Popeye70
Lazyjack skrev for 16 timer siden:Jeg kan vel da konkludere med at alle mener at her er det (selvfølgelig) vanlige seilingsregler som gjelder, jeg hadde rett til vei og den andre skulle ha endret kurs og gått bak meg eller slått og kommet seg unna på den måten. Men i motsetning til den andre gjorde vi hva vi kunne for å unngå kollisjon og reddet dermed situasjonen.
Jeg synes du burde praiet "STYRBORD!" for å gjøre oppmerksom på at A) han har vikeplikt, B) du er klar over det og C) han bør slå eller falle av for å unngå en situasjon. Om ikke annet så får vedkommende seg en støkk når det praies, og blir kanskje mer oppmerksom. Ettersom den andre båten også seilte regatta må du kunne forutsette at vedkommende ved roret er klar over styrbord-/babordreglene og dermed skulle ha gjort sitt for å unngå situasjonen. Det skal selvfølgelig du også, men han bør reagere før deg.
Ellers så stemmer det som er sagt av andre. Regattareglene følges av alle båter som skal delta i dette arrangementet, også før start og etter målgang. Det er det som menes med formuleringen som er nevnt ("Reglene i Del 2 gjelder mellom båter som seiler i eller nær kappseilingsområdet og som har til hensikt å kappseile, kappseiler, eller har kappseilt. "). Båter som ikke deltar i DENNE regattaen følger selvfølgelig ikke disse reglene, men vanlige sjøveisregler (og evt. egne regattaregler innbyrdes med "sine" regattadeltagere).