Jump to content

Hva betyr 0.5 på vedlagte kart (trangt løp)?

Coldman

Recommended Posts

Faxen skrev for 2 timer siden:

0,5 meter ved staken.

Ja, jeg ville også gjette på at det er det som er meningen.
Men symbolbruken synes å være en annen enn den som brukes i norske sjøkart, eller IHO for den del.
Kanskje et kart fra "Gule sider" eller lignende?

Her er "Bibelen".

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er ihvertfall ikke dybden til grunnen ved staken. Det står ikke slikt angitt i sjøkartdata, slik at det er ikke mulig for denne leverandøren å "gjøre det om til å gjelde dybde på stinen staken står på.

Så jeg er ser det som angivelse av den streken som går midt igjennom tallet, nemlig angivelse av det grønne området. At grensen for angitt grønt område er 0,5 meter dybde.

Hvor er kartutsnittet fra?

Nå som nye Sjøkartet over hele Norge fra sjøkareverket er nesten er Gratis ca.25€ burde det være slutt på å bruke  gamle kart andre kilder,  gratis  oppgradering i et år er det også.

https://kartverket.no/Om-Kartverket/Nyheter/norske-elektroniske-sjokartdata-i-opencpn/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Sitat

Linkene funker for meg

Ja, nå har han rettet det i originalinnlegget også.

Takker. Jeg får studere dette i løpet av vinteren. Sesongen er jo ikke slutt ennå, men fremover blir det nok kun turer i nærområdet (til Oscarsborg!), får ha dette klart til 2018 sesongen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt på siden kanskje, men er det noe på gang for svenske kart til OpenCPN? Hos Sjøkartverket kan en lese:

Sjøkartverkene i Storbritannia, Nederland, Frankrike, Tyskland, Island, Kroatia, Belgia og Spania har også distribusjonsavtaler med RRC. I tillegg er sjøkartdata fra det amerikanske sjøkartverket en del av kartkatalogen O-charts.

Men hva med Sverige?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 12 minutter siden:

Litt på siden kanskje, men er det noe på gang for svenske kart til OpenCPN? Hos Sjøkartverket kan en lese:

Sjøkartverkene i Storbritannia, Nederland, Frankrike, Tyskland, Island, Kroatia, Belgia og Spania har også distribusjonsavtaler med RRC. I tillegg er sjøkartdata fra det amerikanske sjøkartverket en del av kartkatalogen O-charts.

Men hva med Sverige?

Kort svar til Lars, jeg så nettopp på den spanske siden der man betaler for S63 kart til OpenCPN og det finnes, men man må kjøpe flere utdrag som dekker en liten del av kysten. For å få allt ned til Danmark er det to eller tre kart utsnitt man trenger å kjøpe lisens  for. http://o-charts.org/

Så f.eks om man trenger syd-norge, sverige og danmark, blir det en del kart "snutter" etter det jeg har sett.

Jeg har sett en eldre S63 versjon på OpenCPN og der er stort sett det meste på ett kart flettet sammen. 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...