Jump to content

Montere skottkledning

Seiza

Recommended Posts

Helst så liker jeg å gjøre ting sjøl og finne ut av det sjøl... Men, nå begynner jeg å få litt vel mange ideer på hvordan jeg skal løse dette, så jeg fant da ut at det er på tide å rådføre meg med andre :p

Så, jeg er på veg til å montere skottkledning i seilbåten min og planen min var å først montere lekter for deretter å lime kledningen på tynne plater (6mm huntonitt) får så å feste disse til lektene.

Hovedproblemet mitt er vel egentlig hvordan jeg skal feste lektene i skroget, som også forøvrig er malt på innsiden. Det beste ville nok kanskje ha vært å skrapa ned til ren glassfiber for så å feste lektene med glassfiber/epoxy?

Men nå er det også slik at jeg bor i båten, så en slik jobb vil jeg helst slippe...

Har også tenkt at jeg kunne feste de med gjennomgående skruer (nedsenket i glassfiberen og "dekke over" med epoxy etterpå), men ja jeg har også flere ideer men tror det er best at jeg spør om råd fra andre her! :D

IMG_0282.JPG

IMG_0283.JPG

janet skrev for 4 timer siden:

huntonitt?

tidvis vil det veø være et relativt fuktig inneklima der, hva synes huntonitt om det?

respatex lignende, baderomspanel eller lignende?

Vil bare nevne at i min Marieholm 24 fra 1979 var det brukt plater som lignet huntonitt i taket, kledd med skrogtrekk. Men disse platene hadde ett grønt skimmer. Med en glatt og en ru side. (Glatt side var vendt ut mot kabinen). Vil tro de var impregnert. Disse var helt fine for inntil to år siden hvor båten sank for meg. Etter dette så hang de som bæreposer i fra taket. Så de tålte tydligvis fuktighet, men ikke ned dykking i vann. Har prøvd å finne tilsvarende plater uten hell så langt. De er svært tynne. 3-4mm. Kan gjerne ta bilde av dem å legge ut her om noen har en ide om hva slags plater det er. De er perfekte til skrogtrekk i båt siden de er ganske bøyelige. Må jo være bra når de holdt i 36 år før ned dykking.

Hei. Jeg har samme erfaring med huntonitt. Hadde produktet: plankett i taket på stålbåten. Var montert før jeg kjøpte båte og var like fint 15 år etter. Går ut i fra at det fremdeles er bra da den gikk viderer til neste mann.  Derimot vil jeg anbefale 6 mm meranti kryssfiner til tak som skal trekkes. Det er det som de fleste båtprodusentene har brukt siste 30 år.

Men..... hva medå trekke rett på glassfiber taket ? Ved bruk av riktig lim så holder det like bra.

Tenker da på skinn medskum bakside ( 5 mm) da den ikke er så følsom for ikke helt slett underlag.

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Ang. Å lime lekter i taket så er det viktig å pusse med grovt sandpapir før avfetting. Om det er coat som er brukt så har den et vokslag i overflaten  og maling er for glatt. Når båtbyggere skal lime klosser på topcoat for feste av div. så var det fast regel og pusse overflaten ellers løsnet klossen første halvår.

lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Grufolf skrev On 23.9.2017 at 7.49:

Nå er det jo helt sikkert at Knude har rett i at merantifiner er best men de platene dere snakker om i huntonitt minner mistenkelig om hunton sutak plater. Undertakspkater som er ca 3 mm tykke. Impregnert med noe grønt på den ene siden...

Kikket litt på disse platene. Men på bildene på nett så lignet de ikke mye på mine. Men skal ta meg en tur på en byggevareforretning å kikke ppå dem for å være sikker. Likte prisen på dem svært godt. :)

• 2 uker senere...

Liten oppdatering:

Sendte epost til Relekta og fikk dette til svar;)

"

Hei

Du kan fint bruke Tec7 til dette

NB: sjekk at malingen sitter godt til underlaget (dette kan være det svake punktet)

Med vennlig hilsen

for Relekta AS

Avd. Retail

"

Så da er det vel bare å kjøre på! :yesnod: Poster sikkert litt her med hvordan det går, blir å begynne snart når jeg får tid:)

Guest Avmønstret#

Etter å ha lest om folk som må gjør om teakdekk hvor de har brukt Tec7, dog etter 10-15 år og ekstreme påkjenninger som dekk blir utsatt for ifht temperatur osv, så ville jeg uansett prøvd å få til et mekanisk feste også. 

Det er jo surt om det fine taket begynner å løsne etter 15-20 år... 

Slik ville eg gjort det:

Er litt usikker på kor jamn himlinga er, den ser ikkje heilt jamn ut, men ville sparkla ut dei verste ujamheitene. (Fineren tek litt.)Toppane er verst. Må vere bra jamt. Sidan ville eg limt 1-2 cm Armaflex eller tilsvarande isolasjon under heile himlinga med god kontaktlim. Her kan ein sjølvsagt og bruke lim og fugemasse, men den tek lang tørketid og understøttelse i tørketida. So ville eg laga meg malar, tilpassa lett kryssfiner 3,6 - 6 mm, og trekt desse med skottrekk. Og endeleg ville eg limt platene under himlinga med god kontaktlim. Krev svært nøye tilpassing, med god kontaktlim har ein berre den eine sjangsen. Håplaust å få ned att om det ikkje passa, men vær ikkje redd dette dett ned! Skal du ha elektriske leidningar i taket, slissar du spor til dei i isolasjonen. Glatt Armaflex krev litt oppruing for at limet skal fete godt. Ein kan og skru platene fast i taket, om det er noko å feste i, og montere pynteknottar på skruene. dette går bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...