pobre gringo Startet 22.September.2017 Link til dette innlegget Startet 22.September.2017 Hei alle, Har en bavaria 34 cruiser som er 360 bred. Trenger en krybbe til denne og har kommet over en på 2X2,5, blir dette litt smått eller holder det? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Hørtes litt lite ut ift både str og vekt. Hvor mange støttebein, materiale og konstruksjon? Skal masta være oppe? Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 4 bens opi krybbe. selger sier den er brukt til en båt med samme tyngde som min. men seatronic som også selger opi skriver att den er båter på 4 tonn (tørrvekta mi er 4500+) masta skal være oppe ja Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Sikkert noen som vil si det går bra. Men jeg ville ikke gjort det. Er uhellet og ulykka ute så blir det jo problemer for deg. Jeg bruker 7 labber på tilsvarende båt. OPI er vel bra, får du den billig, så kan du jo vurdere å supplere med flere støtteben med krysskjetting. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 23.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Tanken var å supplere ja. Men heller nå mot å kjøpe ny krybbe som passer bedre til båten. De er ganske strenge på dette i båthavna også Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Krybba mi er 4,2m med 6 bein. Likevel synker akterenden på båten ned, og jeg må ha 2 støttebein bak (på linje et sted mellom drev og ror) med krysskjetting, samt at jeg bør ha et senterpunkt i framkant av roret. Da har båten tomme tanker. Krybba er et selvbygg, godt nok dimensjonert, men det er størrelsen som er utfordringa. Så 2x2,5 blir nok for lite - så fremt ingen andre har annen erfaring. Ser at OPI midi 2 er 3x3,5m, men har ingen erfaring med bruk av den uten ekstra støttebein. Dette med å ha masta oppe har vel vært diskutert i andre tråder, tror også det har vært forsikringssaker i media om det. Jeg har masta mi oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Finles ihvertfall vilkårene til forsikringa. Jeg lå på land med masta oppe og forsikring som ikke tillot det en vinter før jeg oppdaga det :-/. Hadde selv en 31 fots seiler i Lambertseterstativ med fire støtter og må innrømme at jeg aldri syns det var noe særlig. Skjer det noe med en støtte så skal det lite til før hele greia feiler. Så stativ med 6 bein eller evt ett stativ med 4 + to ekstra ville jeg vært mer komfortabel med. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Hvis du skal ha OPI og lagre på land med masta oppe må du ha OPI Midi 2. Ny koster den rundt 25 båtlapper, men da trenger du ingen ekstra støtter. OPI mini blir for simpelt med masta oppe. Ellers så har jeg en ekstra ILAS krybbe med 6 ben som passer din båt. Send meg en IM hvis du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Jeg ble avvist når jeg kom med krybba mi og skulle ha båten på land med riggen oppe. Truckfører skulle ha like bred krybbe som båt, så 3,5 meter bredde skulle jeg hatt. Dette for at støtte beina skal gå skrått innover, ikke mer-eller-mindre rett opp. Fikk leie fire par med støttebein i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Coed0: Da er truckfører på bærtur. Både havna der jeg har båten og mitt forsikringsselskap stiller krav om "godkjent krybbe". Dvs at den skal være dimensjonert for formålet. Begge legger seg på tommelfingerregelen at krybba skal ha minst 80 % bredde av båten og 1/3 av lengden. Sistnevnte kan fravikes med ekstra støtter. Se litt rundt om kring. Det er de færreste som har krybbe lik båtbredde, uten at det er noe som helst problem. Men hjemmelagde krybber avvises derimot ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.