Lazyjack Startet 24.September.2017 Link til dette innlegget Startet 24.September.2017 Hadde en litt underlig opplevelse i indre Oslofjord i går. Vi hadde en liten regatta med 6 deltagende båter og kom for styrbord halser. På kollisjonskurs kommer en båt for babord halser og han gir ingen indikasjon på at han har planer om å vike. Hadde ikke vi kastet oss bak han ville vi tatt han midtskips. I det vi passerer aktenfor han roper han "Vi seiler regatta". Vi svarer at "Det gjør vi også"! Han hadde klasseflagg i akterstaget, vi hadde ikke noe klasseflagg da vi hadde kun en klasse i vår regatta. Ingen av oss førte nasjonalflagg, det gjør man jo ikke under kappseilas. Vi seilte altså i hver vår regatta. Hvem som hadde rett til veien i hht. Sjøveisreglene er det jo ingen tvil om. Hva synes dere? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Han skulle veket så klart. Hadde ikke dere selv seilt regatta ville det være en fin gest å gi vedkommende fri vei, men han ville fortsatt hatt vikeplikt. Og uansett skal begge gjøre det man kan for å hindre at en kritisk situasjon kan oppstå. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
S/Y Emma Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Har seilbåter som ikke deltar i regatta vikeplikt for seilbåter som deltar i regatta? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 S/Y Emma skrev 40 minutter siden: Har seilbåter som ikke deltar i regatta vikeplikt for seilbåter som deltar i regatta? Ikke vikeplikt, men som " Fremtia " skriver, en fin gest... Glad jeg har motorbåt med litt mer konsise vikeplikt regler.. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 S/Y Emma skrev 29 minutter siden: Har seilbåter som ikke deltar i regatta vikeplikt for seilbåter som deltar i regatta? Nei, men de skal i følge kappseilingsreglene, hvis mulig, unngå å forstyrre kappseilasen. En skal heller ikke påføre båtene store materielle skader eller skader som fører til personskader. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Regler som prøver å overstyre sjøveisreglene fører fort til misforståelser. Som illustrert i første post. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 S/Y Emma skrev 55 minutter siden: Regler som prøver å overstyre sjøveisreglene fører fort til misforståelser. Som illustrert i første post. Den forstod jeg ikke. At seilbåt på bb halser viker for en på sb halser gjelder jo utenom regatta også. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 1 hour ago, shipahoy said: Nei, men de skal i følge kappseilingsreglene, hvis mulig, unngå å forstyrre kappseilasen. Er alle fritidsbåter underlagt regler som heter kappseilingsreglene og som er overordnet sjøveisreglene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 (redigert) @Pinkvin: Det er vel det han peker på? Nettopp at han som kom seilende babord halser ikke viket, fordi han var i regatta og ikke ville vike. Men i følge sjøveisreglene har han vikeplikt. Dermed blir det misforståelser når man skal ha regatta-regler som overstyrer sjøveisreglene som illustrert i første post. Hadde jeg hatt seilbåt (som jeg vurderte å kjøpe i sommer) hadde jeg uansett ikke visst om kappseilingsreglene. For oss utenforstående er det ikke gitt at det er regatta dersom seks seilbåter seiler i samme retning med med avstand til hverandre. Tilsvarende var det ikke tydelig for TS at de krysset en annen pågående regatta. Slik sett virker kappseilingsreglene lite gjennomtenkt, med mindre de kun gjelder godt merkede kappseilinger. Som motorbåtfører (ikke næring) har jeg jo vikeplikt uansett, men hadde jeg hatt seilbåt så er det slettes ikke sikkert at jeg hadde tenkt tanken. Redigert 24.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjellg Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 (redigert) Disse kappseilingsreglene dere snakker om, er det en lov eller forskrift eller er det bare noe som noen har kommet på og misforstår relevansen til? Redigert 24.September.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 (redigert) Mouche skrev 11 minutter siden: Er alle fritidsbåter underlagt regler som heter kappseilingsreglene og som er overordnet sjøveisreglene? Når en båt som seiler under disse reglene møter et fartøy som ikke gjør det, skal den overholde the International Regulations for Preventing Collisions at Sea (IRPCAS) eller nasjonale sjøveisregler. Hvis seilingsbestemmelsene foreskriver det, erstattes reglene i Del 2 med rett-til-veien reglene i IRPCAS eller med nasjonale rett-til-veien regler. Foøvrig er jo reglene i tråd med COLREGS og Sjøveisreglene. https://seiling.klubb.nif.no/dokumenter/Documents/KAPPSEILINGSREGLER.pdf Redigert 24.September.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 kappseilingsreglene regulerer kun forhold mellom deltagerne i kappseilingen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Grand Banks jr skrev 14 minutter siden: @Pinkvin: Det er vel det han peker på? Nettopp at Nå kjenner jeg meg veldig treg i nøtta. En har vikeplikt for SB seiler (om man selv seiler på BB) om det er regatta eller ei. Så misforståelsen gikk på at båt på BB halser trodde Lazyjack var turseiler og ville være gentleman nok til å vike? Ok, da forstår jeg. Da har jo ikke dette noe med regler å gjøre, kun en misforståelse som båt på BB halser har all skyld i. Om de seiler samme regatta så er det vel å heise rødt flagg for protest og la juryen gjøre opp etter seilasen, noe som jo også har en pedagogsik effekt ifht læring i seilmiljøet. Om det er to forskjellige regattaer på samme område så aner jeg ikke om det gjelder noen andre regler enn sjøveisreglene.. og da er vi tilbake til misforståelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Som jeg oppfatter det så sier Bitteliten og bliss X det samme, bare på litt forskjellig måte og bliss X på en "noe" noe mindre komplisert måte som passer greit for en enkel sjel som meg, så takk! Forøvrig var jeg aldri i tvil om hva som ville være riktig svar. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lazyjack Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Jeg antar at uttalelsene som falt fra skipperen i babordbåten ("vi seiler regatta" og "dere har ikke klasseflagg") var lite gjennomtenkte og muligens kom han på bedre tanker etter hvert, Det jeg synes er skummelt ar at noen tar regatta så seriøst at de setter sjøveisreglene til side og er villige til å ofre både egen og andres båt for å berge en eller annen plass på resultatlista. Begge båtene var i 5-10 tonns klassen og i verste fall kan det gå liv tapt dersom to slike braker sammen. Jeg fikk dessverre ikke med meg seilnummeret på den andre båten i farta ellers skulle han nok fått en melding fra meg i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 1 hour ago, shipahoy said: Nei, men de skal i følge kappseilingsreglene, hvis mulig, unngå å forstyrre kappseilasen. En skal heller ikke påføre båtene store materielle skader eller skader som fører til personskader. Nå blander du kortene, båter som ikke deltar i kappseilas omfattes selvsagt ikke av reglene for kappseilas. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 (redigert) Det var slik jeg tolket det som sto, men godt mulig at jeg misforsto. Har aldri seilt regatta. Reglene i Del 2 gjelder mellom båter som seiler i eller nær kappseilingsområdet og som har til hensikt å kappseile, kappseiler, eller har kappseilt. En båt som ikke kappseiler skal likevel ikke straffes for å bryte en av disse reglene, unntatt regel 14 når hendelsen resulterte i personskade eller alvorlig skade, eller regel 24.1. De mener kanskje båter som nettopp har eller skal seile regatta? Jeg holder meg uansett mest mulig unna regattaen :-) Redigert 24.September.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 26 minutes ago, shipahoy said: Det var slik jeg tolket det som sto, men godt mulig at jeg misforsto. Har aldri seilt regatta. Reglene i Del 2 gjelder mellom båter som seiler i eller nær kappseilingsområdet og som har til hensikt å kappseile, kappseiler, eller har kappseilt. En båt som ikke kappseiler skal likevel ikke straffes for å bryte en av disse reglene, unntatt regel 14 når hendelsen resulterte i personskade eller alvorlig skade, eller regel 24.1. De mener kanskje båter som nettopp har eller skal seile regatta? Jeg holder meg uansett mest mulig unna regattaen :-) Enig i at det ser litt merkelig ut men det må vel menes båter som er involvert i arrangementet på en eller annen måte. Båt som har fullført, startbåt e.l. Andre kan kanskje mer om dette....? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Det virker veldig merkelig om regattaregler skal gjelde uvedkommende båter. Da må det i så fall forventes at alle (seil)båteiere skal kunne desse, i tillegg til sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Faxen Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 (redigert) Dette er vel ingenting å diskutere, en enkel styrbord/babord regel uten unntak. Tidligere regattasjef i DSSF. Redigert 24.September.2017 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lazyjack Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Faxen, da kan du kanskje også fortelle hva det som shipahoy siterer fra kappseilingsreglene innebærer? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Les "virkeområde" og "definisjoner" før dere fortsetter diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 3 hours ago, Ida Marie III said: Glad jeg har motorbåt med litt mer konsise vikeplikt regler.. På hvilken måte er de mer konsise? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 2 hours ago, Grand Banks jr said: @Pinkvin: Det er vel det han peker på? Nettopp at han som kom seilende babord halser ikke viket, fordi han var i regatta og ikke ville vike. Men i følge sjøveisreglene har han vikeplikt. Dermed blir det misforståelser når man skal ha regatta-regler som overstyrer sjøveisreglene som illustrert i første post. Jeg synes det er ganske merkelig at en deltager i en regatta antar de andre båtene i feltet ikke er med i regattaen ... trodde han at han var eneste deltager? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 (redigert) @quantumduck: Det var to ulike regattaer slik jeg forstår TS. Hverken den ene eller den andre av skipperene visste at den andre også seilte regatta. Jeg forstår det som at det var to ulike regattaer, og at regattaene krysset hverandre da de hadde ulike baner. I TSs regatta var det 6 båter, og jeg antar at han hadde oversikt over disse. Den båten som han måtte vike for var ikke blant de 6 båtene. TS kan kanskje bekrefte eller avkrefte at jeg har forstått rett. TS vek unna den som hadde vikeplikt, da den som hadde vikeplikt holdt på sin "rett". Hadde TS holdt på sin rett hadde det blitt sammenstøt slik jeg leser TSs første post. Redigert 24.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.