Vic Startet 23.September.2017 Link til dette innlegget Startet 23.September.2017 (redigert) Hoihoi. Var ute en liten tur i dag. På vei inn til brygga så oppstår en ulyd med ganske høy frekvens på den ene motoren eller drevet. Usikker på hvor det kommer fra. I tillegg får jeg ikke båten i gir hverken forover eller reverse. Lyden øker i takt med turtallet. Når motoren er av og i gir kan jeg vri propellen begge veier uten motstand. Motor er Mercruiser 5.0 mpi. Noen som har forslag på hvor jeg skal starte å feilsøke? Redigert 23.September.2017 av Vic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.September.2017 Link til dette innlegget Svart 23.September.2017 Sjekk i motorrommet på siden av motor der girwire/veksler sitter. Sjekk om denne beveger seg når du beveger gass/gir kontrollen. Dersom den beveger seg så fungerer wire og overføring dit. Dersom wire fra kontroller ikke beveger overføringen til drevet tar du av wire til drevet og beveger den for hånd og sjekker om den kommer i gir med den manuelle metoden. Neste post er å sjekke om wire beveger girveksler på drevet, da må du ta av drevet... Det kan høres ut som om problemer sitter i drevet ettersom du hører gvining... og at gviningen stammer fra cone clutch? Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 alfaalfa skrev for 14 timer siden: Sjekk i motorrommet på siden av motor der girwire/veksler sitter. Sjekk om denne beveger seg når du beveger gass/gir kontrollen. Dersom den beveger seg så fungerer wire og overføring dit. Dersom wire fra kontroller ikke beveger overføringen til drevet tar du av wire til drevet og beveger den for hånd og sjekker om den kommer i gir med den manuelle metoden. Neste post er å sjekke om wire beveger girveksler på drevet, da må du ta av drevet... Det kan høres ut som om problemer sitter i drevet ettersom du hører gvining... og at gviningen stammer fra cone clutch? Takk for tips. Håper dette bare er et wire problem. Ulyden som bekymrer meg. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Det kan høres ut som om giret ikke griper inn ihverandre - slik at tannhjulene ligger mot hverandre, men ikke griper inn. Det kan komme av manglende kraft fra wire fordi den glir og ikke overfører kraften, tenkte jeg og håper det er rett, fordi det er en relatitv enkel ting å gjøre noe med... Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 alfaalfa skrev On 24.9.2017 at 10.35: Det kan høres ut som om giret ikke griper inn ihverandre - slik at tannhjulene ligger mot hverandre, men ikke griper inn. Det kan komme av manglende kraft fra wire fordi den glir og ikke overfører kraften, tenkte jeg og håper det er rett, fordi det er en relatitv enkel ting å gjøre noe med... Håper du har rett. Hvor ville du startet feilsøket? I kontrollboksen (Seastar Ke-4) der wirene kommer ut? Kan feilen på wiren ligge i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Det er en wire mellom kontrollboks og motor. Så en wire mellom motor og drev. Så derfor ville jeg startet mellom kontroll og kontrolboks. Og siden den wire overføringen ved motor ligger åpent/synlig ville jeg startet der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.