Hulda Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Halvmytisk. Det er en meget god vane å la motoren ha ny olje ved lengre stillstand. På Hulda byttes olje og filter hver hundrede driftstime. Det tilsvarer omtrent antall kilometer for tilsvarende bilmotor. Altså er jeg i utakt med vintersesongen. Hvilket jeg ikke bryr meg om. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Hvor "skitten" oljen blir avhenger mye av hvor god motoren er rett og slett. En rentforbrennende motor, uten innvendige lekkasjer og sotingsproblemer som går god og varm er helt annerledes enn en godt slitt motor med lekkasje mellom forbrenningskammer og veivhus som kun kjøres med lav belastning med for fet blanding etc. Så kan godt være enig i at det ikke gjelder alle, men mer enn myte. En av oljens viktige oppgaver er å "vaske" også - ikke bare smøre. Det å få kokt ut vannet av oljen ved å få opp temperaturen er også viktig - småkjøring i kaldt vær kan typisk gi kondensproblemer - hvit, kremete substans på innsiden av oljepåfyllingslokk er en måte det kan vise seg på. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 olje ---> vaske, kjøle, smøre og en ting til som jeg alltid glemmer Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 janet skrev for 1 time siden: olje ---> vaske, kjøle, smøre og en ting til som jeg alltid glemmer Møkkete på finga? Sitér dette innlegget Link to post
Treanger Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 janet skrev for 22 timer siden: olje ---> vaske, kjøle, smøre og en ting til som jeg alltid glemmer Hindre korrosjon Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Har Eber vannvarmer i båten, som også er kobla mot motor. Starter Eberen og lar denne gå ca ein time før eg starter motoren. Unngår dermed kaldstartproblematikken. Køyrer deretter motoren med innkobla propell og belastning ei stund. Dersom eg ikkje vinterkonserverer motoren, kjem eg til å starte både varmar og motor ein gong i blant. Kjekkast å ikkje vinterkonservere, slik båten er klar til bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 (redigert) sunnmøre skrev for 3 timer siden: Har Eber vannvarmer i båten, som også er kobla mot motor. Starter Eberen og lar denne gå ca ein time før eg starter motoren. Unngår dermed kaldstartproblematikken. Hva er kaldstartproblematikken ? En bil lever et langt liv og noen med flere kaldstarter om dagen., En fergemotor her ble pensjonert på 84 000 timer med kaldstart. Ja jeg tar en tur på vinteren og Var på et oljeseminar på 70 tallet hos Shell Sola. og spørsmålet kom opp hvor lenge mellom oljeskift. svaret var vi startet en test i fjor, jeg bor ca.10/15 min fra jobben og en time til hytta hver 14 dag. Vi har en varebil som kjører til Oslo mandag tilbake tirsdag ny runde torsdag/fredag. labbprøve hver 14 dag, De har skiftet olja 3 ganger på min bil, varebilen blir bare etterfylt. Tenk selv var svaret.. Redigert 27.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sunnmøre Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Godt mulig at det som har blitt sagt om kaldstart av motor om vinteren er ei myte. Hadde no berre vore positivt det. Det har vel blitt hevda at ein kaldstart om vinteren er like stor belastning for motoren som ein "vanleg" sommersesong der motoren blir brukt jamt. Dette er nok sterkt overdreve, men mange har nok tenkt at dette har noko sanning i seg, inkludert meg. Dei som sel motorvarmarar til bil hevdar vel også at det vil føre til redusert slitasje på motoren ved kaldstart. Som sagt, godt mulig at alt dette er sterkt overdreve. Eg har svært lite greie på dette. Eg observerer likevel at motoren min startar svært lett når Eberen har varma han opp. Oljen er varm, treng ikkje gløde i det heile. Ser så vidt på startknappen, så er motoren i gang. Så for min del trur eg at motoren har godt at å bli brukt, helst så ofte som råd. Ellers så er det triveleg å ta ein tur ombord sjølv om det er kaldt og snøen laver ned, starte varmaren og sjekke at alt er på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Dette er og blir en evig diskusjon. Hadde det vært så utrolig farlig å starte båtmotorer (i motsetning til industrielle og konvesjonelle motorer som bilmotorer) etter stillestående etter noen måneder, da hadde vel verden stått stille. Jeg er ikke gamle karen (født 1962) og husker godt min far som sverget til Toyota som sine biler på sekstitallet. En Toyota Corona hadde stått overvintret i en snøhaug hele vinteren 1969/1970. På våren vred han om nøkkelen og den startet. Ikke noe feil på motoren årene etter. Hørte også fra en jeg kjenner som er litt eldre enn meg som har et par tre Lamorghinier. Han har jobbet med motorer hele livet, er sivilingeniør maskin. Når det gjaldt olje på disse motorene, så hadde han selv forsket noen tiår siden og funnet ut at så lenge oljen ikke svertet i porene på fingertuppene, så var oljen like god. Han hadde dokumentert dette etter gjentatte eksterne prøver på olje-lab. Han har selv ikke båt, men han har hørt masse utsagn om at båtmotorer lever et helt utrolig utsatt miljø mht stilletående olje i vinterhalvåret osv. Greit sa han, de som pusher båtfolket olje, tjener jo på å selge ny olje på høsten. Grunnen til dette er at for 20 år siden. så var det at oljen på den tiden hadde helt andre kortvirkende bestanddeler i motsetning til idag. Men motorolje selger det fortsatt.... Hvis vi båtfolk tenker oss litt om, så hadde jo det ville blitt utrolig mange motorhaverier hvis bare noen få av oss som har båten ute vinterstid hadde unnlatt å starte motorene enten med eller uten belastning. (og hvis det er snakk om syre i olje som er gjengs, så må det være gammel overtro som alle som plutselig får 200 kg forskjell i glassfiberskrog sommer kontra vinter). Biler kan jo startes en eller to ganger i året og ennå overleve. Jeg selv har 2 x TAMD63P. I løpet av vinteren så startes de "helt utrolig kalde" i båten som ligger i boblehavn noen ganger gjennom vinteren. Ikke tatt skade av det. Helt utenom sammenlikning forøvrig; Romfegene hadde vel verdens heftigste kaldstarter. Men selv husker jeg best Saturn rakettene på Apolloprogrammene. Men det var jo før jeg hadde egen båt. Men månelandingen fikk jeg med meg på NRK. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Det er ikke farlig - de er ment å brukes. Samtidig gjør man ikke nødvendigvis motoren noen tjeneste ved å varme den opp fra iskald på tomgang og "gå seg varm" som noen tenker. Skade her er heller ikke momentan stopp og ødeleggelse. Det er slitasje - som summerer seg opp over levetiden - forventlig litt høyere ved kaldstart når klaringer ikke er optimale (veiv og rådelagere, stempelringer, stempelpinner med mere). Apropos romferger og kaldstarter - det var delvis en av rotårsakene til ene ulykken. Start i for kaldt vær til at en pakning klarte å fylle sin funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 I følge instruksjonsboken fra Volvo Penta til mine TAMD74, skal maskinene startes og gå driftsvarm hver 14.dag dersom motorene ikke brukes (f eks ved vinterlagring). Pleier å følge anvisningen fra og med desember til og med januar når jeg vanligvis ikke bruker båten. En flink maskiningeniør som jeg kjenner, mener dette er det absolutt beste for maskinene fremfor f eks konservering. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Starter aldri motorene gjennom vinteren etter at de er konserverte, gjennomkjørte med ny olje og parkerte. Jeg liker ikke tanken på X antall kaldstarter der oljetrykket går rett i spikeren, smøreevnen er dårlig og motoren aldri oppnår driftstemperatur men istedet vanner ut smørolja med uforbrent diesel. Etter start bør motor varmes opp så fort som mulig, dette kan kun gjøres ved å legge på lett last og ikke på tomgang. Større motorer har alltid stillstandsvarme stående på, samt pre-smøring før oppstart og skal heller aldri startes ved lavere kjølevannstemperatur enn 50-60 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Filler'n, også je som har gått rundt i 20 år og trodd at jeg var en flink maskiningenør! Ok, dumt innlegg, måtte bare. Ellers så er det artig det Chief... anfører. Nødmasnineri står konstant med 50 grader og oljesirkulasjon. Allikevel, turbohavarier i massevis. Fra full last til null last på et sekund eller to. Ikke bra det heller. Men de som av mentalhygieniske årsaker føler at de må vri på nøkkelen for å fyre en bånnsur diesel, bare gjør det. Om motoren går 3000 timer eller 6000 timer før den må overhales, er vel bare et akademisk spørsmål for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Eg har bekjente som har måtte overhale maskiner for gjennomslag der bruksmønster har vert både heilårsbruk og kun sesongbruk utan vinteroppstart. Så eg trur tilfeldighetane rår meir en bruksmønsteret. Men kanskje nokon maskiner bør stå mest mulig i ro for å få lengst mulig levetid. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.