PiperBill Startet 25.September.2017 Link til dette innlegget Startet 25.September.2017 Første vinter med ny båt (Baltic). Jeg skal har på en vinterkalesje og en formsydd presenning slik at det blir på en måte dobbelt lag. Jeg vet ikke hvor tett det blir da jeg ikke har sett nærmere på presenningen. Men jeg bare lurer på… Dersom jeg har 4 – 5 stk fuktslukere er det da ikke litt ulogisk å ha mye lufting i tillegg? Er det ikke bedre å begrense lufting slik at fuktslukerene kan dra ut fukten fra den luften som er i båten og ikke måtte jobbe mot frisk (fuktig) luft hele tida? På min forrige båt så hadde jeg ikke vinterklesje men bare pressening på bakkestativ og godt med luft gjennomtrekk. Da var det ingen vits å bruke fuktsluker. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2017 Link til dette innlegget Svart 25.September.2017 Skal du bruke fuktslukere er det ikke behov for lufting nei. Lufter du vil du jo avfukte "hele verden" Det er nok greit å sjekke fuktslukerne med jevne mellomrom, de vil suge mye i starten for så roe seg ned etter som det blir tørrere både inni båten og utendørs. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Jeg har også en Baltic med kalesje og pressening. Presseningen er ikke helt tett så det lufter nok litt. I båten har jeg 4 fuktslukere fordelt rundt om kring og båten er helt tørr gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Høres bra ut. Si meg.... støtter du opp under kalesjen mot evt snø? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Whiskey Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Min erfaring er vesentlig tørrere i balticen med minimalt med lufting og masse fuktslukere enn med mye lufting uten slukere. Kan sikkert komme an på flere faktorer som vind. Brukte de posene de har på biltema og hang i tau over bøtter samt i kjøkkensil i vasken Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
PiperBill Svart 26.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Whiskey skrev for 4 timer siden: Brukte de posene de har på biltema og hang i tau over bøtter samt i kjøkkensil i vasken Det var et bra tips. Jeg har 10 - 12 fuktsluker-poser fra Biltema liggende. Henger dem opp over bøtter og vasken. Kanskje jeg slipper å måtte tømme båten for puter og gardiner hvis det kan holdes såpass tør. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Olevine Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Jeg brukte to en-kilos fuktslukerposer fra Biltema over ei bøtte (startet med en pose og nr 2 utpå vinteren) i tillegg til et par små i vasken på toalettet. Dette er inne i stengt kahytt, og på våren var det 6-7 liter vann i bøtta. Virket tørt og fint inne. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Fuktslukere er vel og bra, - jeg har brukt slike under vinteropplag på vannet i flere år, men i fjor høst investerte jeg i en Maeco avfukter som gikk på 220V. Den har en innebygd oppsamlingstank med kapasitet på ca 3 liter. Jeg fikk en liten aha-opplevelse når denne tanken var full etter noen timer, - og slik fortsatte det dag etter dag. Måtte koble på en slange og la vannet renne rett ned i kjølsvinet for å slippe å besøke båten hver dag. Dermed var plutselig ikke vannmengden fuktslukerne hadde samlet i løpet av vinteren så mye å skryte av lenger. Den eneste fordelen med fultslukerne jeg ser er at de ikke trenger strøm og ikke tar skade av kuldegrader... Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 De siste 10 årene har jeg ligget i boblehavn om vinteren. Har ikke pakket ut noe av båten. Dyner, bøker, absolutt alt er ombord. Men har feiget ut og tømt vanntankene allikevel om jeg sikkert ikke heller trenger det. Er jo alltid noen varmegrader som skroget under vann ligger i og varmer skroget hele vinteren. Vanntankene og VVB ligger jo også under vannlinja, vannrørene også mener jeg. Men tilbake til fuktslukeren. Har en slik Maeco ombord. Den går i økomodus hele året. Har 7 tempsensorer med fuktighetsmåler ombord via internett (Telldus). Disse viser ca 55-60 % relativ luftfuktighet. På sommeren og vinter tar Maeco 'en lite opp, vår og høst mye. Har en fast overnatting i båten året igjennom, da tar den opp noen liter det døgnet. Maeco 'en avgir også overskuddsvarme tilbake til båten med luftsirkulasjon. Er kjempefornøyd med Maeco 'en. Ikke lukt i båten, alt av klær, sengetøy og øvrig innventar har det akkurat som om det skulle vært hjemme i huset. Båten ligger på sjøen året rundt og Maeco er helt topp ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Stemmer i at Maeco'n er overlegen om man har 220v tilgjengelig. Bruker det i begge båtene, året rundt, også i båten som står i opplag på land. Den er like nyttig når man er på tur. Fuktige klær blir tørre over natta. Ingen rå og fuktig madrass. Fuktsluker opplevde jeg som bare søl, særlig siden seilbåten kan brukes hele året.. man sparer båten, inventar, puter etc etc for mye elde. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Athene skrev for 2 timer siden: ...men i fjor høst investerte jeg i en Maeco avfukter som gikk på 220V. Den har en innebygd oppsamlingstank med kapasitet på ca 3 liter. Jeg fikk en liten aha-opplevelse når denne tanken var full etter noen timer, - og slik fortsatte det dag etter dag. Har noen en link til hvor dette vidunder evt. er å få kjøpt på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Fuktslukarar under ei utett kalesje eller vinterpresenning for den del, har eg for min del svært lite tru på. Blir vel som å ausa båten med nøgla ute. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 https://seatronic.no/batpleie/avfuktere/meaco Er vel ihvertfall et av stedene som selger denne, men sikkert flere og. Bruker denne selv hele året og er svært fornøyd. Båten ligger ute hele året og alt av puter mm er ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) Sandstrøm har en som vel er samme som Meaco sin. Noe billigere er den også. Har brukt denne i 2 år og den er utrolig god, og funker godt selv om det er kaldt ute. Selges på elkjop: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e Overrasket over hvor mye vann som havner i beholderen. Redigert 26.September.2017 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Man får billig salt-tørking ved å kjøpe en 25 kg sekk med MG-kombi på Felleskjøpet. Kostet 130 kroner for et par år siden. Det er magnesiumsalt, og trekker vann ved mange kuldegrader. Hell oppi et dørslag, eller annen sil, over en plastbøtte. Slår ikke elektrisk drevet tørker selvfølglig, men fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Whiskey skrev for 9 timer siden: Min erfaring er vesentlig tørrere i balticen med minimalt med lufting og masse fuktslukere enn med mye lufting uten slukere. Kan sikkert komme an på flere faktorer som vind. Brukte de posene de har på biltema og hang i tau over bøtter samt i kjøkkensil i vasken En ide å tette for ventilasjonslukene til motorrommet og sette en stor tørrbolle der? Da henter fuktslukeren kun innesperret luft fra motorrom og således holder rommet tørt. Tull eller er det bedre med lufting uten fuktsluker? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) Acetec RD50 Sorptionsavfuktare för mindre utrymmen Vi har sett ett stort behov av avfuktare, s.k. sorptionsavfuktare för små utrymmen och presenterar här Acetec RD50 som lämpar sig för upp till 30m3 vindsutrymme eller 15m3 krypgrund där fuktlasten inte är extremt hög. Tekniken med sorptionsavfuktare möjliggör avfuktning ner till -20 grader vilket gör RD50 perfekt för den mindre krypgrunden, sommarstugan, garaget, båten eller vindenetc. Acetec avfuktare RD50 är vidareutecklad från den mindre RD40 som var ämnad för fast montage mot vägg eller annan yta. Med RD50 är man mer flexibel då avfuktaren är portabel, utrustad med hygrostat samt förberedd för att anslutas med stosar till slang- eller rördragning. Teknisk Data * Hygrostat inställbar mellan 20 - 80% * Mängd torrluft - 50m3/h * Mängd våtluft - 7m3/h * Avfuktningskapacitet - 3kg/24h * Anslutning - 230V / 50Hz * Effekt - 200W vid avfuktning * Vikt - 2kg * Bredd 17,5cm Djup 21,5cm Höjd 17,5cm * Våtluftstos diameter - 32mm Denne har eg fast montert og vekkgjømd. Utlufting gjennom syrefast stusss i skutesida. Har ein RD40 montert og, men den vart i minste laget. Redigert 26.September.2017 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Eureka skrev On 26/09/2017 at 21.19: Maeco'n er overlegen om man har 220v tilgjengelig. Bruker det i begge båtene, året rundt, også i båten som står i opplag på land. Den er like nyttig når man er på tur. Fuktige klær blir tørre over natta. man sparer båten, inventar, puter etc etc for mye elde. Har kjøpt denne fuktslukeren "Meaco DD8L Junior", og har allerede erfart dens gode egenskaper. God investering. https://seatronic.no/batpleie/avfuktere/meaco Reklamevideo:https://www.youtube.com/v/Bg8sg5oMYoA?fs=1&autoplay=1&autohide=1&controls=1&modestbranding=1&rel=0&showinfo=1&theme=dark Redigert 6.Oktober.2017 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.