Double Weber Startet 25.September.2017 Link til dette innlegget Startet 25.September.2017 Hei alle sammen ? Jeg har en colibri med 70hk Yamaha som jeg har lyst til å rigge bedre. Med ny propell, lift og waterpickup. Har ikke tenkt å trimme motor. Alt er standard i dag. Kikker litt på eBay på manuelle lifter med forskjellige setback og lift og drodler med tanken på ny propell. Er det noen der ute i Linge-land som har et bra oppsett å anbefale? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 hvaslags bruk? Til mer allround bruk så ville jeg ikke hatt for mye setback.. max 4-6" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Double Weber Svart 25.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Ikke helt allround og kanskje ikke helt værst heller Har hatt den i noen år nå og har lyst til å «ta den ut», strekke strikken litt mer. Den gjør en plass mellom 35-38 nå, hvis jeg ikke husker helt feil, og jeg vil veldig gjerne opp mot 45. Det har kommet på min bucket list å gjøre det. Kommer til å angre hvis ikke... Mulig å teste med 90hk også er på den samme listen, men det får bli senere Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
dieselfan Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Double Weber - skjønner godt at du har lyst på "ferdig utprøvd fasit" men skulle for egen del ønske at du hadde presentert prosjektet ditt og søkt innspill til forbedringer. Er nok ikke mange her inne som kjenner båttypen/skroget du har. (Som en Musling med bredt høyt ski i hele bunnens lengde) Få som vet at det er av de mest ekstreme skrogene i jolleklassen, renspikket og laget for å kunne fort på krus sjø. Skal du kjøre på en ski så er vekt og balanse viktige elementer. Flytt all vekt til senterlinjen. Plasser alt så lavt som mulig. Trim inn båten med de komponentene som kan flyttes. Finnes det noe ombord som du strengt tatt ikke trenger? ta det ut... Dernest så er skiens underside viktig... Her bør overflaten være perfekt, en rur her og farta dropper... Håper du har tid til å vise oss båten din og lære oss litt om Colibri 15 Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Kul båt du har der - og kan bli en skikkelig værsting. Det første jeg ville gjort er å få vekten flyttet forover - enten med ballast eller at du flytter styreposisjon forover. Dersom du har den original idag vil den vippe for mye fra side til side når du kommer opp mot 40 knop fordi den løfter snuten for mye. I tillegg som @dieselfan sier, få ting inn mot midten og ned. Deretter går det an å se på setback, lift, propell og lignende. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Double Weber Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Etter hva jeg har forstått er colibri støpt med samme innerliner som musling, men øvre del av baugen er strekt en fot lenger. Trodde tidligere at skroget var likt som musling, men har forstått at det er det ikke. Noen sier det er en forbedret versjon, men jeg vet ikke... Det jeg vet er at den er ustyrtelig moro å kjøre! Den takler hva det måtte være og den er veldig leken. Det er som regel meg som må gi meg, grunnet melkesyre og vondt i baken, ikke colibrien. Jeg har flyttet litt vekt allerede. Batteriet er flyttet inn i styrekonsollen og det er klargjort plass til tanken under midt-tofta. Jeg hadde tanken under midt-tofta en periode, men syns den ble litt moderat og «kjedelig». Jeg kan ta bilder i morgen og legge ut her Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
dieselfan Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Har du den på vannet eller er det opp-og-ned på båthenger ? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Opp og ned på henger Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 dieselfan skrev On 26.9.2017 at 11.35: Er nok ikke mange her inne som kjenner båttypen/skroget du har. (Som en Musling med bredt høyt ski i hele bunnens lengde) Få som vet at det er av de mest ekstreme skrogene i jolleklassen, renspikket og laget for å kunne fort på krus sjø. går nok som en kule på relativt flat sjø ja, men ser ut som at skia er trekt helt fram i baugen i bortimot full bredde - hvordan oppfører den seg i mer bølger da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Double Weber Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Den byr på få overraskelser og mye moro! Det et desidert gøyest å kjøre den i litt sjø. Ligge å fly på toppene er helt maks. Planter konsollen mellom knærne og sitter i knebøy. Tilter motor godt ut, holder godt fast i ratt og konsoll og gønner på!! Det er et kick!! Jeg har kjørt flere andre joller og denne overgår alt! Vanskelig å beskrive følelsen med superlativer, men det er som et rodeo! He he Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 sikkert samme kick som å kjøre original musling - ble ikke det samme å kjøre wesling 16 etterpå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Her ser du hvordan den oppfører seg i sjøen @ivar - som nevnt, den må ned med baugen, hvis ikke går det ikke an å få skikkelig fart på den. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Double Weber Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ja her var det nok positiv trim ihvertfall Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 er det ikke dette som kalles "lillesand style"? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Hvilke hastigheter får du med Colibri 15 vs Musling 14 ? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 ivar skrev 21 minutter siden: er det ikke dette som kalles "lillesand style"? "æændals-tilt" (Arendalstilt) dieselfan skrev 6 minutter siden: Hvilke hastigheter får du med Colibri 15 vs Musling 14 ? Colibrien er raskere men tåler mindre sjø. På jolleregatta stikker gjerne Colibrien fra med en gang, mens Muslingene og GH11ene kommer igang så snart bølgekaoset kommer. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Double Weber Svart 13.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Da er Yamaha 1140ccm handlet inn, 85hk. Denne skal trimmes i løpet av vinteren til å yte omtrent 110hk. Det er montert nosecone på motoren. Kikker på lift med 4 tommers setback og hydraulisk styring. skal også designe nye klistremerker til motorlokket. Bruker Garzon studio i statene til det. Har brukt de før og har gode erfaringer med de. Hvis jeg har motet til det skal jeg også splitte båten og ta hånd om det som måtte være der. Mulig forsterke litt samtidig også. Går også med tanker om å få tak i en lingehest eller et annet jockey sete for å få sentrert vekta mer. Som det blir skrevet lenger her oppe. Vel vel. Må bare bli ferdig med å bygge garasjen nå, sånn at jeg kan få begynt. En av bucket list jobbene dette :) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 blir nok gøy Hvor får du trimmet motor? Ang splitting av båt: original musling er visst et lite helv.. å spiltte skrogene på - disse båtene er godt satt sammen , en av grunnene til at de tåler så mye. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Double Weber Svart 13.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Ja, har forstått at det er vanskelig med musling. Krysser fingrene på at det er lettere på colibrien :) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 13.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Rolf Magne Sunde tar seg av trimmingen. Leverer inn ren blokk og topp etter demontering og setter det sammen igjen selv. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 han har vel en viss erfaring med disse etter det jeg har hørt :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Double Weber Svart 13.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Det har han ;) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ivar Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 husker jeg så et program der han og Frode Sundsdal drev å knivet i 850 rundbane klassen - der drev de med trimmede 70 hestere - 160hk fikk de ut av de blokkene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Double Weber Svart 13.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Han ble verdensmester i den klassen i 1993 :) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.