Jump to content

Tips og råd til å maste av

seilfred

Recommended Posts

Hei,

Tiden for å maste av, og få skuta på land nærmer seg.

Jeg har gjennom en år-rekke mastet av/på en liten 24 fots spekkhugger uten problem, men har i år litt større båt, og lurer på om folk har gode råd/tips eller en helt korrekt beskrivelse av hvordan man master av? Jeg har liksom aldri "lært" det skikkelig selv om det har gått greit hvert år, men tenker at det sikkert finns tips som gjør det lettere..

Tenker for eksempel på: hvilken side av masten bør heisestroppen henge. forut eller akterut?  Hvordan gjør man med forstagsprofilen hvis man kun er to? Hvordan unngå at windex farer inn i toppen av krana?

evt andre ting man kan/bør tenke på. Jeg elsker å lære!, og tenker at der er noen som sikkert kan dette bedre enn meg.. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Tror du finner en del nyttige tips på Seldéns webside. Ellers så ville jeg personlig tatt en tur opp i masta og montert ned windex, VHF-antenne og vindmåler hvis du har det i mastetoppen. Har en gang før ødelagt vindmåler ifm. nedrigging. Leverandøren produserte ikke lengre den jeg skulle ha så jeg ble uten vindmåler et par år inntil jeg fang et firma i England som produserte en som var kompatibel. Det ble en dyr nedrigging. 

Jeg har alltid løftestroppen akterut.....forover peker vindmåleren....den er dyrere enn windex :smiley:

best og sikrest er om du kan klettre opp og ta ned windex, vindmåler etc innen du starter.

likaså da du master på, har du stroppen forover, så kan det vare vanskelig med forstagsprofilen.

vad som er viktig, spes på en tung mast, er att slinget sitter høyere enn tyngdepunkten, dvs att masten henger loddrett, selv om ingen holder i roten, i mitt fall veier riggen 320 kg, så den er vanskelig og hålle emot hvis den starter og tippe

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...