Jump to content

2x2,5 krybbe til bavaria 34?

pobre gringo

Recommended Posts

Krybba mi er 4,2m med 6 bein. Likevel synker akterenden på båten ned, og jeg må ha 2 støttebein bak (på linje et sted mellom drev og ror) med krysskjetting, samt at jeg bør ha et senterpunkt i framkant av roret. Da har båten tomme tanker. Krybba er et selvbygg, godt nok dimensjonert, men det er størrelsen som er utfordringa. Så 2x2,5 blir nok for lite - så fremt ingen andre har annen erfaring. Ser at OPI midi 2 er 3x3,5m, men har ingen erfaring med bruk av den uten ekstra støttebein.

Dette med å ha masta oppe har vel vært diskutert i andre tråder, tror også det har vært forsikringssaker i media om det. Jeg har masta mi oppe.

Guest Avmønstret#

Finles ihvertfall vilkårene til forsikringa. Jeg lå på land med masta oppe og forsikring som ikke tillot det en vinter før jeg oppdaga det :-/. 

Hadde selv en 31 fots seiler i Lambertseterstativ med fire støtter og må innrømme at jeg aldri syns det var noe særlig. Skjer det noe med en støtte så skal det lite til før hele greia feiler. Så stativ med 6 bein eller evt ett stativ med 4 + to ekstra ville jeg vært mer komfortabel med. 

Coed0: Da er truckfører på bærtur. Både havna der jeg har båten og mitt forsikringsselskap stiller krav om "godkjent krybbe". Dvs at den skal være dimensjonert for formålet. Begge legger seg på tommelfingerregelen at krybba skal ha minst 80 % bredde av båten og 1/3 av lengden. Sistnevnte kan fravikes med ekstra støtter.

Se litt rundt om kring. Det er de færreste som har krybbe lik båtbredde, uten at det er noe som helst problem. Men hjemmelagde krybber avvises derimot ofte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...