janet Startet 21.September.2017 Link til dette innlegget Startet 21.September.2017 Bak i motorblokken har jeg 4 gjengete hull for M8 bolter. 2 på venstre side og 2 på høyre side. Mulig at disse opprinnelig ble brukt til innfesting av en automatgearkasse. Jeg har boltet fast en stålkonstruksjon i disse hullene, det er en del belastning på denne uten at jeg klarer å anslå hvor mye. Åkke som, gjengene er ødelagt i et av hullene. Hva gjør jeg? Gjenger opp til neste størrelse i tommer? (frister ikke å introdusere tomme utstyr på en metrisk motor) Borer opptil 8.5 eller 9 mm og gjenger opp til M10 og bruker M10 bolt? Borer opp til 9.5/10 mm og skrur inn en recoil og fortsetter med M8 bolter? (har omtrent 0 erfaring med recoiling) Materialet er ikke stål, er ikke aluminium, er ikke støpejern, det omtales av fabrikanten kun som alloy - sier ikke stort. Men det er en lettvekts legering, motoren er meget lett. Recoil eller gå opp til M10? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Big Horn Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Det enkleste må vel være å gå opp til M10. Da vil du også øke belastningsstyrken formidabelt i forhold til recolia M8. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 helicoila M8 vil også bli sterkere enn originalt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Windy37GM Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Helicoila duger jeg dro opp gjengene på en ussel sykkelbrems og det ble helt villt mye sterkere enn originalt :-) Gripeflaten på helicoilen inn lot godset er mye større. Brukte ike helicoil, men kjip Biltema skrot Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Olevine Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Jeg ville ikke vært i tvil, sett inn helicoil el. tilsvarende. Så vidt jeg husker så er gjengebor for M8 helicoil 8,4 mm. Hvis bare gjengene er ødelagt og hullet kan bores opp til denne diameteren, blir dette en fullgod løsning med sterkere gjenger enn originalt hvis det er en form for lettmetallegering. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 ok, takk, da lyt jeg ta en tur til byen i dag/morgen og kjøpe noen recoils for M8 og se hva damen anbefaler re oppboring og gjenging (har tappe set for M4 --> M12 og 27 NPT, men her blir det vel en halv størrelse eller så, vil vel kreve eget bor også) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 (redigert) Olevine skrev On 21.9.2017 at 17.01: Jeg ville ikke vært i tvil, sett inn helicoil el. tilsvarende. Så vidt jeg husker så er gjengebor for M8 helicoil 8,4 mm. Hvis bare gjengene er ødelagt og hullet kan bores opp til denne diameteren, blir dette en fullgod løsning med sterkere gjenger enn originalt hvis det er en form for lettmetallegering. ok, da er det innhandlet, gjenge fixe sett for M8, inneholdt bor, tapp, en bunke coiler, skruverktøy for tappen og skruverktøy for coilen boret var 8.3 mm kjøpte også noen coiler som var litt lengre enn de som kom med boksen samt et tilsvarende sett for M6, har et M6 hull som er gåent, men der er det ikke belastning så enn så lenge har jeg brukt det som det er med gjengetape - funker og så fikk jeg grundig instruksjon av gjengedamen om hvordan gjøre dette. så me lyt sjå Redigert 22.September.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Olevine Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Det blir sikkert godt resultat. Bare vær litt lett på hånda når du monterer inn coilen. Disse små dimensjonene kan lett hoppe over en gjenge hvis du presser nedover i hullet mens du skrur den ned. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2017 (redigert) Kanskje litt sent, men dog. Jeg pleier å bruke TimeSert fra Würth. Vikletråder som Helicoil og andre av den slags kommer ikke i nærheten. En stor (og ofte avgjørende) Pluss er at det er hylser, ikke tråd. Gjengingen tar mye mindre material, er gasstett (forbrenningsgass, dvs. ved reparasjon av boringer for tennplugger), og tåler mer belastning både mht. krefter og temperatur. Koster litt mer, men er en ordentlig reparasjon For å nevne et tall: Jeg har etter 30 år skruing og veldig.. mange TimeSert gjenger av alle dimensjoner fortsatt tilgode at bare én har løsnet igjen. Bare som tips. Jørg Redigert 15.Oktober.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
janet Svart 16.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 Når du borer opp for å fikse et M8 hull, hvilken diameter har boret? Hva koster et verktøysett for å fikse M8 hull? Og består av? I strøket her betaler jeg ca 250 kroner for et sett for å fikse M8. Består av bor, tap, håndtak for å skru tap og recoil, en magnet stav for å plukke ut rester i hullet samt kutte coilen når den er skrudd inn. (Produsert i Australia.) Mitt inntrykk er at mekanikere flest i strøket her ikke bruker coiler eller gjnegfix, de bare går opp tl nærmeste tomme størrelse. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2017 janet skrev 56 minutter siden: Når du borer opp for å fikse et M8 hull, hvilken diameter har boret? Hva koster et verktøysett for å fikse M8 hull? Og består av? I strøket her betaler jeg ca 250 kroner for et sett for å fikse M8. Består av bor, tap, håndtak for å skru tap og recoil, en magnet stav for å plukke ut rester i hullet samt kutte coilen når den er skrudd inn. (Produsert i Australia.) Mitt inntrykk er at mekanikere flest i strøket her ikke bruker coiler eller gjnegfix, de bare går opp tl nærmeste tomme størrelse. 8mm skrue 8,271 bor. hvis alle gjengene var dratt ut, gikk helicoiltappen rett ned. vidaXL Gjengereparasjonssett her er et til kr.640 Har brukt Helicoil siden 60 tallet , det hente at noen greide å dra ut de også da satte vi inn en messing foring så en kunne fortsatt ha 8mm skrue. tabell http://www.noblefix.com/helicoil/HeliCoil-Drill-Chart.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.