Jump to content

Ødelagte gjenger; recoiling eller gå opp i dimensjon?

janet

Recommended Posts

Bak i motorblokken har jeg 4 gjengete hull for M8 bolter. 2 på venstre side og 2 på høyre side.

Mulig at disse opprinnelig ble brukt til innfesting av en automatgearkasse.

Jeg har boltet fast en stålkonstruksjon i disse hullene, det er en del belastning på denne uten at jeg klarer å anslå hvor mye.

Åkke som, gjengene er ødelagt i et av hullene. Hva gjør jeg?

Gjenger opp til neste størrelse i tommer? (frister ikke å introdusere tomme utstyr på en metrisk motor)

Borer opptil 8.5 eller 9 mm og gjenger opp til M10 og bruker M10 bolt?

Borer opp til 9.5/10 mm og skrur inn en recoil og fortsetter med M8 bolter? (har omtrent 0 erfaring med recoiling)

Materialet er ikke stål, er ikke aluminium, er ikke støpejern, det omtales av fabrikanten kun som alloy - sier ikke stort.

Men det er en lettvekts legering, motoren er meget lett.

Recoil eller gå opp til M10?

V8 rules.

Olevine skrev On 21.9.2017 at 17.01:

Jeg ville ikke vært i tvil, sett inn helicoil el. tilsvarende. Så vidt jeg husker så er gjengebor for M8 helicoil 8,4 mm. Hvis bare gjengene er ødelagt og hullet kan bores opp til denne diameteren, blir dette en fullgod løsning med sterkere gjenger enn originalt hvis det er en form for lettmetallegering.

ok,

da er det innhandlet, gjenge fixe sett for M8,

inneholdt bor, tapp, en bunke coiler, skruverktøy for tappen og skruverktøy for coilen

boret var 8.3 mm

kjøpte også noen coiler som var litt lengre enn de som kom med boksen

samt et tilsvarende sett for M6, har et M6 hull som er gåent,

men der er det ikke belastning så enn så lenge har jeg brukt det som det er med gjengetape - funker

og så fikk jeg grundig instruksjon av gjengedamen om hvordan gjøre dette.

så me lyt sjå

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

• 4 uker senere...

Kanskje litt sent, men dog.

Jeg pleier å bruke TimeSert fra Würth.
Vikletråder som Helicoil og andre av den slags kommer ikke i nærheten.
En stor (og ofte avgjørende) Pluss er at det er hylser, ikke tråd.
Gjengingen tar mye mindre material, er gasstett (forbrenningsgass, dvs. ved reparasjon av boringer for tennplugger), og tåler mer belastning både mht. krefter og temperatur.
Koster litt mer, men er en ordentlig reparasjon
For å nevne et tall: Jeg har etter 30 år skruing og veldig.. mange TimeSert gjenger av alle dimensjoner
fortsatt tilgode at bare én har løsnet igjen.

Bare som tips.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Når du borer opp for å fikse et M8 hull, hvilken diameter har boret?

Hva koster et verktøysett for å fikse M8 hull? Og består av?

I strøket her betaler jeg ca 250 kroner for et sett for å fikse M8.

Består av bor, tap, håndtak for å skru tap og recoil, en magnet stav for å plukke ut rester i hullet samt kutte coilen når den er skrudd inn.

(Produsert i Australia.)

Mitt inntrykk er at mekanikere flest i strøket her ikke bruker coiler eller gjnegfix, de bare går opp tl nærmeste tomme størrelse.

V8 rules.

janet skrev 56 minutter siden:

Når du borer opp for å fikse et M8 hull, hvilken diameter har boret?

Hva koster et verktøysett for å fikse M8 hull? Og består av?

I strøket her betaler jeg ca 250 kroner for et sett for å fikse M8.

Består av bor, tap, håndtak for å skru tap og recoil, en magnet stav for å plukke ut rester i hullet samt kutte coilen når den er skrudd inn.

(Produsert i Australia.)

Mitt inntrykk er at mekanikere flest i strøket her ikke bruker coiler eller gjnegfix, de bare går opp tl nærmeste tomme størrelse.

8mm skrue 8,271 bor. hvis alle gjengene var dratt ut, gikk helicoiltappen rett ned. 

vidaXL Gjengereparasjonssett her er et til kr.640

Har brukt Helicoil siden 60 tallet , det hente at noen greide å dra ut de også da satte vi inn en messing foring så en kunne fortsatt ha 8mm skrue.

tabell

http://www.noblefix.com/helicoil/HeliCoil-Drill-Chart.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...