Jump to content

DC vinterlagring - hva med kalesjen?

02Henning

Recommended Posts

Nå går sesongen mot slutten og båten skal på vinterlagring. Båten er en 25 fot DC med kalesje i garasje og havnepresenning som stort sett er brukt hele sesongen (har vel hatt kalesjen oppe to turer). Jeg føler jeg har kontroll på det meste i forkant av lagersettingen, men nytt for meg er dette med kalesjegarasje. Min forrige båt var mindre og hadde en mye enklere/mindre kalesje som jeg tok inn, tørket og la på loftet til våren kom. Nå har jeg ny båt med kalesjegarasje hvor kalesjen har bodd i hele sommer hvor den holder seg tørr og fin. Spørsmålet er om den bare kan ligge i garasjen eller om jeg bør ta den av og inn? Havnepresenningen vasker og tørker jeg før jeg legger inn på loftet.

Båten bor forøvrig innendørs på kaldtlager hele vinteren, men er utsatt for støv og fugledritt i lagerhallen, så jeg tenkte å legge over en 180gr presenning for å slippe å vaske den på nytt før vårpussen.

Spørsmålet er altså: Kan kalesjen ligge i garasjen sin under lagerpresenning innendørs over vinteren, eller bør jeg demontere den og lagre den ekstra tørt på loftet? Jeg beklager på forhånd dersom temaet allerede er dekket i andre tråder - jeg søkte men fant ingen i farten.

Illustrasjonsbilde - ikke min båt:

Flipper670_9.jpg

Ene året hadde eg kalesja av båten. Da var den lagret litt ute, men stort sett innendørs.

Andre året hadde eg båten i havna om vinteren og tok dermed ikke av kalesja i tilfelle eg ville bruke den.

Den var alltid tørr og fin hos meg. På min uttern er det god lufting gjennom kalesjegarasjen. Og så lenge eg forhindre vann i å renne ned i den er kalesja tørr. Det såg jo veldig fint ut i din også.

Har du plass og ikke skal bruke båten er det jo klart best for kalesja å være i et tørt fint rom, men tror ikke den tar sykt mye skade.

Takk for svar! Du har nok rett i at så lenge den holder seg tørr og fin gjennom sommeren i garasjen sin så vil det nok gjelde innendørs om vinteren også. Jeg satser på at kalesjen får en fin vinter nedi garasjen sin så får jeg heller korrigere tråden hvis jeg erfarer noe annet.

:thumbsup:

Kan det være noe å hente på å vaske og tørke en kalesje som er helt ny og kun er brukt to ganger (bruk = opp i regnvær, stå oppe en dag eller to til den er tørket og så lagt ned i garasjen igjen)? Jeg er redd jeg vil slite mer på den ved en slik operasjon enn ved å la den ligge der den ligger frem til neste sesong. Jeg bretter den selvsagt slik at det ikke er knekk i plastrutene.

nei, ingen vits å vaske en kalesje som ikke er skitten, som du sier så sliter rengjøringsmidlene mer eller mindre på duk og tråd avhengig av hvilke kjemikalier du bruker. Men det som er viktig er at den er 100% tørr når du ruller den sammen, ellers blir det jordslag i den . At det er noe problem med knekk i plastrutene er jo bare noe tull, har aldri opplevd at det har gjort noe skade. Disse plastvinduene er jo myke i utgangspunktet. 

Mange meninger om så mangt..

Ofte når jeg lurer på ting angående vinterlagring(og annet med båt) så kikker jeg litt hva de gjør på marinaer som tar godt betalt for vinterlagring. 

Jeg tror ikke de har et eget rom hvor de lagrer kalesjen til de 100+ båtene de har i opplag...

Jeg tar kalesja ut av garasjen. Lukker lokket. Sjekker at kalesjen er 100 % tøtt. Lar kalesje-rullen ligge på topp av benken. Legger presenning over. 

Har også får beskjed av lokal kalesjemaker unngå unødvendig vasking av alle slags såpevann, samt impregneringer lengst mulig så varer den lengst. 

Mange meninger om så mangt. Blir nok bra :-)

det er helt frivillig å vaske sin kalesje. 

Rent, lunket lunket vann, skader ingen ting. Forsiktig svampbørsting. 

TS, du har ny kalesje nå og det beste utgangspunkter for å ha den i mange mange år.  

Dersom du ikke gjør noe med den... legg ut et bilde av glidelåsene dine om 2-3 år... ? ( såfremt de ikke er av KUN plast) 

Den var vært i salte omgivelser en hel sommer. Det er mye salt der som  du ikke ser. 

Duken ser sikkert fin ut, vinduene like så. 

Skyll i det minste godt av glidelåser og smør de opp... 

Jeg takker for alle gode innspill - alle mottatt i beste mening! :-)

Jeg heller mot å slå den opp for lett vask/spyling og satse på noen dagers tørk før den pakkes bort og båten settes på lager. Det har jo ikke manglet på ferskvannsspyling fra oven de to gangene den har vært oppslått, men det er nok et saltholdig miljø der den har ligget i månedene etterpå så spyling er nok "det minste" jeg bør gjøre, ja.

Og ad det med å stole på folk som tar seg betalt for å yte tjenester så er det mitt bestemte inntrykk at jeg som ulærd amatør ofte er mer nøye med tingene mine enn s.k. proffer. Både fordi timene mine ikke koster noenting (båtstell er jo en hobby), at jeg må leve med resultatet både visuelt og økonomisk og at jeg er irriterende pirkete når jeg vedlikeholder tingene mine. Når jeg i tillegg er belemret med OCD vedrørende at alt som er installert må virke - alltid, så fører bruk av "proffer" ofte til irritasjon fremfor lettelse. Ikke fordi jeg vet bedre enn dem hvordan ting skal gjøres, men fordi jeg opplever å ha en annen forventning til levert standard enn de er villig til å oppfylle. Ofte står ikke kvalitet og kostnad i forhold til hverandre, men nå merker jeg at jeg er i ferd med å avspore hele tråden. Beklager det!

Skjønner at du har kommet frem til en konklusjon, men bare et lite tips; Vær nøye med tørken i etterkant av vasken når du nå skal stue den bort for vinteren. Selv om stoffet virker tørt kan trådene i sømmene fortsatt har rester av fukt. Dersom du pakker sammen kalesjen i en slik tilstand, vil trådene kunne bli svekket, og i verste fall råtne, iløpet av lagringstiden. Det ville jo være trist med en helt ny kalesje. 

Selve lagringen kan foregå hvor som helst, bare det er TØRT!

For øvrig når det gjelder vask, kanskje mer aktuelt for deg til neste år(?), pleier jeg å la kalesjen ligge i bløt et døgn med mild såpe (les; grønnsåpe). Deretter vasker jeg forsiktig med en svamp. Jeg tror ikke hverken å bruke høyttrykkspyler eller børste er noen særlig god idè, da dette sliter både på stoffet og trådene i sømmene.

Lykke til :-) 

Høsten spesielt kan vare fuktig med mye regn og høy luftfuktighet. Ser en viss fare for at fuktig luft kan kondensere inne i kalesjegarasjen.

Jeg har det tynne kalesjestoffet fra Helly Hansen med plastbelagt innside. Opplever at dette stoffet er mer utsatt for kondensering enn tradisjonellt kalesjestoff.

Ut fra at dette velger jeg å ta inn kalesje. Oppbevarer den sammen med alle andre båt-tekstiler innendørs.

Jeg er heldig og har plass i oppvarmet rom.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Høsten spesielt kan vare fuktig med mye regn og høy luftfuktighet. Ser en viss fare for at fuktig luft kan kondensere inne i kalesjegarasjen.

Den skal stå innendørs. Riktignok ikke oppvarmet rom, men at det da skal kondensere inne i kalesjegarasjen høres litt usannsynlig ut. Temp forskjellen i kalesjegarasjen i forhold til resten av båten kan da ikke være rare greiene?

Høy luftfuktighet og fall i temperatur er det som skaper kondens, d.v.s. når temperatur på begge sider av en flate faller like fort. Eller når luften avkjøles raskere enn materialet i en flate. 

Men klart, når det står innendørs så vil temperaturendringer gå langsommere.

Har selv min båt i garasje med bil ved siden av. Bilen trekker med seg mye vann og snø inn i vinterhalvåret. Spesielt etter kjøring på slapseføre og saltede veier som vi har mye av på Østlandet. Da hender det at det kondenserer utvendig på båt-skroget.

Høsten 2000 var det ekstremt fuktig på Østlandet. Jeg hadde garasje under bygging den høsten. Med tett tak og tette vegger, men uten innmontert port, vinduer og sidedør så opplevde jeg at det ble jordslag innvendig. Og det var ikke mangel på lufting.

Jeg var en av mange den høsten som opplevet jordslag i båten som lå ute under presenning med god lufting.

Oppbevarer derfor ikke noe av tekstil om bord i vinterhalvåret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Man kan jo selvsagt ikke tilføre fukt i vinterlagringen hele tiden, da vil det jo bli kondens. Dette er jo typisk det som skjer i en bilgarasje med lagring på loft. Mange som har fått ødelagt redningsvester av at de har ligget lagret på garasjeloftet.

Dette er jo uansett avhengig av hvordan vinterlageret er. Eg tok inn kalesja det året eg hadde den oppe til vinterlagring, men eg hadde båten ute i vinter, og kalesja var knusktørr i kalesjegarasjen hele tiden. Men så kom det jo ikke noe vann ned i garasjen. For hadde det gjort det hadde fukten aldri forsvunnet fra kalesja. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...