Gausdølen Startet 21.September.2017 Link til dette innlegget Startet 21.September.2017 Skal bytte motor i min Comfortina til en 30 hester. Hadde 2 bladet foldepropell 15 / 10 på 17 hesteren. Hvilken størrelse og stigning anbefales siden jeg går opp i størrelse på motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Hei og velkommen til båtplassen. Hvorfor kan du ikke spørre de som skal installere motoren? De burde kunne regne ut riktig propell for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Gausdølen Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Har spurt firmaet jeg kjøpte den nye motoren av, de sier bare at de pleier ikke å måtte bytte propell eller andre blader med annen stigning ! Noe jeg finner litt rart med større motor. Har akkuratt sendt Mail til Comfortina .se og regner med de har et fornuftig svar. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 (redigert) At firmaet ikke synes det er fornuftig å vurdere skifte av propell ved dobling av motorstyrke er nokså suspekt. Uansett: Om du tenker at folk på båtplassen skal kunne gi deg faktabasert hjelp må du oppgi mer informasjon enn at det er en Comfortina 32. LWL, deplasement, bredde, ønsket propell, klaring mellom aksel og skrogbunn, aksel eller drev etc. Redigert 22.September.2017 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Når TS sier at det er en Comfortina 32 er LWL, deplasement og bredde gitt. Alle 900 av de er klin like. At den har drev er også gitt. Det må en stor ombygging til for å få montert en motor med aksling. Det som er interessant er om det også skal byttes drev. 120 og 130 har ikke samme utveksling. Er helt enig i at det er suspekt å hevde at det ikke er vanlig å bytte propell. Antar det står en MD7B i idag. Den har samme maks turtall som D1-30. D1-30 vil bare stå og spinne uten særlig belastning. Volvo-Penta har grei kundeservice. Send dem en mail, og du får kvalifisert svar. Vill gjetning? 16 x 11. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 17/11 er vel nesten "standard" på 20-30 hk på seilbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 43 minutes ago, Mulligan said: Når TS sier at det er en Comfortina 32 er LWL, deplasement og bredde gitt. Alle 900 av de er klin like. At den har drev er også gitt. Mulig det. Men så kan det hende at han får bedre svar om ikke forumets medlemmer må gjøre all informasjonsinnhentingen selv.... Sitér dette innlegget Link to post
Gausdølen Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Bytter også drevet til 130S Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ifølge mitt regneark, basert på de dataene jeg fant på nettet, skal du sannsynligvis ha en 16/11 toblader eller en 15/11 treblader. Basert på D1-30, 130s, 7knop, 24,6 LWL, 4,5t Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Kan nok stemme det ja. Jeg har 16*11 på min, riktignok fast 2-bladet. Kunne kanskje vært en smule tyngre. Da mangler kun repower brackets og et litt større hull i bunnen til drevet, så kan maskinene byttes om. Sitér dette innlegget Link to post
Gausdølen Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Takk for nyttige opplysninger ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 2-bladern på min 29-foting, 28hk VP og S120 drev var også 16x11. Full spiker og nysmurt båt: 7,3knop Byttet i 17x11 3-bladers da jeg mistet den gamle propellen. Funker hakket bedre det på lavere turtall og revers, men toppfarten er omtrent den samme. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.