ch765 Startet 25.September.2017 Del på Facebook Startet 25.September.2017 (redigert) Noen som har erfaring med dette? https://www.maritim.no/presenningstativ-7-5-m-m-bag#.WckmQtOg-Aw Skal til en Chaparral 2335ss som skal stå på henger, så lurer på stativet er bredt nok. Redigert 25.September.2017 av ch765 (see edit history) Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
X10an Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Jeg har et slikt i større utgave som jeg har kappet til og tilpasset slik at det monteres rett på båten og ikke på bakken. Er kjempefornøyd med denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 "T`ene" som rørene trees inni, blir sprø og knekker. Fikk tilsendt nye av maritim som skulle være nye og i bedre plast kvalitet, men de sprakk de også.. Løsningen var å kjøpe o.b.wiik metall "T-er", men var ikke noen god løsning da rørene er litt tynnere, men gikk på et vis etter litt modifisering. Når jeg byttet båt, kjøpte jeg O.B.wiik med engang, ikke så mye dyrere og mye bedre. Fikk grei pris på Bestmarin for 3år siden Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Har brukt samme settet fra maritim i 6 år nå uten at noe er gått i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Har brukt Maritim stativet i tre år. Vaklete og vanskelig å sette opp. I tillegg sprekker t-stykkene. Jeg byttet alle t-stykkene før vinteren ifjor, og ender opp med å gjøre det samme i år, hvis jeg ikke hiver det før den tid. Vet ikke om jeg gidder en runde til med bytting og surr. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Grand Banks jr Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 (redigert) Det blir vel kanskje off topic, men hva med å lage det helt enkelt av 2x4" ubehandlet treverk? På en så "liten" båt så er jo to stk 5,5 meter lange 2x4" stående høye nok (til å få presenningen i grei høyde og med fall ned). Jeg gjorde det på min Nidelv 24: Jeg satte dem (stolpene) bare godt ned i bakken, bandt dem godt inntil bau og midt på akter, sagde to "hakk" ned i toppen på hver av dem (5cm brede og dype hakk), og la en 2x4" liggende fra den ene stolpen til den andre. Dvs brukte to som jeg skøtet på midten med et bord per side. Lagde deretter en stolpe som stod inni båten og støttet midten. Det stod stabilt hele vinteren, kostet noen få hundrelapper, krevde bare en sag og litt tau for å binde ned "toppbjelken" på stolpene. I dag hadde jeg skrudd fast en jekkestropp og jekket den ned. Kjappere og enklere. Presenningen hadde ingen skarpe kanter å "skjære" seg på. Det er også lett å pakke ned og lagre "bak garasjen" eller et annet sted. Man kan jo lage skråstag for å gjøre det med sidestabilt. Det gjorde jeg kun på midten, og mest for å hjelpe presenningen over vindskjermen. Ville bare gi det innspillet, selv om det er på sidelinjen av det du spør om. (Jeg hadde gjort det samme på nye båten min hadde det ikke fulgt med et kjempesolid stativ der.) Redigert 26.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Biam1 Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Grand Banks jr; har du noen bilder/ skisser av det hjemmelagde stativet ? Tenker selv å lage noe slikt til min 29 foter.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Slikt opplegg som Grand Banks jr. beskriver her, har jeg også brukt i mange år. Er jo enkelt å lage, koster lite, og er jo "uslitelig". Dessuten blir et slik opplags- utstyr av treverk meget stabilt i vær og vind, kontra mange av disse tynne og lette aluminiums-rørene som selges i butikken. Kan absolutt anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Har ikke bilder her, men lagde noen illustrasjoner for "hakket", jekkestropp-festet, skjøt og oppsett ved båten. På min Nidelv 24 så skjærte jeg til et par sidestøtter som stod oppå dekket, mot rekkestøtten som er oppå dekket, og skrått opp til topp-bjelken. Hadde et håndkle under på hver endestokk for å ikke skrape dekket. Bant det bare fast med tynne tau (6mm). Er ikke noe særlig belastning der, men lagde det i tilfelle sterke sidevinder. Presenningen la jeg over. Hadde ikke tid til å finsage endene på skjøtebordene (hjørnet som går ut fra toppstokken), så jeg la på et håndkle på hver side. Det gjorde at presenningen ikke gnagde mot hjørnene. Men ellers bør hjørnene avrundes, spm anvist på tegningen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Biam1 Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Takk for superfin beskrivelse! ?? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Veldig god beskrivelse av Grand Banks jr. Akkurat slik som jeg også hadde/har mitt opplegg, bortsett i fra "mønen" over, har jeg valgt et solid aluminiums-rør. Som det nevnes f.eks her på Sørlandet kan det ofte komme brått store tunge snøfall, og i tillegg hvis man ligger utsatt til for kraftig vind, noe jeg gjør, så holder ikke disse tynne alu- stativene som står altfor lett på bakken. Husker nabobåtens presenning og stativ blåste "vegg i mellom "for noen år tilbake i høstens første storm. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 Takk for tilbakemeldinger og god beskrivelse fra Grand Banks jr. Jeg går nok for en løsning med 2x4" jeg også. Så noen andre som brukte brukte 2 stk 2x4" i hver ende, med boltet sammen som en "saks" øverst, slik at man enkelt kunne legge et alu-rør fra den fremre til den bakerste. De hadde også en mindre "saks" som stod på dekk i midten for å støtte opp. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Det fungerer nok også kjempebra(!), så lenge røret er over enden av "saksen". Altså at røret er øverst og presenningen hviler på den. Evt så må man polstre bra der, eller stoppe presenningen på innsiden av "saksene". Ellers vil nok presenningen slites fort i stykker ytterst. Sakseløsningen burde gi god sidestabilitet. Ellers kan jeg skrive litt om festing av presenning. Jeg har brukt kanner som fylles opp kanskje 2/3 med vann med litt frostvæske. Har brukt rent vann også, og da ca 1/2 full kanne. Disse henger i presenningen og holder den stram til enhver tid. Jeg har også slengt over tau rundt hele båten og "pakket den inn". I alle tilfeller har jeg hatt god lufting. I år vurderer jeg å pakke den inn og bruke slike fuktfangere. Det hadde vært deilig å slippe å tømme hele båten inn i et allerede fullt hus og garasje... Jeg har tett akterkabin og forkabin, og kan ganske enkelt gjøre dem "fukt-tette" og kun ha puter etc inni dem, og ha god lufting ellers. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ch765 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Takk for info. Når det skrives "god lufting" - omtrent hvor stor åpning i presenningen er det da snakk om? Holder det med noen glipper foran og bak som man f.eks. kan stikke hånda inni, eller må det være "full gjennomtrekk"? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Grand Banks jr Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Bare at det er gjennomtrekk, men ikke stiv kuling. Vil jo ikke ha snø inn der. Vil heller ikke ha stillestående luft. Jeg har laget glipene så langt ned mot dekk som mulig, slik at snø evt ikke skal fyke inn i båten. Vanskelig å si hvor mye trekk, men jo mer jo bedre inntil du får vann eller snø inn i båten (og heller ikke nysgjerrige katter/ dyr). Som nevnt vurderer jeg i år (ny båt) å lukke forkabin og akterkabin tett, og bruke fuktfangere der inne. Håper å kunne lagre puter, kalesje etc der inn. Kalesjen må jeg uansett ta inn i huset først å få tørket skikkelig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Biam1 Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Min plan blir slik Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Ser bra ut det der. Husk at stolpene må stå inntil båten. De trenger den støtten. Bindes eller jekkes fast i pullere. Det har vært stivt nok for meg. Tenker du 2x4" som tverrligger nede, eller gå opp i høyde? Altså feks 2x6" eller 2x8"? Du vil ha mer vindfang enn jeg har hatt, så kanskje du bør stive av med en skråstøtte fra stolpe til liggende "tverrlegger". Det kan du jo kjenne på når stativet er montert. Samt se hvor vinden vil ta. I så fall ville jeg brukt 2x4" og skrudd den fast med 90 mm treskruer. [Jeg har brukt mye Biltemas skruer 5 eller 6 mm x 90 mm til 2x4" (følger med torx bit i pakken). Fungerer bra til slik bruk. ] Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Napoli Svart 26.Desember.2017 Del på Facebook Svart 26.Desember.2017 Idag tok rælet av et maritim stativ kvelden. Nå gidder jeg ikke å prøve å fikse det en gang til. Noen som har forslag til et stativ som tåler mer enn flau bris? (Og som jeg ikke må bygge selv..) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Førstefender Svart 27.Desember.2017 Del på Facebook Svart 27.Desember.2017 (redigert) 15 hours ago, Napoli said: Idag tok rælet av et maritim stativ kvelden. Nå gidder jeg ikke å prøve å fikse det en gang til. Noen som har forslag til et stativ som tåler mer enn flau bris? (Og som jeg ikke må bygge selv..) Se mitt innlegg (nr 3) lenger opp i denne tråden.. Ellers tror jeg ILAS sitt er bra også, men har ingen personlig erfaring med dette. Redigert 27.Desember.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.Desember.2017 Del på Facebook Svart 27.Desember.2017 Se den ja, hadde oversett den. Ob Wiik er vel kjent for litt bedre kvalitet ja. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.