sebba2 Startet 20.September.2017 Link til dette innlegget Startet 20.September.2017 Heisann, nåken som veit om glassfiber demper støy bedre enn tre? Tenkte og lage meg ny motorkasse i snekkå te vinteren. Den eg har nå er lagt i ganske kjukt tre, minst 1.5-2 cm. Denne demper lyden greit nok, men siden det er ein SABB, trenge eg meir :D Ser for meg at ei kasse i glassfiber som er 1.5-2cm kjukk blir jævlig tung, men dette e bare ein tanke :) Ka seier folket? Glassfiber? Tre? Ska og ha lydisoleringsplater på innsiden... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
boble65 Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Er vel okke som egentlig. Bare og isolere godt da det er det som demper lyd og sørge for at det ikke er noen glipper? kryssfiner funker lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Nei vil tro en trekasse demper mye bedre en tilsvarende av glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Tror ikke glassfiber er bedre om tykkelsen er den samme, heller værre. Det må nok dempes uansett. Hør med en sjappe som driver med bilstereo - de har sikkert dempegreier som funker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sebba2 Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Har allerede ganske mye isoleringsplater fra BT som ein limer på :) Då blir det tre,takk for svar! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ivar Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 hvaslags type isolasjon? må nok noe tungt blygummi aktig til for å dempe slik støy.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Asfaltplate. Dvs egentlig bitumen-plate. Vurdere å lime det på innsiden av kassa du har i dag. Så tar du standard lyddemping på innsiden av dette igjen (mot motor). Bitumen stopper vibrasjoner ( = lyd som forplanter seg). Den andre dempeplaten stopper direktelyd og vibrasjoner til enn viss grad. Tett også alle evt sprekker i treverket med en fugemasse. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Dempepapp-bitumen-2000021213/ eller denne som er tykkere: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214/ Brukte dette i veggen på en kassebil en gang. Kunne ikke engang sammenlikne før og etter. Redigert 20.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Denne lyddempingsplata er effektiv. Den er tung og består av foliert skumgummi med et sjikt av gummi mellom skumgummien. Biltema har også denne lyddempingsplata, men den er ikke like effektiv som den med gummiinnlegget. Det er også viktig å dempe/tette alle sprekker og hull i motorkassen for best resultat da lyd trenger gjennom selv små hull. Forbrenningslufta kan motoren få fra under dørken, hvis denne ikke er helt tett. Hvis spanter og skott under dørken vanligvis er tørre områder det også her limes på demping strategiske steder da lydbølger går i rette linjer. Så hvis flere av flatene lydbølgene treffer (også under dørken, hvis mulig) er helt eller delvis dempet vil støynivået synke merkbart. Bygget noen motorkasser i kryssfiner til luftavkjølte ensylindrede 12-hesters Sabber i noen livbåter for en del år tilbake. Så vidt jeg husker brukte jeg 12mm finer til kassene, de ble i tillegg forsterket og avstivet i hjørnene. Da lagde jeg dempede lydfeller i forkant av motorkassene der forbrenningsluft og kjølende luft ble sugd inn. Dempet flatene, noe som førte til at lydbølgene fikk så mange omveier på veien ut at lydstyrken ble betraktelig redusert. Løsningen fungerte ganske greit i forhold til hvor (sinnsykt) mye de luftavkjølte livbåtmotorene fra Sabb i utgangspunktet bråker. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Uansett hva du velger å isolere med så tenk og brannfare. Ikke alt som er til salgs over disk er og like egnet i en motorkasse. Løsner en flik under gange og legger seg ned på en skikkelig varm motordel kan du i verste fall risikere det tar fyr. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Takker igjen for svar! Eg har allerede ein haug av disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/ og tenkte og bruka dei. Evt dobbelt lag. Lydfeller e og veldig bra ja, men har nok ikje plass te da :) Gudrun: E derfor eg ska laga ny motorkasse :D Slik at det blir avstand fra motoren, og ventilasjon. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.