Jump to content

Stereoanlegg med AirPlay i båten?

Maika

Recommended Posts

Jeg hører bare på musikk og radio fra iPhone. Hjemme har jeg kvalitetsforsterker med innebygget AirPlay og DAC, mens jeg i båten og i bilen bruker aux-kabel.

Jeg vil nå bytte til en trådløs løsning i båten, og det fins jo diverse løsninger med Bluetooth, jeg vil helst ha AirPlay.

I bil kaller de det CarPlay, men jeg har ikke bruk for og vil ikke ha en sånn stor skjerm som sluker strøm, så de anleggene er uaktuelle.

Det fins også noen eksterne løsninger med AirPlay som kan kobles til eksisterende anlegg, men de konverterer signalet til analogt før de sender videre. Ingen krise lydmessig, aux har bedre kvalitet enn Bluetooth, men jeg vil gjerne slippe enda en boks og mer kabler.

Videre fins det jo sånne løse oppladbare airplay-høytalere til å ta med seg rundt, men jeg vil ha et fastmontert anlegg.

Det jeg altså helst vil ha er en black-box ala Fusion MS-BB100, men med Airplay.

Noen som vet om dette fins?

Redigert av Maika (see edit history)

Neida, jeg har egentlig ikke så høye krav på farten. Og jeg har B&O-hodetelefoner med Bluetooth med super lyd, men det er også mange som har implementert dette svært dårlig, noe jeg har hørt rykter om at bla. nevnte BB100 har.

Forøvrig liker liker jeg at AirPlay er integrert med OS-et, da kan jeg bla. bruke volumkontrollen på telefonen i stedet for også å måtte bruke egen volumkontroll på forsterkeren/tilhørende app.

Guest Avmønstret#

Chromecast audio er jo veldig enkelt og kapabel til svært god lyd. Men da må du ha wifi i båten, men det må du kanskje med airplay også?

Skjønte ikke det med å justere volumet på telefonen, det gjør en vel med alle sånne løsninger? 

Chromecast audio kan også kobles til ulike kilder og "parres" hvis du vil kjøre samme lyd på flere anlegg. Og om du feks bruker Spotify så kan flere brukere styre musikken osv i en felles "session" osv. 

andersb skrev 1 time siden:

...du er stuck med apple drit som lydkilde. 

Hvis du ikke har Apple, kan jeg godt skjønne at du ikke ville ha Airplay. Når jeg og alle andre som er i båten har det, så har jeg vanskelig for å forstå at det ikke er den beste løsningen. (Jeg regner med at du ikke mener at det er lydvaliteten til Apple-produkter som har dårlig kvalitet?)

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Chromecast audio er jo veldig enkelt og kapabel til svært god lyd. Men da må du ha wifi i båten, men det må du kanskje med airplay også?

Skjønte ikke det med å justere volumet på telefonen, det gjør en vel med alle sånne løsninger? 

Chromecast audio kan også kobles til ulike kilder og "parres" hvis du vil kjøre samme lyd på flere anlegg. Og om du feks bruker Spotify så kan flere brukere styre musikken osv i en felles "session" osv. 

Chromecast er kanskje et alternativ, ja. Mulig jeg kunne fått det til å funke med B&G-ruteren jeg bruker for å speile plotteren til telefon og pad. (CarPlay trenger ikke et "eksternt" wifi. Såvidt jeg har skjønt initierer den kommunikasjonen via Bluetooth mens resten av kommunikasjonen går direkte via wifi.)

Ang volum, så er vel alle(?) sånne bluetooth-løsninger slik at du kan justere volumet på forsterkeren uavhengig av volumet på enheten du strømmer fra. Med Airplay integrert i en forsterker styrer du volumet på forsterkeren direkte fra enheten du strømmer fra.

Jeg bruker AirPlay OG BlueTooth (BT) hjemme. På begge deler bruker jeg volumknappene på iPhonen til volumstyrke på anlegget.

Jeg kan på BT enheten justere volumet, og da endres også volum på iPhone.

Personlig liker jeg best å spille fra iPaden og bare fjernstyre iPaden med iPhonen. Da kan jeg motta en samtale eller meldinger uten at det plinger i anlegget i eningen.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Chromecast er vel det enkleste: Lyd inn på analoginngangene på (bil?)stereon. Strøm ordner du enten fra et USB-uttak eller legger opp en spenningsregulator. Hvordan samlivet med B&G blir, er jeg ikke helt sikker på. Har du en egen router i båten bør du ihvertfall kunne få alt samlet.

Hvis du ønsker ekte Airplay går det også an å lage en Airplaymottager av en Raspberry Pi hvor du hekter på en dedikert DAC. Blir noe mekking, med å sette opp Raspi, osv. Strømforsyning og lydtilkobling blir som for Chromecast, bortsett fra at Raspi nok trenger mer strøm (5v, 3A). Blir vel opp mot tusenlappen i deler + noe medgått tid. 

Det finnes flere typer AirPlay-mottakere. Jeg bruker denne i bilen: https://www.amazon.co.uk/Neet®-Wireless-Receiver-wireless-streaming/dp/B00O0U37HO

Den gir et formidabelt løft i lydkvalitet vs jack til AUX direkte fra iPhone.

Enkel oppkopling. Du trenger en 12V til USB-strømforsyning. Så må du inn på Wi-Fi oppsett på iPhone og fjerne ‘default gateway’ etter at du har koplet til slik at tlf kan bruke 4G for nett-tilgang.

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Jeg bruker AirPlay OG BlueTooth (BT) hjemme. På begge deler bruker jeg volumknappene på iPhonen til volumstyrke på anlegget.

Jeg kan på BT enheten justere volumet, og da endres også volum på iPhone.

Personlig liker jeg best å spille fra iPaden og bare fjernstyre iPaden med iPhonen. Da kan jeg motta en samtale eller meldinger uten at det plinger i anlegget i eningen.

Ah, selvfølgelig går det an å styre volumet på noen avspillingsenheter med Bluetooth, jeg glemte at det jo også er sånn på hodetelefonene mine:)

Med AirPlay plinger det ikke i anlegget når noe skjer, i hvert fall ikke på mitt.

(En annen fordel hjemme med AirPlay ift Bluetooth er jo at forbindelsen ikke er begrenset til noen meter, men det er ikke noe stort poeng på båten.)

Kaptein Klein skrev for 4 timer siden:

...

Hvis du ønsker ekte Airplay går det også an å lage en Airplaymottager av en Raspberry Pi hvor du hekter på en dedikert DAC. Blir noe mekking, med å sette opp Raspi, osv. Strømforsyning og lydtilkobling blir som for Chromecast, bortsett fra at Raspi nok trenger mer strøm (5v, 3A). Blir vel opp mot tusenlappen i deler + noe medgått tid. 

Uten småbarn, gammelt hus og båt, så hadde jeg satt meg ned sporenstreks og mekket:) Evt bare hacket strømmen til en Airport Express, noe flere har gjort før.

Fantino skrev for 3 timer siden:

Det finnes flere typer AirPlay-mottakere. Jeg bruker denne i bilen: https://www.amazon.co.uk/Neet®-Wireless-Receiver-wireless-streaming/dp/B00O0U37HO

Den gir et formidabelt løft i lydkvalitet vs jack til AUX direkte fra iPhone.

Enkel oppkopling. Du trenger en 12V til USB-strømforsyning. Så må du inn på Wi-Fi oppsett på iPhone og fjerne ‘default gateway’ etter at du har koplet til slik at tlf kan bruke 4G for nett-tilgang.

Den så interessant ut!

Krever som du nevner en del dill for å konvertere til 12V drift, og enda litt mer dill for å sette opp for standalone drift. Men det finnes flere fine instructables på nett / YouTube for slik konvertering av airport express. Ikke noe å hente prismessig ift Neet, samt at AirPort express ikke har slik ‘Feinsmecker’ Wolfson DAC da ?

Redigert av Fantino (see edit history)
Fantino skrev for 22 timer siden:

Så nå at selgeren på Amazon ikke ville sende til Norge, men det gjør nok en av disse:

https://www.ebay.co.uk/p/1141904328?iid=112522426690&trdt=0&rdtsrc=vi

Ja, så at flere på ebay sender til Norge, og denne kan vel funke for strømforsyning:

http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-DC-DC-Converter-12V-to-5V-3A-Step-Down-Power-Supply-Module-Micro-USB-/292070755380?hash=item4400c60c34:g:J~gAAOSwDmBY3Atp

Får se om ikke dette blir et av vinterens sideprosjekter:)

(Hvis jeg da ikke allikevel går for en all-in-one CarPlay-spiller. Wireless er akkurat kommet, så det er nok økonomisk lurt å vente litt i så fall..)

Redigert av Maika (see edit history)

Eg har slete ei stund med å få god lyd i båten, då eg også liker å ha bra lyd.

Problemet mitt var om eg sku bygga opp 12v stereo eller gå for 220v anlegg. Etter ein del om og men, litt prøving og feiling, kom eg fram til ein løysing som eg synst fungerer bra.  Problemet mitt var at det var ingen god ledig plass i cockpit til montering av høytalere, då dei som var i båten var dårlig plassert og speler heller ikkje noe bra.

Men eg må jo ha muligheten for okey lyd både inne OG ute. Prøvde bil stereo som eg fekk noko grei lyd inne med, men sleit litt med å justera spelaren med blåtann utenfra i cockpit.

Så til slutt, gjekk eg enkelt for ein slik speledåse:

https://www.whathifi.com/ultimate-ears/megaboom/review

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/hi-fi-and-av-speakers/ue-megaboom-1312921/review

Dette er jo ein sak som kostet over 3000 spenn når den var ny på markedet, men i dagens marked får du dei ner mot 1500 kr.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2959063

Eg er veldig fornøgd med den, og har også koblet den til tv`n når eg ser på den. Den er også vanntett.

Så om du er ein av dei som liker musikk i dusjen, så gir eg den tommel opp til det også, haha.

chromecast kan du koble på usb porten bak stereoen f.eks. og lyd inn samme sted, så blir relativt enkel å koble opp, og som  steini sier, mange har ikke bra lyd i båten uansett hvordan overøfring man bruker.

Jeg montere komplett nytt JL audio anlegg i min i vinter og håper det hever kvaliteten, men lyd i båt er vanskelig. 

• 5 år senere...

Jeg fikk aldri somlet meg til å skaffe noen god musikkløsning i båten i fjor, men ny sesong og nye muligheter. 
Jeg har mest lyst på noe AirPlay greier. 
Står en bilstereo i kabinen i dag som har 3,5mm jack inngang. 
Har sett på denne enheten:

Belkin Soundform CONNECT Audio Adapter m/AirPlay 2

https://www.komplett.no/product/1188117/tv-lyd-bilde/hodetelefoner-tilbehoer/tilbehoer-til-hodetelefoner/belkin-soundform-connect-audio-adapter-mairplay-2

noen som har erfaring eller med den eller muligens en noe rimeligere variant som er brukenes?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...