Jump to content

Vinterklargjøring av Mercruiser 170 bensin

vinyler59

Recommended Posts

Hei, Er fersk med Mercruiser 170 i båt.

Denne er ferskvannskjølt. Har fulgt klikk.no sine punkt for vinterklargjøring av båt. Når jeg kom til punktet med å drenere motoren for vann er det veldig kronglete å komme til de tapperskruene i en Draco 18.

Ga opp rett og slett. Har jo kjørt rent kjølesystemet med vann fra spylemuffa på drevet, byttet motorolje og oljefilter. Kom så til glykol i kjølesystemet. Satte klar dunken med 50-50 vann/frostvæske men motoren ville ikke suge inn blandingen via spylemuffa på drevet. Hvorfor? Må jeg vente til alt vann er ute av motoren før den drar væsken i seg?

Skal ikke spille noen rolle om bøtta står over eller under. Motoren skal uansett trekke opp via muffene dersom de er tette. Hvis ikke er nok impelleren din gåen.

Forøvrig - dersom du har lukket kjølesystem (ferskvannskjøling) skal det alltid være frostvæske på motoren. Det er i så fall sjøvannspumpa, varmeveksleren og manifolder/raisere som ikke har frostvæske på. Disse er det forholdsvis lett å komme til ville jeg tro? 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Ja det er godt med frostvæske på motorens lukket kjølesystem.. Har tidligere hatt en V8 i båt og den frostsikret jeg ved å helle frostvæske blandingen i en stor tønne. Nå skal samme blandingen inn via muffene. Skal prøve å tette godt rundt dem og prøve igjen. Og ja, det er sjøvannskanaler/sjøvannsdelen på motor jeg vil frostsikre.

Impeller ble byttet våren 2016, men jeg vil sjekke den før neste sesong da motoren har noe høy arbeidstemp. Over 80 grader, den skal ha rundt 71 grader. Behøver jo ikke være den som er problemet.

Måten jeg gjør dette på er å kjøre med ferskvann via hage slange til muffa, har da en skjøt 2-3 meter fra muffa. Setter bøtte på badeplatform med frostvæske. Når man da skal switche fra ferskvann til frostvæske så gjør man dette med motor i gang, og når man switcher gjøres dette med kjapt å "splitte" hage slangen i skjøten å stappe enden ned i bøtta. Da er det vann i slangen og hele veien til sjøvannspumpa, og man får hevert effekt fra bøtta ned til muffa.

Leser på et amerikansk forum at endel mener frostvæske/vann blanding via muffer fungerer dårlig. Man er ikke garantert at alt vann er ute av motoren f eks. Noen sverger til å drenere alt vann fra slangene, for så å helle frostblandingen inn i dem og så skru slangene på igjen.

Da får de samtidig sjekket litt tilstanden på slangene. Selv om det er vanskelig å komme til, vil jeg prøve denne løsningen. Plutselig er den service manual boka (nr 8) for Mercruiser 170 som lå fritt ute på nettet fjernet foresten.

vinyler59 skrev for 5 timer siden:

Leser på et amerikansk forum at endel mener frostvæske/vann blanding via muffer fungerer dårlig. Man er ikke garantert at alt vann er ute av motoren f eks. Noen sverger til å drenere alt vann fra slangene, for så å helle frostblandingen inn i dem og så skru slangene på igjen.

Da får de samtidig sjekket litt tilstanden på slangene. Selv om det er vanskelig å komme til, vil jeg prøve denne løsningen. Plutselig er den service manual boka (nr 8) for Mercruiser 170 som lå fritt ute på nettet fjernet foresten.

Se denne tråden her om det. IKKE gjør det. Du kommer til å søle masse, slite deg ihjel. Dersom du kjører maskinen igjennom med frostvæske først, og deretter tømmer den etter manualen (sjøvannspumpe og manifolder) er du trygg nok.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Vitsen med å kjøre frostvæske & vann blanding gjennom motoren må da være at denne blandingen skal STÅ rundt i sjøvannsdelen av motoren gjennom vinteren. Det jeg skal gjøre (etter tips fra tidligere eier og youtube videoer) er å bruke en vanlig bilgepump, lensepumpe satt oppi en bøtte med frostvæskeblandingen og koble den til et batteri. Først kjøre motoren god å varm med ferskvann fra hageslange. Stoppe for så å starte igjen, samtidig  sette igang lensepumpen som suger frostvæskeblandingen opp til mufferne rundt kjølevannsinntaka på drevet. Da skal motoren ta til seg blandingen. Når blandingen begynner å komme ut via eksos/vann fra drevet, stopper jeg motoren. Samtidig som jeg spruter overvintringsolje ned i forgasseren. Her må nok en kamerat hjelpe til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...