Steinrawr Startet 27.September.2017 Link til dette innlegget Startet 27.September.2017 Rulleforseilet mitt, som jeg ikke vet navnet på, har vært veldig slakt. Det kom noen vindkast som rev relativt godt i de en dag jeg var ute, og jeg mistenker at denne skaden oppsto da. Slik det ser ut for meg, er det bare å bytte denne delen som er knekt, siden den ser ut som en forlenger av resten av staget. Jeg har tenkt å få kontrollert og strammet hele riggen, men det er helt håpløst å finne spenningen som skal være i wirene. Dette er en 2002 beneteau oceanis 361 clipper. Håper noen har noen fornuftige tanker, for jeg er ganske blank. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Hvis du ikke har særlig greie på det, ville det vært en god ting å ta kontakt med en profesjonell rigger. Finnes i hver fall en ute i Bærum. Mulig du har en eldre Furlex, men det ser riggeren med en gang. Foiler (aluminiumsrørene) kan skiftes individuelt. Men krever litt teknikk. Stramming av riggen, på Hulda er det "stram til jeg tror det ryker, og så tre omdreininger til". Ikke noen universell anbefaling, men virker i mange tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 ser ut som du har en Facnor rulle, alternativt en Profurl........litt vanskelig å se fra ovanperspektivet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Navnet står vel stemplet i plastikken et eller annet sted. Hos meg er det i hvert fall hevet over en hver tvil at det er Harken, lyser lang vei. Så jeg trekker forslaget om Furlex, for den sitter på båten tvers over brygga. Nabobåten har akkurat maken til den som er avbildet. Båten er en Benetau 49. Sikkert ikke vanskelig å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Og det korrekte svaret er FACNOR. 1:0 til Gunga! Og så kommer et nummer etter produktnavnet som beskriver størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Herlig! Jeg skal undersøke litt nærmere hva det kan være, men mener å huske at selger sa noe om Furlex. Jeg har lyst til å ta det selv pga økonomi så fremt jeg ikke støter på noen sinnsyke utfordringer: Jeg er veldig praktisk anlagt, men har ikke kommet så langt at jeg har turt å gjøre noe enda. Skal ta et bedre bilde i kveld, og se om jeg får en tydeligere idé om hva slags type det er. Det blir ikke så mange flere seilturer nå fremover, så jeg er ikke så redd for om at det tar lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Typen er ikke noe problem. I forkant på rulla vil du se navnet Facnor. Deretter kommer det et nummer som forteller størrelsen. Dette er ikke Furlex, garantert. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Steinrawr skrev for 3 timer siden: Slik det ser ut for meg, er det bare å bytte denne delen som er knekt, siden den ser ut som en forlenger av resten av staget. I utgangspunktet er det bare å bytte den knekte delen. Utfordringen er å få selve forstaget av og på igjen. Hvis terminalene er presset på er det ganske omfattende. Er det en Stalok i enden kreves det kun tålmodighet og nøyaktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Hei Kanskje lurt å skifta wiren i same slengen? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ligner mye på mitt gamle Facnor SD180: https://www.finn.no/101525241 (som jeg hadde tenkt å selge, men som kona sa vi skulle beholde for å bruke som solseil i hagen.) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Hei Steinrawr hvis du er riktig heldig så har du ett 8mm stag som går inne i, da kan kanskje terminalen på wiren gå gjennom rørprofilen har du ett 10mm stag...så går ikke terminalen gjennom røret, ivartfall ikke på Profurl'en (egen erfaring ) kanskje på Facnor, vet ikke men er du da litt heldig, så har du en Sta-loc eller Norseman terminal, som Mulligan skriver, som du kan skru fra hverandre og få ut staget. anbefaler att du gjør dette med nedtagen rigg. er du riktig uheldig, så har du pressede terminaler i begge ender......da må man bare kappe i ene enden..... (selvsagt kan det ju gå å sveise aluminiumen, men det blir sjelden pent !) mulig att du ev også kan rein-sage profilen der bruddet er...og legge inn ett skjøtestykke....ett sånt som i dag binder sammen rørprofilene, vet ikke riktig hur Facnor ser ut......men det kan vare en løsning eller kjøpe Maika's gamle Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
aileenll Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Bytta en lengde av profilen på en furlex 200, jeg hadde. Da måtte jeg skru i frahverandre furl enheten, og inne i den var " bærevaieren festet. Det var ikke noe rocket sience! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Steinrawr Svart 29.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Hei, Takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg fant noe informasjon på rullemekaniskmen, og tok noen flere bilder av det jeg ser. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Ditt er vel for 8mm forstag, så mitt hadde vel uansett ikke passet (dersom kona hadde ombestemt seg). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.