Jump to content

Nesten kollisjon mellom to seilbåter

Lazyjack

Recommended Posts

Hadde en litt underlig opplevelse i indre Oslofjord i går. Vi hadde en liten regatta med 6 deltagende båter og kom for styrbord halser. På kollisjonskurs kommer en båt for babord halser og han gir ingen indikasjon på at han har planer om å vike. Hadde ikke vi kastet oss bak han ville vi tatt han midtskips. I det vi passerer aktenfor han roper han "Vi seiler regatta". Vi svarer at "Det gjør vi også"! Han hadde klasseflagg i akterstaget, vi hadde ikke noe klasseflagg da vi hadde kun en klasse i vår regatta. Ingen av oss førte nasjonalflagg, det gjør man jo ikke under kappseilas. Vi seilte altså i hver vår regatta. Hvem som hadde rett til veien i hht. Sjøveisreglene er det jo ingen tvil om.

Hva synes dere?

@Pinkvin: Det er vel det han peker på? Nettopp at han som kom seilende babord halser ikke viket, fordi han var i regatta og ikke ville vike. Men i følge sjøveisreglene har han vikeplikt. Dermed blir det misforståelser når man skal ha regatta-regler som overstyrer sjøveisreglene som illustrert i første post.

Hadde jeg hatt seilbåt (som jeg vurderte å kjøpe i sommer) hadde jeg uansett ikke visst om kappseilingsreglene. 

For oss utenforstående er det ikke gitt at det er regatta dersom seks seilbåter seiler i samme retning med med avstand til hverandre.  Tilsvarende var det ikke tydelig for TS at de krysset en annen pågående regatta. 

Slik sett virker kappseilingsreglene lite gjennomtenkt, med mindre de kun gjelder godt merkede kappseilinger.

Som motorbåtfører (ikke næring) har jeg jo vikeplikt uansett, men hadde jeg hatt seilbåt så er det slettes ikke sikkert at jeg hadde tenkt tanken.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mouche skrev 11 minutter siden:

Er alle fritidsbåter underlagt regler som heter kappseilingsreglene og som er overordnet sjøveisreglene?

Når en båt som seiler under disse reglene møter et fartøy som ikke gjør det, skal den overholde the International Regulations for Preventing Collisions at Sea (IRPCAS) eller nasjonale sjøveisregler. Hvis seilingsbestemmelsene foreskriver det, erstattes reglene i Del 2 med rett-til-veien reglene i IRPCAS eller med nasjonale rett-til-veien regler. 

Foøvrig er jo reglene i tråd med COLREGS og Sjøveisreglene. 

https://seiling.klubb.nif.no/dokumenter/Documents/KAPPSEILINGSREGLER.pdf

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev 14 minutter siden:

@Pinkvin: Det er vel det han peker på? Nettopp at

Nå kjenner jeg meg veldig treg i nøtta. En har vikeplikt for SB seiler (om man selv seiler på BB) om det er regatta eller ei. 

Så misforståelsen gikk på at båt på BB halser trodde Lazyjack var turseiler og ville være gentleman nok til å vike?

Ok, da forstår jeg. Da har jo ikke dette noe med regler å gjøre, kun en misforståelse som båt på BB halser har all skyld i. 

Om de seiler samme regatta så er det vel å heise rødt flagg for protest og la juryen gjøre opp etter seilasen, noe som jo også har en pedagogsik effekt ifht læring i seilmiljøet. Om det er to forskjellige regattaer på samme område så aner jeg ikke om det gjelder noen andre regler enn sjøveisreglene.. og da er vi tilbake til misforståelsen. 

Jeg antar at uttalelsene som falt fra skipperen i babordbåten ("vi seiler regatta" og  "dere har ikke klasseflagg") var lite gjennomtenkte og muligens kom han på bedre tanker etter hvert,

Det jeg synes er skummelt ar at noen tar regatta så seriøst at de setter sjøveisreglene til side og er villige til å ofre både egen og andres båt for å berge en eller annen plass på resultatlista. Begge båtene var i 5-10 tonns klassen og i verste fall kan det gå liv tapt dersom to slike braker sammen. Jeg fikk dessverre ikke med meg seilnummeret på den andre båten i farta ellers skulle han nok fått en melding fra meg i etterkant.

Det var slik jeg tolket det som sto, men godt mulig at jeg misforsto. Har aldri seilt regatta.

Reglene  i  Del  2  gjelder  mellom  båter  som  seiler  i  eller  nær kappseilingsområdet  og  som  har  til  hensikt  å  kappseile,  kappseiler, eller  har  kappseilt.  En  båt  som  ikke  kappseiler  skal  likevel  ikke straffes  for  å  bryte  en  av  disse  reglene,  unntatt  regel  14  når hendelsen  resulterte  i  personskade  eller  alvorlig  skade,  eller  regel 24.1.   

De mener kanskje båter som nettopp har eller skal seile regatta? Jeg holder meg uansett mest mulig unna regattaen :-)

Redigert av shipahoy (see edit history)
26 minutes ago, shipahoy said:

Det var slik jeg tolket det som sto, men godt mulig at jeg misforsto. Har aldri seilt regatta.

Reglene  i  Del  2  gjelder  mellom  båter  som  seiler  i  eller  nær kappseilingsområdet  og  som  har  til  hensikt  å  kappseile,  kappseiler, eller  har  kappseilt.  En  båt  som  ikke  kappseiler  skal  likevel  ikke straffes  for  å  bryte  en  av  disse  reglene,  unntatt  regel  14  når hendelsen  resulterte  i  personskade  eller  alvorlig  skade,  eller  regel 24.1.   

De mener kanskje båter som nettopp har eller skal seile regatta? Jeg holder meg uansett mest mulig unna regattaen :-)

Enig i at det ser litt merkelig ut men det må vel menes båter som er involvert i arrangementet på en eller annen måte. Båt som har fullført, startbåt e.l. Andre kan kanskje mer om dette....?

2 hours ago, Grand Banks jr said:

@Pinkvin: Det er vel det han peker på? Nettopp at han som kom seilende babord halser ikke viket, fordi han var i regatta og ikke ville vike. Men i følge sjøveisreglene har han vikeplikt. Dermed blir det misforståelser når man skal ha regatta-regler som overstyrer sjøveisreglene som illustrert i første post.

Jeg synes det er ganske merkelig at en deltager i en regatta antar de andre båtene i feltet ikke er med i regattaen ... trodde han at han var eneste deltager?

@quantumduck: Det var to ulike regattaer slik jeg forstår TS. Hverken den ene eller den andre av skipperene visste at den andre også seilte regatta.  Jeg forstår det som at det var to ulike regattaer, og at regattaene krysset hverandre da de hadde ulike baner.

I TSs regatta var det 6 båter, og jeg antar at han hadde oversikt over disse. Den båten som han måtte vike for var ikke blant de 6 båtene.

TS kan kanskje bekrefte eller avkrefte at jeg har forstått rett.

TS vek unna den som hadde vikeplikt, da den som hadde vikeplikt holdt på sin "rett".

Hadde TS holdt på sin rett hadde det blitt sammenstøt slik jeg leser TSs første post.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...