mnj0909 Startet 25.September.2017 Link til dette innlegget Startet 25.September.2017 Er på jakt etter nytt stativ til opplagspresenning til vår 20 fots snekke. Tenkte at det var masser av innlegg her på siden om hvilket merke som er best... men fant ikke riktig svar på dette... og derfor spør jeg: Ser at de ulike butikkene har en lang rekke stativer fra ulike produsenter, som f.eks: Multimarine, NOA, NoTool, OPI, Maritim..... osv! Ser samtidig at veldig mange av butikkene kjører med %-vis reduksjoner av veiledende priser - og DA er det store spørsmålet: Er det stor forskjell i kvaliteten mellom disse ulike stativene - eller er det stort sett samme kvalitet på "alt". Eller er det noen som har gode / dårlige erfaringer med ett eller flere av disse stativene?? Håper veldig på gode råd - synes det var veldig mange produsenter å velge mellom her!! Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Jeg er veldig fornøyd med mitt NOA. Det ble kjøpt gjennom Hjertmans i Sverige. Merket det opp grundig ved første gangs montering, og nå er det veldig kjapt og enkelt å sette opp. Om et billigere stativ kunne vært like bra, kan jeg ikke svare på. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Hei, kan jo dele min lille erfaring: Til min forrige båt, (21 fot DC), kjøpte jeg et bakkestativ fra Maritim. Det fungerte greit de fire sesongene jeg brukte det. Litt tungvindt å montere da "T" koblingene på ben/støtter ikke var splittet og måtte trees inn på mønerøret. (Mulig Maritim leverer en annen løsning nå.) Dessuten fant jeg aldri noen god løsning på presenningen rundt støttene som gikk ned til bakken foran og bak. Ble alltid noen lommer der vinden kunne ta tak.. Valgte derfor å selge stativet med båten da det ble aktuelt å bytte båt. Til båten jeg har nå ville jeg ha dekksstativ, og kjøpte et D-stativ fra Norena. Dette er jeg meget godt fornøyd med. Lett å montere da jeg har merket alle støttene. Fester/koblinger er enkle å montere/justere uten bruk av verktøy, og stativet er meget stabilt. (Bruker et par stropper for å stabilisere i lengderetningen). Kvaliteten ligger nok et par hakk over stativet jeg hadde fra Maritim, men så er det vel også noe dyrere i innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Vet ikke merke, men det er en genial type som presses ned på midten av båtens vekt og gjør at armene kommer opp automatisk. Selvjusterende stativ heter det kanskje. Prøvde en sånn i aluminium. Var lett nok til at jeg kunne løfte den selv men tok båten (3,3 tonn) fint og tok ikke stor plass heller. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 7 minutes ago, Duppe said: Vet ikke merke, men det er en genial type som presses ned på midten av båtens vekt og gjør at armene kommer opp automatisk. Selvjusterende stativ heter det kanskje. Prøvde en sånn i aluminium. Hmmmm, men er det ikke presenningsstativ TS ønsker tips om? Ikke opplagsbukker/støtter? Eller har jeg misforstått...? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Øh ja, det er det visst. Så det som vinteropplag i farten.. Se bort fra forrige post. Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Har brukt et A-stativ fra Norena (trur eg) i over 15 år nå. Det har overlevd en del kulingkast. Har byttet et par skruer og en skjøtemuffe. Reservedeler er lett å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Fornøyd med mitt ILAS stativ. Hatt et par typer opp igjennom, men er mest fornøyd med det jeg har nå. Bruker en kasse med lastestropper, så selv i orkan vil ikke stativet ta av gårde - med mindre båten forsvinner. Billigst ble det å betale hos Malfix og hente hos Ilas den gangen jeg kjøpte det. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Mange ganger takk for alle svar. Flott at så mange vil bidra med sin erfaring! Jeg ser at alle leverandørene bruker lengder på stativet, f. eks. "6m", "7m" osv. Spørsmålet er hvor stor stativ man bør velge for å sikre at båten er helt "dekket". Jeg ser for meg at et stativ på 7 eller 8m kunne passe til vår snekke på 20 fot - slik at man får litt overlapp i begge ender. Plass er ikke noe problem da den skal stå i hagen. Høres det fornuftig ut - eller er jeg på ville veier...?? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 mnj0909 skrev for 2 timer siden: Mange ganger takk for alle svar. Flott at så mange vil bidra med sin erfaring! Jeg ser at alle leverandørene bruker lengder på stativet, f. eks. "6m", "7m" osv. Spørsmålet er hvor stor stativ man bør velge for å sikre at båten er helt "dekket". Jeg ser for meg at et stativ på 7 eller 8m kunne passe til vår snekke på 20 fot - slik at man får litt overlapp i begge ender. Plass er ikke noe problem da den skal stå i hagen. Høres det fornuftig ut - eller er jeg på ville veier...?? Tror nok det holder greit med 7 m. Hadde vel det selv til Polar snekka mi på 20 fot. Brukte også presenning på 7x5 m. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 28.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Takker for alle svar! NÅ er jeg nesten i mål med å finne nytt stativ. Har hørt på mange kloke mennesker og konklusjonen er å satse på et stativ der alle beslag IKKE er i plast / kompositt, men heller i metall /dvs enten stål eller alu). Dette gjør valget litt enklere - for jeg har så langt kun klart å finne to stativer som har dette, hhv: NOA fra Sverige OB Wiik fra Norge NOA er litt dyrere men ellers ser de temmelig like ut. Båten skal opp nå til helga så jeg MÅ bestemme meg nå idag - men jeg er i tvil om NOA eller OB Wiik blir vinneren her! Jeg er derfor lett mottakelig for alle gode innspill - og vil lytte til alt! Skal jeg gå for NOA eller OBW???? :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 (redigert) Jeg skrev spørsmål til en annen her på forumet, og spør deg også. Har du vurdert å lage i treverk? Lett å lage, er solid, lett å reparere og lett å lagre. På en så liten båt som 20 fot er det ganske lett å lage. Kan jo godt være du har tenkt på det, men jeg hadde i alle fall god erfaring med dette på min Nidelv 24. Se denne tråden for illustrasjoner (hvis det er interessant da): Redigert 28.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Seilersnobben Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 mnj0909 skrev 34 minutter siden: Skal jeg gå for NOA eller OBW???? :) Som jeg skrev tidligere, er jeg veldig fornøyd med NOA. Stativet er lett og raskt å sette opp, lett å justere og har ingen utstikkende deler som presenningen kan gnage mot. På min båt (som har dekkslist) står det veldig stabilt og har ikke rikket seg uansett hva presenningen finner på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.