vinyler59 Startet 27.September.2017 Link til dette innlegget Startet 27.September.2017 Hei, Er fersk med Mercruiser 170 i båt. Denne er ferskvannskjølt. Har fulgt klikk.no sine punkt for vinterklargjøring av båt. Når jeg kom til punktet med å drenere motoren for vann er det veldig kronglete å komme til de tapperskruene i en Draco 18. Ga opp rett og slett. Har jo kjørt rent kjølesystemet med vann fra spylemuffa på drevet, byttet motorolje og oljefilter. Kom så til glykol i kjølesystemet. Satte klar dunken med 50-50 vann/frostvæske men motoren ville ikke suge inn blandingen via spylemuffa på drevet. Hvorfor? Må jeg vente til alt vann er ute av motoren før den drar væsken i seg? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Hei, og velkommen på forumet. Nei den skulle ha sugd inn denne blandingen om muffa er tett. Brukte du trykk på på slangen når du kjørte fersvann ? Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Brukte vanlig hageslange med halvt skrudd opp vanntilførsel som skal være anbefalt. Muffa skulle ha sugd til seg frostvæske blandingen som sto i en bøtte høyere enn motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ja, men høyere en motoren forsøkte jeg aldri. Kan problemet ligge der, tro ? Impeller har jo mer enn nok kraft til å suge fra en bøtte når den står på bakken. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Skal ikke spille noen rolle om bøtta står over eller under. Motoren skal uansett trekke opp via muffene dersom de er tette. Hvis ikke er nok impelleren din gåen. Forøvrig - dersom du har lukket kjølesystem (ferskvannskjøling) skal det alltid være frostvæske på motoren. Det er i så fall sjøvannspumpa, varmeveksleren og manifolder/raisere som ikke har frostvæske på. Disse er det forholdsvis lett å komme til ville jeg tro? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
vinyler59 Svart 27.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Ja det er godt med frostvæske på motorens lukket kjølesystem.. Har tidligere hatt en V8 i båt og den frostsikret jeg ved å helle frostvæske blandingen i en stor tønne. Nå skal samme blandingen inn via muffene. Skal prøve å tette godt rundt dem og prøve igjen. Og ja, det er sjøvannskanaler/sjøvannsdelen på motor jeg vil frostsikre. Impeller ble byttet våren 2016, men jeg vil sjekke den før neste sesong da motoren har noe høy arbeidstemp. Over 80 grader, den skal ha rundt 71 grader. Behøver jo ikke være den som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 28.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Ikke tale om....motoren suger ikke opp frostvæskeblandingen via spylemufferne, enda de er godt plastret nå. Må jeg til med stor tønne igjen, trodde dette var en sugemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Merkelig ! Jeg brukte en murerbøtte fra Flisekompaniet en gang, kosta vel 59,- Prøve det, først kanskje ? Jeg brukte aldri muffe på den jeg hadde.. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Måten jeg gjør dette på er å kjøre med ferskvann via hage slange til muffa, har da en skjøt 2-3 meter fra muffa. Setter bøtte på badeplatform med frostvæske. Når man da skal switche fra ferskvann til frostvæske så gjør man dette med motor i gang, og når man switcher gjøres dette med kjapt å "splitte" hage slangen i skjøten å stappe enden ned i bøtta. Da er det vann i slangen og hele veien til sjøvannspumpa, og man får hevert effekt fra bøtta ned til muffa. Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 28.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Leser på et amerikansk forum at endel mener frostvæske/vann blanding via muffer fungerer dårlig. Man er ikke garantert at alt vann er ute av motoren f eks. Noen sverger til å drenere alt vann fra slangene, for så å helle frostblandingen inn i dem og så skru slangene på igjen. Da får de samtidig sjekket litt tilstanden på slangene. Selv om det er vanskelig å komme til, vil jeg prøve denne løsningen. Plutselig er den service manual boka (nr 8) for Mercruiser 170 som lå fritt ute på nettet fjernet foresten. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 vinyler59 skrev for 5 timer siden: Leser på et amerikansk forum at endel mener frostvæske/vann blanding via muffer fungerer dårlig. Man er ikke garantert at alt vann er ute av motoren f eks. Noen sverger til å drenere alt vann fra slangene, for så å helle frostblandingen inn i dem og så skru slangene på igjen. Da får de samtidig sjekket litt tilstanden på slangene. Selv om det er vanskelig å komme til, vil jeg prøve denne løsningen. Plutselig er den service manual boka (nr 8) for Mercruiser 170 som lå fritt ute på nettet fjernet foresten. Se denne tråden her om det. IKKE gjør det. Du kommer til å søle masse, slite deg ihjel. Dersom du kjører maskinen igjennom med frostvæske først, og deretter tømmer den etter manualen (sjøvannspumpe og manifolder) er du trygg nok. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
vinyler59 Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Vitsen med å kjøre frostvæske & vann blanding gjennom motoren må da være at denne blandingen skal STÅ rundt i sjøvannsdelen av motoren gjennom vinteren. Det jeg skal gjøre (etter tips fra tidligere eier og youtube videoer) er å bruke en vanlig bilgepump, lensepumpe satt oppi en bøtte med frostvæskeblandingen og koble den til et batteri. Først kjøre motoren god å varm med ferskvann fra hageslange. Stoppe for så å starte igjen, samtidig sette igang lensepumpen som suger frostvæskeblandingen opp til mufferne rundt kjølevannsinntaka på drevet. Da skal motoren ta til seg blandingen. Når blandingen begynner å komme ut via eksos/vann fra drevet, stopper jeg motoren. Samtidig som jeg spruter overvintringsolje ned i forgasseren. Her må nok en kamerat hjelpe til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.