axs Startet 22.September.2017 Link til dette innlegget Startet 22.September.2017 Hei! Jeg kjøpte nylig en gammel stålbåt. Antakelig pga lufting før visning, merket jeg ikke noe særlig båtlukt i forbindelse med kjøpet. Det kom imidlertid ganske kraftig lukt i løpet av noen timer etter jeg overtok den. Trodde først det var septik, men det lukter ikke kloakk. Det er en kraftig, litt kjemisk, gummiaktig lukt som etter hvert river i nesa og driver en smått til vanvidd. Det lekker litt fra et vindu (det visste jeg om), og jeg lurer på om det kanskje har noe med fukt og det gummiaktige materialet og limet som er brukt på "veggene". Ringer beskrivelsen noen bjeller hos noen? Jeg kjører avfukter kontinuerlig (den avgir for øvrig sin egen ikke spesielt fine duft), og det tar brodden av det verste, men jeg vil gjerne finne kilden til problemet og utbedre. Forslag mottas med takk. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Kan ikke hjelpe umiddelbart. Slå av avfukteren, tett alle åpninger. Sjekk om det etter et døgn eller to er høyere relativ fuktighet inne i båten enn på utsiden. Jeg ville tatt en prat med selger, for han vet helt sikkert bakgrunnen for lukten. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Du bør sjekke batteriene dine. De kan gi slik lukt om de sulfaterer. Det er en farlig gass ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Gamle septikslanger kan lukte guffent uten at det lukter septik. Legg en fuktig, varm klut på slangen. Deretter lukter du på kluten... Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Kjente en lukt i Åsgårdstrand en gang som jeg avskrev som lukt fra raffineriet på Slagentangen helt til treåringen kom inn til oss og sa "æs". Da kjente jeg at den var vesentlig sterkere i nærheten av startbatteriet, og det var varmt! Tok det kjapt ut og satte det på land i sikker avstand, og da forsvant lukten fra båten. Så støtter Worry II. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
axs Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 OK! Her var det flere gode - og tildels skremmende tips! Skal sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Batteri var en god ide, koblet ikke den med en gang. Den lukten kan vel nærme seg det du beskriver. Husk at den gassen (hydrogen) er meget eksplosiv. Luft meget godt og slå av hovedstrømmen før du gjør noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
axs Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Men det vil vel avsløre seg om det er batteriene ved ganske enkelt å lukte på dem, vil det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Nei. Du må måle spenningen/syrevekten. Før det må det være luktfritt. Hadde en sjef en gang som ikke trodde det var så farlig. Før han gikk inn i båten hadde han langt, lyst hår. Da han kom ut igjen, etter å ha slått av strømmen, var hårmanken redusert til noen brune tuster. Han overlevde med et nødskrik, døv og uten øyebryn. Hentet seg inn etter et års tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Sjøvann som står lenge i slanger kan også lukte ala- septik. Eg hadde ein rar lukt i båten i fjor, og til slutt viste det seg å være fra ei krukke med sukker i byssa. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/S Malene Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 (redigert) Vann i som har stått en stund i kjølen eller i hulrom kan lukte ille. Bytt ut vannet i kjølrenna, og sjekk under dørkene rundt forbi.. Skvett omkring deg med eddik om du ikke finner kilden.. Redigert 27.September.2017 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Hatt en lignende erfaring selv. Kjøpte båt som luktet sterkt av bensin, og tror bensinlukten var der mest for å dekke over råte i treplater her og der. Jeg har fått ut alt, og er overrasket over hvor lite fukt som skal til i halvlukkede rom for å skape intense sure kjemilukter. Let etter organisk materiale i fukt (alt. enkomponentslim under linoleum) hvis batteriene ikke gir resultater. Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.