Jump to content

Nesten kollisjon mellom to seilbåter

Lazyjack

Recommended Posts

48 minutes ago, Grand Banks jr said:

@quantumduck: Det var to ulike regattaer slik jeg forstår TS. Hverken den ene eller den andre av skipperene visste at den andre også seilte regatta.  Jeg forstår det som at det var to ulike regattaer, og at regattaene krysset hverandre da de hadde ulike baner.

I TSs regatta var det 6 båter, og jeg antar at han hadde oversikt over disse. Den båten som han måtte vike for var ikke blant de 6 båtene.

TS kan kanskje bekrefte eller avkrefte at jeg har forstått rett.

TS vek unna den som hadde vikeplikt, da den som hadde vikeplikt holdt på sin "rett".

Hadde TS holdt på sin rett hadde det blitt sammenstøt slik jeg leser TSs første post.

Jo jeg visste at den andre seilte regatta da han hadde klasseflagg og var en av flere på vei mot rundingsmerket, som for øvrig var den samme fyrlykta vi hadde som rundingsmerke. Vi var altså begge på kryss mot samme rundingsmerke men altså på forskjellige halser.

For øvrig har du forstått alt rett :thumbsup:

Jeg kan vel da konkludere med at alle mener at her er det (selvfølgelig) vanlige seilingsregler som gjelder, jeg hadde rett til vei og den andre skulle ha endret kurs og gått bak meg eller slått og kommet seg unna på den måten. Men i motsetning til den andre gjorde vi hva vi kunne for å unngå kollisjon og reddet dermed situasjonen.

3 hours ago, shipahoy said:

Det var slik jeg tolket det som sto, men godt mulig at jeg misforsto. Har aldri seilt regatta.

Reglene  i  Del  2  gjelder  mellom  båter  som  seiler  i  eller  nær kappseilingsområdet  og  som  har  til  hensikt  å  kappseile,  kappseiler, eller  har  kappseilt.  En  båt  som  ikke  kappseiler  skal  likevel  ikke straffes  for  å  bryte  en  av  disse  reglene,  unntatt  regel  14  når hendelsen  resulterte  i  personskade  eller  alvorlig  skade,  eller  regel 24.1.   

De mener kanskje båter som nettopp har eller skal seile regatta? Jeg holder meg uansett mest mulig unna regattaen :-)

3 hours ago, Lazyjack said:

Enig i at det ser litt merkelig ut men det må vel menes båter som er involvert i arrangementet på en eller annen måte. Båt som har fullført, startbåt e.l. Andre kan kanskje mer om dette....?

Som utdraget fra kappseilingsreglene i innlegget fra shipahoy sier, så gjelder reglene mellom båter som har til hensikt å kappseile, altså delta i en regatta. En slik båt kappseiler fra start til mål. Før start og etter målgang seiler man vanligvis rundt i start- eller målområdet, men da kappseiler man ikke selv om man pr. definisjon er med i regattaen og dermed underlagt reglene (uthevet i innlegget til shipahoy).

Andre båter som er i området, men som ikke deltar i regattaen, er ikke underlagt kappseilingsreglene. Men som noen har nevnt, det regnes som alminnelig høflighet å holde seg unna regattabanen dersom man ikke deltar i regattaen.

Slik TS beskriver situasjonen

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Jeg kan vel da konkludere med at alle mener at her er det (selvfølgelig) vanlige seilingsregler som gjelder, jeg hadde rett til vei og den andre skulle ha endret kurs og gått bak meg eller slått og kommet seg unna på den måten. Men i motsetning til den andre gjorde vi hva vi kunne for å unngå kollisjon og reddet dermed situasjonen.

Du har helt rett, etter min mening.

De gangene jeg har arrangert regatta har jeg tatt en telefon til seilforeninger i området og spurt om deres planer slik at man unngår å legge regatta banen (løpene) slik at man seiler i veien for hverandre.

S/Y Emma skrev for 20 timer siden:

Har seilbåter som ikke deltar i regatta vikeplikt for seilbåter som deltar i regatta?

S/Y Emma skrev for 19 timer siden:

Regler som prøver å overstyre sjøveisreglene fører fort til misforståelser. Som illustrert i første post.

Det Framtia beskriver er en manøver som gjøres i lang tid før en vikepliktsituasjon oppstår, man legger i god tid om kursen,

og runder, helst akter om ett regattafelt....dette er eksempel på god kutyme eller godt sjømannskap.

dersom en vikeplikts situasjon oppstår da gjeller Int sjøveisregler eller kappseilingsregler.....på denne punkten er de like !

men en kappseilende båt må forhålle seg til Int sjøveisregler mot 'eksterne' båter.

mellom regattaseilende båter både før, under og etter, selve regattan gjeller regattaregler.

S/Y Gunga Din

Lazyjack skrev for 16 timer siden:

Jeg synes du burde praiet "STYRBORD!" for å gjøre oppmerksom på at A) han har vikeplikt, B) du er klar over det og C) han bør slå eller falle av for å unngå en situasjon. Om ikke annet så får vedkommende seg en støkk når det praies, og blir kanskje mer oppmerksom. Ettersom den andre båten også seilte regatta må du kunne forutsette at vedkommende ved roret er klar over styrbord-/babordreglene og dermed skulle ha gjort sitt for å unngå situasjonen. Det skal selvfølgelig du også, men han bør reagere før deg.

Ellers så stemmer det som er sagt av andre. Regattareglene følges av alle båter som skal delta i dette arrangementet, også før start og etter målgang. Det er det som menes med formuleringen som er nevnt ("Reglene  i  Del  2  gjelder  mellom  båter  som  seiler  i  eller  nær kappseilingsområdet  og  som  har  til  hensikt  å  kappseile,  kappseiler, eller  har  kappseilt. "). Båter som ikke deltar i DENNE regattaen følger selvfølgelig ikke disse reglene, men vanlige sjøveisregler (og evt. egne regattaregler innbyrdes med "sine" regattadeltagere).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det meste er vel sagt her nå...

Men en annen "eventualitet" kan jo være at vedkommende faktisk var så opptatt med å vinne denne regattaen sin at han bevist overså vikeplikten i håp om at du ville vike (han kan f.eks ha trodd at du seilte tur, og ikke regatta). Jeg har selv ved en anledning tatt meg litt til rette, og jeg ropte over til den andre båten at jeg beklager at jeg gikk litt nær fordi jeg seilte regatta. I mitt tilfelle var det langt fra noen fare for sammenstøt, og jeg fikk også tomler opp fra de som seilte den andre båten som vek uten å ha vikeplikt.

Som jeg forstår første innlegg imidlertid virker det som om han ble oppfattet å hevde en rett siden han seilte regatta.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Guest Avmønstret#

Noe som gjør situasjonen potensielt mer farlig enn en "vanlig" vikepliktsituasjon er at en under regatta søker å gå så nært en kan når en viker. Så vanlig "lesing" ifht ordinære vikepliktsituasjoner vil på en måte ikke fungere. Om jeg seiler regatta og har SB og det kommer en båt fra BB så kan det se ut som han ikke ser meg og skal spidde oss på midten helt til en i siste liten går bak. Som båt på SB halser under kryss så kan en på en måte ikke drive og vurdere om de på BB faktisk kommer til å vike, for det skal de, selv om de sneier en akter, eller slår i aller siste sekund. 

Sånn sett var jo dette veldig bra håndtert av trådstarter. Tror ikke engang jeg ville tenkt tanken at en BB båt ikke kom til å vike under regatta. Og endringer i kurs/fart for å unngå sammenstøt i siste sekund kan jo fort være katastrofalt. Som SB båt vil jeg alltid tenke (under regatta) at det er viktig å holde rimelig stø kurs så BB båt kan gå så nær som mulig i en vikepliktsituasjon, hvis BB båt har fordel av det. 

Det er jo litt av sporten å gå veldig nær under regatta. Og det gir jo også noen spektakulere bommerter innimellom. 

Lazyjack skrev for 19 timer siden:

Faxen, da kan du kanskje også fortelle hva det som shipahoy siterer fra kappseilingsreglene innebærer?

Alt han siterer gjelder for regatta og dens deltagere, selvom de ikke seiler, men er deltagere. Altså påmeldt til regattaen.

En motorbåteier kan vel ikke kapseilingsregler?

En turseiler kan vel ikke nødvendigvis kappseilingreglene, hvis han ikke er regattaseiler da.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Det er ingen ting i kappseilingsreglene som sier at man ikke skal følge sjøvettsreglene. Kappseilingsreglene baserer seg på sjøvettsreglene som basis. Det er jo også sb/bb og lo/le man bruker mest når man kappseiler. 

Kappseilingsreglene gjelder mellom båtene selv om de deltar i to forskjellige regattaer også med forskjellig arrangør. Det står ingen unntak for dette i kappseilingsreglene. Ved protester mellom båter i disse situasjonene må protestkomitene nedsette en protestkomité og avgjøre evt protesten.

10 hours ago, ravddo said:

Kappseilingsreglene gjelder mellom båtene selv om de deltar i to forskjellige regattaer også med forskjellig arrangør.

1 hour ago, Mouche said:

Hvordan vet man (alltid) at en båt man møter på fjorden er med i en annen regatta og at man derfor er underlagt andre regler enn lovverket? Eller er det noe jeg har misforstått?

1 hour ago, Gunga Din said:

Misførstått Mouche.....

Muligens litt uklart, men mitt spørsmål var basert på påstanden om at kappseilingsreglene gjelder også for to båter som deltar i FORSKJELLIGE regattaer, og hvordan vet man om disse andre båtene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror man faktisk må stille krav til de som seiler regatta at de følger Sjøveisreglene. Mine observasjoner er at det til tider er litt i overkant av hva man kan forvente - selvom det for de aller fleste er en selvfølge sjøen. Dette kan feks gjelde lanternebruk eller vikepliktsregler. Det er jo ikke slik at man eier sjøen fordi om man seiler på noen faste eller utlagte merker.

Så skal man jo ta hensyn i den grad man kan når man ikke er med i regattaen. Men det er det intet krav om.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
6 hours ago, Ida Marie III said:

Sikkert noe flagg/vimpel greier som signaliser dette ...

Er det det?  Er det påbudt å føre slikt flagg av alle som deltar i en regatta hvor de vil hevde noen særregler eller kanskje heller noen sære regler som de også ønsker å tre ned o ver hodet på oss andre? Aldri hørt om slike flagg/flaggplikt, men mye jeg fortsatt ikke har hørt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...