Jump to content

Demper glassfiber støy bedre enn tre

sebba2

Recommended Posts

Heisann, nåken som veit om glassfiber demper støy bedre enn tre? Tenkte og lage meg ny motorkasse i snekkå te vinteren. Den eg har nå er lagt i ganske kjukt tre, minst 1.5-2 cm. Denne demper lyden greit nok, men siden det er ein SABB, trenge eg meir :D Ser for meg at ei kasse i glassfiber som er 1.5-2cm kjukk blir jævlig tung, men dette e bare ein tanke :) Ka seier folket? Glassfiber? Tre? Ska og ha lydisoleringsplater på innsiden...

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Asfaltplate. Dvs egentlig bitumen-plate. Vurdere å lime det på innsiden av kassa du har i dag. Så tar du standard lyddemping på innsiden av dette igjen (mot motor). Bitumen stopper vibrasjoner ( = lyd som forplanter seg). Den andre dempeplaten stopper direktelyd og vibrasjoner til enn viss grad. Tett også alle evt sprekker i treverket med en fugemasse. 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Dempepapp-bitumen-2000021213/

eller denne som er tykkere:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214/

Brukte dette i veggen på en kassebil en gang. Kunne ikke engang sammenlikne før og etter.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Denne lyddempingsplata er effektiv. Den er tung og består av foliert skumgummi med et sjikt av gummi mellom skumgummien. Biltema har også denne lyddempingsplata, men den er ikke like effektiv som den med gummiinnlegget.

Det er også viktig å dempe/tette alle sprekker og hull i motorkassen for best resultat da lyd trenger gjennom selv små hull. Forbrenningslufta kan motoren få fra under dørken, hvis denne ikke er helt tett. Hvis spanter og skott under dørken vanligvis er tørre områder det også her limes på demping strategiske steder da lydbølger går i rette linjer. Så hvis flere av flatene lydbølgene treffer (også under dørken, hvis mulig) er helt eller delvis dempet vil støynivået synke merkbart.

Bygget noen motorkasser i kryssfiner til luftavkjølte ensylindrede 12-hesters Sabber i noen livbåter for en del år tilbake. Så vidt jeg husker brukte jeg 12mm finer til kassene, de ble i tillegg forsterket og avstivet i hjørnene. Da lagde jeg dempede lydfeller i forkant av motorkassene der forbrenningsluft og kjølende luft ble sugd inn. Dempet flatene, noe som førte til at lydbølgene fikk så mange omveier på veien ut at lydstyrken ble betraktelig redusert. Løsningen fungerte ganske greit i forhold til hvor (sinnsykt) mye de luftavkjølte livbåtmotorene fra Sabb i utgangspunktet bråker.

Tegning uten tittel.jpg

Takker igjen for svar! Eg har allerede ein haug av disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/   og tenkte og bruka dei. Evt dobbelt lag. Lydfeller e og veldig bra ja, men har nok ikje plass te da :)

Gudrun: E derfor eg ska laga ny motorkasse :D Slik at det blir avstand fra motoren, og ventilasjon.

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...