevner? Jeg kunne selvsagt typen : https://www.fibaro.com/en/products/flood-sensor/ Har flere dingser, men ettersom vi bruker epleprodukter fra før så fungerer disse AppleHomekit dingsene helt supert for oss. Elgato ellers i båten, Kjell &Company, netonnet og flere har slike HomeKit dingser. Her status i båten akkurat nå: Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Jøss, det var saker. Du har virkelig tatt "eplet" helt ut Så videoen. Veldig kult. Hvordan kommuniserer dette med det som da åpenbart er iphonen din? Det er mulig at du har et skjermbilde for "Hjemmet" også? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
oberst1 Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Ikke meningen å spore av TS tråd, men ja, fordi det står en AppleTV på i båten kan jeg nå den uansett hvor jeg er. Uten det vil det fungere mot alle iOS du har på deg eller i båten, ca 20m unna. Så man trenger ikke annet utstyr, men jeg ville overvåke status mens vi er hjemme... Syns det er litt artig, tross alt ferdig innebygd i Apple; legg inn forskjellige rom, automatikk osv. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 ...det er vel ikke avsporing ? mer et veldig interessant supplement Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.