Jump to content

31 fot seilbåt, hvor mye bunnstoff trengs?

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Min seilbåt jeg kjøpte i sommer har legat ute 2 sesonger uten å fått påført nytt bunnstoff og når den ble tatt opp i uken så jeg til min glede at den ikke hadde noen antydninger til plastpest men at den trenger en hel del pleie under vannlinjen.

Tenker å skrape bort alle skjell, påføre bunnstoff på hele skroget, skifte zinkanoder.

Hvor mye bunnstoff trenger jeg for å legge et lag over hele skroget?

Noe annet jeg burde gjøre under vannlinjen i samme slengen?

Hvordan ser man om man trenger å skifte skrogggjennomføringer?

Takksam for svar ?

Du drar hånda di mot skroget. Blir hånda farget, er det selvpolerende. Ingen farge, fast. 

Skroggjennomføringer og ventiler: 

hvordan ser de ut? Materialtype? 

Biler er veldig kjekt. 

Det strides litt om man faktisk kan de om de er dårlige, særlig "inni" selve metallet. 

Ventilene er også viktig å ha i orden. Er de gamle, kan de bli defekt i stengt posisjon. Og det er jo alltid gøy når det skjer dagen før båtferien. 

Sitat

Du drar hånda di mot skroget. Blir hånda farget, er det selvpolerende. Ingen farge, fast. 

Supert det skal testes i kveld.

Sitat

Skroggjennomføringer og ventiler: 

hvordan ser de ut? Materialtype?

Jeg er litt usikker, noen ser veldig slitt og rustne ut, skal ta noen bilder og sjekke at det går an å åpne/stenge alle sammen.

Bunnventilen vet jeg er dårlig, går ikke å stenge en gang, har ventet på å få ta opp båten slik at jeg kan skifte den. (har ikke turt å røre den)

Sitat

Hvis skroggjennomføringene er av messing eller syrefast, og du ikke vet hvor gamle de er, så ville jeg skiftet til kompositt eller bronse, og skiftet kraner og slangestusser også.

Kjedelig når de knekker:

Mine er av noen form for metall i hvert fall og ser ikke nye ut - som vanlig så kommer det da på en ny jobb når man begynner å se på noe nytt i båten, har aldri gjort jobben før men regner med at det skal gå fint det og :smiley: noen tips om hvordan jeg skal utføre jobben og hva jeg trenger? Kompositt gjennomføringer og sikaflex? thats it?

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...