Sjøkaptein Startet 24.September.2017 Link til dette innlegget Startet 24.September.2017 Hei Har en 4 hk Yamaha jeg kjøpte tidligere i år, forrige eier opplyste den kjølte dårlig og ikke hadde vært i bruk de siste år. Jeg antok det kun var å bytte impeller, jeg byttet impeller og tok motoren i bruk. Etter litt bruk ser jeg det muligens er mer som er galt. Motoren starter lett og jeg får kontroll stråle med kjølevann, når jeg så gir motoren belastning avtar kontroll strålende og det kommer i hovedsak damp. Når belastning avtar kommer kontrollstrålen tilbake. Har tenkt det kan være topp pakning som er gåen men er det mulig det kan vær andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Har du sett om tennpluggen ser normal ut? Det kan også være at en eller flere kjølekanaler er helt eller delvis tette slik at temperaturen øker såpass at kontrollstrålen damper. Kjennes blokka veldig varm under bruk? Har en 5-hester av samme fabrikat der kjølingen er som den skal. Etter en god tur kan jeg fremdeles legge hånda på blokka. Blokka er jo god og varm, men jeg svir meg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Har ikke kjent på selve blokke men vet at selve motorstammen blir godt varm, mulig det første jeg kunne gjort var å bytte tennplugg. Vist noen av kjølkanalene er tette ville vel en runde med systemrense kunne løst det opp? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Systemrens kan renske opp litt ja, så langt ikke en kanal er helt tett, da skal det litt til å få åpnet opp. Alternativt går det an å skru fra hverandre delene på motoren for å komme bedre til. Vi skrudde en Yamaha 8-hester i deler og staket opp kanalene på jobb for et par år siden. Enkelte steder var det så og si helt tett, så det ble en del staking, men nå kjøler motoren godt. Fordelen med å skru motoren fra hverandre er at du får kanalene skikkelig rene, bakdelen er at det tar tid og ikke minst det at Yamaha ikke er kjent for å ha solide skruer og bolter.. Hilsen en som har brukt timesvis på å få ut knekte bolter, så tyr du til den løsningen; bruk mye penetrerende olje og varme før du skrur ut boltene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Begynte på demontering idag og slik bildet viser kan det ikke ha passert mye vann til kjøling. Termostaten såg ut som en klump. Har litt problemer å få av svinghjulet, trenger jeg en spesial avtrekker? Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Hvorfor ta av svinghjul?rengjør det du ser på bilde og start opp Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Trodde jeg måtte demontere hele motoren for å komme til alle kanalene. Men tror du det er nok å rengjøre fra det du ser på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Det ville jeg prøvd først ja. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Pluss bak dekselet som du tydeligvis har fjernet på toppen av sylinder, festet med 4 skruer... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.