Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Hei :) -og gratulerer med fint prosjekt!

 

tallboy skrev for 6 timer siden:

Jeg har fått en ca. 1980-85 modell 14 fot Askeladden Kombi seiljolle, som har blitt stående i behov av en generell oppgradering/restaurering. Jeg mangler storseilet, men jeg har de alle øvrige delene til båten, 2 par årer, samt båthenger og en langstammet Honda BF5A fra 1999 .

 

Det jeg lurer på er hva slags lakk som ble brukt på treverket? 

 

Det er en stor og en liten treplate som ser ut som vannfast finér i akterspeilet, pluss at det meste av roret er i tre, med en forlengerplate av metall. Alt må uansett slipes helt ned, men jeg er usikker på hvilken type lakk jeg skal bruke, det vil jo flasse av igjen hvis lakkens base er feil. Anbefalinger mottas med takk.

 

Jeg kjenner ikke båten din og kan ikke se noe treverk egentlig. Er det ileggsplater / plater som man legger på toftene i denne båten som er i tre (og som ikke er på bildet)?

Du kan sikkert bruke det meste. Fra 12 lag ovatrol til 2-komponent klarlakk fra Biltema hvis du sliper ned til treet. Skal du bare matte, kan du kanskje bruke en sealer eller noe hvis du er usikker? -evt. kan du jo teste litt på roret?

 

Er roret av treverk? Vil nesten tro den er dekket av epoxy eller glassfiber. Kan den ha blitt erstattet eller fikset på et tidspunkt? Bilder?

 

Mht akterspeil ser jeg heller ikke noe treverk. Snakker du om inne i akterspeilet eller sånne "støtdempere" som motor skal festes utenpå?

 

Sitat

Er det noen som vet om treplatene i akter ble limt til skroget, i tillegg til at de er skrudd? Jeg utelukker ikke at det kan være like greit å bytte dem.

Båthengeren er en B. Gjellum BSG Combi fra 1981 i grei bruksstand.  Den har dessverre hjul med boltmønster 4x4" (4"=101,6mm), ikke 4x100mm som på nyere hengere, men til gjengjeld er det smørenipler til hjullagrene! Jeg har lett på nettet etter produsenten, men ikke funnet noe, er det noen som vet mere om disse hengerne?

Hvis det er noen av dere som har liggende et Askeladden 14 storseil  og noen meter grå fenderlist, som dere gjerne vil bli kvitt, så si fra. Jeg vurderer å sy sjøl et balansert luggerseil på ca. 9,5m² til en mye kortere og ustaget mast, hvis jeg ikke får råd til det originale storseilet.

Jeg må også sy en havnepresenning, disse båtene er jo dessverre ikke selvlensende. Noen tips om stoff?

Det er også et brudd i metallskinna under kjølen, er det noen som vet om slike lister kan kjøpes som metervare noe sted?

Jeg skal forsøke å huske å bruke kameraet underveis i arbeidet.

 

 

Jeg byttet akslingen på min gamle henger og fikk dermed "ny" boltavstand på gamle felger. Må nok kjøpe nye hjul før jeg legger ut på langtur, men ut og inn av garasjen går fint. Har ikke hørt om Gjellum BSG Combi. Tror det var mange småprodusenter av hengere rund om på 70-80-tallet...

 

Bilder og slikt er kjempehyggelig hvis du tar fatt på prosjektet i høst / vinter :)

WithVital

WithVital

Hei :) -og gratulerer med fint prosjekt!

 

tallboy skrev for 6 timer siden:

Jeg har fått en ca. 1980-85 modell 14 fot Askeladden Kombi seiljolle, som har blitt stående i behov av en generell oppgradering/restaurering. Jeg mangler storseilet, men jeg har de alle øvrige delene til båten, 2 par årer, samt båthenger og en langstammet Honda BF5A fra 1999 .

 

Det jeg lurer på er hva slags lakk som ble brukt på treverket? 

 

Det er en stor og en liten treplate som ser ut som vannfast finér i akterspeilet, pluss at det meste av roret er i tre, med en forlengerplate av metall. Alt må uansett slipes helt ned, men jeg er usikker på hvilken type lakk jeg skal bruke, det vil jo flasse av igjen hvis lakkens base er feil. Anbefalinger mottas med takk.

 

Jeg kjenner ikke båten din og kan ikke se noe treverk egentlig. Er det ileggsplater / plater som man legger på toftene i denne båten som er i tre (og som ikke er på bildet)?

Du kan sikkert bruke det meste. Fra 12 lag ovatrol til 2-komponent klarlakk fra Biltema hvis du sliper ned til treet. Skal du bare matte, kan du kanskje bruke en sealer eller noe hvis du er usikker? -evt. kan du jo teste litt på kjølen?

 

Ikke skjønner jeg helt hvordan kjølen kan være x-finer, men er den det og skal være i vann, vil jeg tro den er dekket av epoxy eller glassfiber. Kan den ha blitt erstattet eller fikset på et tidspunkt? Bilder?

 

Mht akterspeil ser jeg heller ikke noe treverk. Snakker du om inne i akterspeilet eller sånne "støtdempere" som motor skal festes utenpå?

 

tallboy skrev for 6 timer siden:

Er det noen som vet om treplatene i akter ble limt til skroget, i tillegg til at de er skrudd? Jeg utelukker ikke at det kan være like greit å bytte dem.

Båthengeren er en B. Gjellum BSG Combi fra 1981 i grei bruksstand.  Den har dessverre hjul med boltmønster 4x4" (4"=101,6mm), ikke 4x100mm som på nyere hengere, men til gjengjeld er det smørenipler til hjullagrene! Jeg har lett på nettet etter produsenten, men ikke funnet noe, er det noen som vet mere om disse hengerne?

Hvis det er noen av dere som har liggende et Askeladden 14 storseil  og noen meter grå fenderlist, som dere gjerne vil bli kvitt, så si fra. Jeg vurderer å sy sjøl et balansert luggerseil på ca. 9,5m² til en mye kortere og ustaget mast, hvis jeg ikke får råd til det originale storseilet.

Jeg må også sy en havnepresenning, disse båtene er jo dessverre ikke selvlensende. Noen tips om stoff?

Det er også et brudd i metallskinna under kjølen, er det noen som vet om slike lister kan kjøpes som metervare noe sted?

Jeg skal forsøke å huske å bruke kameraet underveis i arbeidet.

 

 

Jeg byttet akslingen på min gamle henger og fikk dermed "ny" boltavstand på gamle felger. Må nok kjøpe nye hjul før jeg legger ut på langtur, men ut og inn av garasjen går fint. Har ikke hørt om Gjellum BSG Combi. Tror det var mange småprodusenter av hengere rund om på 70-80-tallet...

 

Bilder og slikt er kjempehyggelig hvis du tar fatt på prosjektet i høst / vinter :)



×
×
  • Create New...