Jump to content

Fiskeriregistrere eldre tresjark under 8meter.

Normannj

Recommended Posts

Spør her i desperasjon, regner med det er noen yrkesfiskere som har vært igjennom samme prosedyre her. 

Har nettopp kjøpt meg en tresjark bygd i Flatanger, en Havsteinkrysser. 

Båten har aldri vært fiskereg før, og jeg skal nå prøve å få den det. 

Er det noen som har noe relevant erfaring angående reg av eldre båt? Har tråla fiskeridir sine sider, men det står så mye rart der at det er vanskelig å vite helt hva som skal til, og hvilken måte jeg bør gå frem. 

Har ikke linjetegninger eller byggebekreftelse så kan jo igrunn ikke bevise at båten er bygd før 1970. 

Er det noen som kan gi en god forklaring på alt som må gjøres for at dette skal gå i boks? 

Alt som er relevant er av interesse, det kan sikkert hjelpe andre som ser etter det samme. Ganske lite info om dette på nett.

Mvh 

Holder på med samme greia selv for øyeblikket, sendt av gårde alt av søknader og venter nå på svar igrunn. Det jeg gjorde var å ringte sjøfartsdirektoratet, siden det er igrunn de som skal ha byggebekreftelse og stabilitet og greier. Etter hva jeg skjønte av damen jeg snakket med var det ingen direkte krav under 8m som de sjekket opp. Min båt har riktignok vært registrert før og bygd en gang i 1964. Hvis du vil kan jeg sikkert lage en oppskrift på ting du ihvertfall må gjøre før og i søknaden hvis du ikke forstår det som er på nett. 

Første jeg ville gjort er å ringe sjøfartsdirektoratet og høre hva de tenker om det. Videre er det å ha alt det andre på plass, som Båtførerbevis, kjennesignal og VHF lisens osv. Du må også ha firma klart da man skriver organisasjonsnummer i erverv søknaden. Store deler av ervervssøknaden kan du også ignorere som produksjon osv. Du skriver bare det som gjelder din båt. Mantall søknaden skriver man også bare rett fram. Disse to kan du sende på mail til fiskeridrektoratet og skriver hvilken region du tilhører. Viktig å ha med kopi av betaling til gebyr. Koster 500kr for båt under 8m. Står på siden hvordan man gjør dette.

I søknaden skriver du også hva du har tenkt til å fiske og hvilket utstyr du har osv. Er litt usikker, men tror du må ha sikkerhetskurs før man får lov til å fiske også. Tilsvarer IMO60 og er rundt 20k? 

Tar nok en 3-4 uker før man får svar og kan være lurt å ringe å høre underveis. Er to forskjellige mennesker som tar søknaden og disse må samarbeide skal det gå fremover. 

• 6 år senere...
lettoghuskepå skrev for 20 timer siden:

Takker for oppskrift på dette, vet du enda om det med sikkerhetskurs for fisking på plan A er nødvendig?

Mye som har endret seg siden sist ihvertfall, mye vanskeligere å få registrert båt om dagen, større krav osv. Må ha sikkerhetskurs uansett ja. Vell er man alene "må" du ikke ha det men da gjelder nok ikke forsikring og shit om ting skjer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...