Jump to content

Starter dere og kjører motoren varm av og til?

Fjord21DC

Recommended Posts

Som spm lyder: Starter dere og lar motoren bli varm av og til? Tenker på dere som bruker båten sjelden og som hovedsakelig har innenbords motor? Motorer har jo best av å bli brukt egentlig og da slo tanken meg at det kunne vært interessant å høre om dere fyrer opp maskineriet av og til, bare for å smøre delene og at motor ikke står og blir rå. Eller er dette bare tull å gjøre?

Fyrte nemlig opp i havna i dag etter at motoren har stått noen uker bare for å "gi den litt varme, vannsirkulasjon og smøring"..

Motor er forresten er Mercruiser 4,3 V6 bensin..

Tanken om at motorer har best av å bli brukt deler jeg med deg.

Om tomgangskjøring innimellom er noe vits i tror jeg ikke, jeg tror ikke er det helt store.

Det er nok bare å innse at fritidsbåtmotorer "står seg ihjel"

Jeg kjører motoren med en raus blanding 2-taks olje når jeg kjører imellom ferskvann på høsten, dette sammen med oljeskift og litt varme i motorrommet gjør nok sitt for å beskytte mot korrosjon på en 30 år gammel sliter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det med å kjøre motoren fra en ekstern tank godt blandet med totaktsolje står i manualen på Mercruiser V8 bensin (og gjelder vel da de fleste) at man skal gjøre før vinterlagring (blandingsforhold ca. 1:10), og dette kunne jo vært en idé å ha en permanent løsning på for de som bruker motoren lite.

Altså en fastmontert liten tank fast koblet på hovedslangen med ventil så er det bare å vippe en hendel noen minutter før parkering og korrosjonsfaren reduseres.

Å kjøre motoren i havn, bare for å kjøre den, gjør jeg ikke. Unødvenige kaldstarter, ikke blir den skikkelig varm og den står der bare og soter siden man ikke får kjørt den på særlig turtall og belastning. 

Da er det bedre å kjøre innpå ferskvann i frostfrie perioder, frostvæske ved frost. Tørk over motor, spray over 6-66. Se til at det ikke er rått og fuktig miljø samt stelle godt med batteriene. 

Og best av alt, ta en tur på fjorden. 

Hulda skrev for 1 time siden:

Bruker motoren når vi skal på tur, ellers ikke.  Tenker på verdens skurtreskere som går en måned eller to i året. Kan ikke tenke meg at eierene tar en kjøretur et par ganger i måneden for 'å move opp'. Så langt i min 55 års karriere innen mekanikk har jeg så langt ikke sett noe som har 'stått seg i hjel'. Det har alltid vært en annen primær årsak.

Hulda; Helt enig. Samme er det med biler som kan stå lenge mellom hver tur.

Eneste jeg har erfart er at det i eksosutløpene på mine 2 stk TAMD63P motrorer kommer gammelt stått sjøvann ut rett etter oppstart hvis de ikke har vært startet på endel uker. 

Men har motorer stått stille i flere år, så bør jo impellere osv byttes før oppstart. Og turboer  har ikke godt av å stå, de kan lett sette seg. Men dette er jo lett å sjekke med å demontere filter og sjekke at den går lett med hånda hvis motorere har stått lenge. Men for en båt som bare brukes noen få ganger i året, så skades ikke motor(er)  av lite bruk. (Huff, dette blir nesten som å banne i kirka dette).   

Redigert av Dykker (see edit history)

Trodde det var en allmenn oppfatning at en motor hadde det best ved å bli brukt jevnlig(?) Det betyr vel at lengre driftstans generelt er mindre heldig(??) Men da er det selvsagt snakk om BRUK, ikke jevnlige kaldstarter(!) Ved vinteropplag er det kanskje bedre å dra motoren rundt på starteren et par runder av og til, for holde litt bevegelse i ventiler, fjærer mm. 

Helt klart best for en motor å være i bruk, men å kjøre den på tomgang i fortøyningen  har jeg aldri forstått..

Har en tid til det, har en tid til å slippe fortøyningen å kjøre den en liten tur utpå..

Det er masse mekaniske komponenter i en moderne motor som kan sette seg om de stadig blir stående i måneder

etter bruk. Motorer som settes vekk for lengre tid, blir konservert slik at dette blir minimalisert..

Des oftere man starter en motor, des mer utslitt blir den. Om det er slitasje man tenker på,  så er det best å la motoren stå igjennom vinteren om man ikke har planer om å bruke den. Men som andre nevner, har du tid å starte den opp, så har du vel også tid å ta deg en tur med den. Det er jo det båten er bygd for. Det som er aller viktigs igjennom vinteren er å forhindre fuktighet og kondens i motorrommet. Har du forhindret det, så bør motoren være trygg. Frost er som regel ikke noe problem.

Fjord21DC skrev for 16 timer siden:

Som spm lyder: Starter dere og lar motoren bli varm av og til? Tenker på dere som bruker båten sjelden og som hovedsakelig har innenbords motor? Motorer har jo best av å bli brukt egentlig og da slo tanken meg at det kunne vært interessant å høre om dere fyrer opp maskineriet av og til, bare for å smøre delene og at motor ikke står og blir rå. Eller er dette bare tull å gjøre?

Fyrte nemlig opp i havna i dag etter at motoren har stått noen uker bare for å "gi den litt varme, vannsirkulasjon og smøring"..

Motor er forresten er Mercruiser 4,3 V6 bensin..

ja, jeg gjør det - og det er ikke bra

det er vel i stor grad kaldstarter som knekker motorer - og fyrer man først opp bør den snarest få belastning

kaldstart med påfølgende tomgangskjøring i stallen, slik jeg gjør, er IKKE noe fest for en motor

V8 rules.

Disse spørsmålene kommer opp hver høst. Og svarene er vel stort sett like sprikende hver høst. Det hadde vært interessant med en statistikk over hvilke problemer båteierne har. Mitt inntrykk er at det er lite rådebank, lite gjennomslag mellom stempel og sylindervegg, lite knekte stempelfjærer, lite knekte ventilfjærer osv. Det som ser ut til å gå igjen er veldig aktivitet rundt dette med systemrens, turbofeil (av forskjellige årsaker), elektronikkfeil etc. 

Når det gjelder Hulda, så starter som sagt ikke motoren uten at båten skal ut å kjøre. I og med at jeg kan se når oljen og motoren er gjennomvarm, så vet jeg at det tar minst 40 minutter. Men det tar ikke mer enn 5 minutter før vanntemperaturen er 80 grader. Det tar ikke mer enn 10 minutter før motoroljen er på 80 grader. Den neste halvtimen bruker motoren på å bli skikkelig gjennomvarm. Altså, for Hulda, kjøre motoren i brygga på 2000 rpm med propellen innkoblet i 40 minutter ville resultert i at jeg hadde mistet bryggeplassen.

Til vinteren skal jeg ha opp varmevekslerene. Da har de gått rundt 1300 timer og ikke vært oppe siden 2002. Motoren har ikke kjøleproblemer, dette er kun preventivt vedlikehold.

Men man får tro hva man vil. 

Ja, vintermånedene med frost starter eg ukentlig. Ellers i året kan det gå nokre uker. Kobler litt inn i fortøyningene. Får sjølvsagt ikkje samme temperatur som om eg drar opp i marsjfart, men alikevel samme temperatur som ved ein kosetur. Eg har også begynt å svinge litt slik at båten skal tru den er på tur, sidan det er best :saint:

Holder alltid inne stoppknappen og kjører starter til oljetrykkslys slukker. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

-å starte motoren er jo forsåvidt et godt argument for å få snike seg med til båten en time i uka, gjennom vinteren... så den helsefremmende faktoren skal ikke undervurderes! ?

konene kan ikke si noe på begrunnelsen: 

" jeg må ned å kjøre motoren. Den må smøres og gå seg driftsvarm. Dersom jeg ikke gjør det, går motoren i stykker, og da blir det ikke tur til sommeren etc etc..." 

så er det bare å gå ned til båten, starte opp dieselvarmeren som ryker som pokker, la motoren være, nyt stunden. 

Kan noen peke på hva som har godt av kaldstart (om vinteren ekstra belastende?) fremfor at det står stille bom stille med en oljefilm gjennom vinteren?

Utover å kjøre gjennnom vanlig vinteropplagsprosedyre - inkludert fersk olje (minst mulig syrer og sot som blir stående) ville jeg kun vurdert å dreie motoren rundt for hånd med en fastnøkkel eller lignende. Selv det er det vel relativt lite poeng i - gitt at alt står med en grei oljefilm innvendig (det finnes noen konserveringsoljer som man kan spraye inn i "tennplugghull" - blir vel via dysene på en diesel.

Redigert av Ventus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...