ne.andersson Startet 24.September.2017 Link til dette innlegget Startet 24.September.2017 Hei, Min seilbåt jeg kjøpte i sommer har legat ute 2 sesonger uten å fått påført nytt bunnstoff og når den ble tatt opp i uken så jeg til min glede at den ikke hadde noen antydninger til plastpest men at den trenger en hel del pleie under vannlinjen. Tenker å skrape bort alle skjell, påføre bunnstoff på hele skroget, skifte zinkanoder. Hvor mye bunnstoff trenger jeg for å legge et lag over hele skroget? Noe annet jeg burde gjøre under vannlinjen i samme slengen? Hvordan ser man om man trenger å skifte skrogggjennomføringer? Takksam for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 4 til 5 liter, vil jeg gjette på. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lazyjack Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 4 minutes ago, Faxen said: 4 til 5 liter, vil jeg gjette på. Det er dårlig gjettet tror jeg. Jeg bruker rundt 3 liter til 38 foter så du klarer deg nok med 2,5-3 tenker jeg, avhengig av skrogtype (langkjølt, kortkjølt). Du skal rulle tynt på med fin rulle så det går ikke all verden., Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Har en 33fot seiler. Bruker 2 bokser a 0,75l hver vår. Sliper med våt fint smergelpapir først og ruller tynt på. Jotun Non-stop. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
bliss X Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Jeg bruker 2.5 liter på 31 fots båt Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Takk for gode tips, da prøver vi med 2,5 L Jotun nonstop etter litt skraping og våtslip. ikke noe annet å tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Du må tenke på hva slags bunnstoff det er på båten fra før av. Det er ikke alle kombinasjoner som går sammen. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 24.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Sitat Du må tenke på hva slags bunnstoff det er på båten fra før av. Det er ikke alle kombinasjoner som går sammen. Ok, hva om jeg ikke vet da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2017 Link til dette innlegget Svart 24.September.2017 Selvpolerende går oppå det meste. Så jeg tror Nonstop er et greit valg. Jeg brukte ca fire bokser Nonstop på min 27 foter nå i uka, det går neppe mindre hos deg i alle fall. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ne.andersson Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Sitat Selvpolerende går oppå det meste. Så jeg tror Nonstop er et greit valg. Jeg brukte ca fire bokser Nonstop på min 27 foter nå i uka, det går neppe mindre hos deg i alle fall. OK - da kjører jeg på med det, takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Du drar hånda di mot skroget. Blir hånda farget, er det selvpolerende. Ingen farge, fast. Skroggjennomføringer og ventiler: hvordan ser de ut? Materialtype? Biler er veldig kjekt. Det strides litt om man faktisk kan de om de er dårlige, særlig "inni" selve metallet. Ventilene er også viktig å ha i orden. Er de gamle, kan de bli defekt i stengt posisjon. Og det er jo alltid gøy når det skjer dagen før båtferien. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 (redigert) Hvis skroggjennomføringene er av messing eller syrefast, og du ikke vet hvor gamle de er, så ville jeg skiftet til kompositt eller bronse, og skiftet kraner og slangestusser også. Kjedelig når de knekker: Redigert 25.September.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 (redigert) Sitat Du drar hånda di mot skroget. Blir hånda farget, er det selvpolerende. Ingen farge, fast. Supert det skal testes i kveld. Sitat Skroggjennomføringer og ventiler: hvordan ser de ut? Materialtype? Jeg er litt usikker, noen ser veldig slitt og rustne ut, skal ta noen bilder og sjekke at det går an å åpne/stenge alle sammen. Bunnventilen vet jeg er dårlig, går ikke å stenge en gang, har ventet på å få ta opp båten slik at jeg kan skifte den. (har ikke turt å røre den) Sitat Hvis skroggjennomføringene er av messing eller syrefast, og du ikke vet hvor gamle de er, så ville jeg skiftet til kompositt eller bronse, og skiftet kraner og slangestusser også. Kjedelig når de knekker: Mine er av noen form for metall i hvert fall og ser ikke nye ut - som vanlig så kommer det da på en ny jobb når man begynner å se på noe nytt i båten, har aldri gjort jobben før men regner med at det skal gå fint det og noen tips om hvordan jeg skal utføre jobben og hva jeg trenger? Kompositt gjennomføringer og sikaflex? thats it? Redigert 25.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.