Jump to content

Stag på rulleforseil er knekt, hva gjør jeg?

Steinrawr

Recommended Posts

Rulleforseilet mitt, som jeg ikke vet navnet på, har vært veldig slakt. Det kom noen vindkast som rev relativt godt i de en dag jeg var ute, og jeg mistenker at denne skaden oppsto da. 

Slik det ser ut for meg, er det bare å bytte denne delen som er knekt, siden den ser ut som en forlenger av resten av staget. 20170813_134611.jpg.e10abf47d041f00bac4bf921cecf7b4f.jpg

Jeg har tenkt å få kontrollert og strammet hele riggen, men det er helt håpløst å finne spenningen som skal være i wirene. Dette er en 2002 beneteau oceanis 361 clipper. 

Håper noen har noen fornuftige tanker, for jeg er ganske blank.

Hvis du ikke har særlig greie på det, ville det vært en god ting å ta kontakt med en profesjonell rigger. Finnes i hver fall en ute i Bærum. Mulig du har en eldre Furlex, men det ser riggeren med en gang. Foiler (aluminiumsrørene) kan skiftes individuelt. Men krever litt teknikk. Stramming av riggen, på Hulda er det "stram til jeg tror det ryker, og så tre omdreininger til". Ikke noen universell anbefaling, men virker i mange tilfeller. 

Herlig! Jeg skal undersøke litt nærmere hva det kan være, men mener å huske at selger sa  noe om Furlex. Jeg har lyst til å ta det selv pga økonomi så fremt jeg ikke støter på noen sinnsyke utfordringer: Jeg er veldig praktisk anlagt, men har ikke kommet så langt at jeg har turt å gjøre noe enda. Skal ta et bedre bilde i kveld, og se om jeg får en tydeligere idé om hva slags type det er.

Det blir ikke så mange flere seilturer nå fremover, så jeg er ikke så redd for om at det tar lang tid.   

Steinrawr skrev for 3 timer siden:

Slik det ser ut for meg, er det bare å bytte denne delen som er knekt, siden den ser ut som en forlenger av resten av staget. 

I utgangspunktet er det bare å bytte den knekte delen.

Utfordringen er å få selve forstaget av og på igjen.

Hvis terminalene er presset på er det ganske omfattende.

Er det en Stalok i enden kreves det kun tålmodighet og nøyaktighet.

Hei Steinrawr

hvis du er riktig heldig så har du ett 8mm stag som går inne i, da kan kanskje terminalen på wiren gå gjennom rørprofilen

har du ett 10mm stag...så går ikke terminalen gjennom røret, ivartfall ikke på Profurl'en (egen erfaring :smiley:) kanskje på Facnor, vet ikke

men er du da litt heldig, så har du en Sta-loc eller Norseman terminal, som Mulligan skriver,  som du kan skru fra hverandre og få ut staget.

anbefaler att du gjør dette med nedtagen rigg.

er du riktig uheldig, så har du pressede terminaler i begge ender......da må man bare kappe i ene enden..... 

(selvsagt kan det ju gå å sveise aluminiumen, men det blir sjelden pent !)

mulig att du ev også kan rein-sage profilen der bruddet er...og legge inn ett skjøtestykke....ett sånt som i dag binder sammen rørprofilene,

vet ikke riktig hur Facnor ser ut......men det kan vare en løsning

eller kjøpe Maika's gamle :smiley:   

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...