Jump to content

Midlertidig fortøyning i vant?

Thomas1234

Recommended Posts

Jeg har en 26 fot seilbåt uten mulighet for fortøyning midtskips. Dersom jeg er alene på båten kunne jeg av og til (avhengig av været) tenke meg å feste et fortøyningstau til vantet for så å bruke dette som den første fortøyningen i land. Med en stram fortøyning midtskips tenker jeg at jeg kan unngå at båten driver mye av i vinden. Når fortøyningene i baug og akter er satt vil jeg kunne fjerne den midlertidige fortøyningen i vantet. Er dette en grei løsning eller vil det kunne slite/ødelegge riggen?

Generelt sett skeptisk til forslaget. Er det ikke bedre å ta tauet rundt  genoavinsjen - litt legner bak men "passe" mindt på? Dessuten er det da lett å stramme? vinsje båten inn ot brygga?  En annen løsning er å  gjøre fortøyning akterut med et øye du raskt kan få over pullert e.l. på land (bruk tape for å få et stivt øye og lirk det over med båtshake, eventuelt kjøpe en slik båtshake med, easymoor elelr hva det heter. Så fort du har fått festet akter, kan du bare sette motoren o gir forver, og gi ror inn mot brygga, så hegner båten pent på akterfortøyningen til du hr fått fisket alle andre fortøyninger. 

2 hours ago, Mr. Hilde said:

Seiler mye alene, så den løsningen har fungert helt fint for min del, i mange år. Båten veier 15 tonn, så jeg passer på å ikke gjøre fast i vantet før båten ligger helt i ro mot kaia.  Da kan jeg sette fortøyningene i ro og mak.

Hvis ikke vantet tåler dette bør du ikke heise seil i det hele tatt.

Hvis båten din ikke tåler å seile på land bør du ikke legge fra.

Hvis seilene dine ikke tåler orkan bør du ikke heise dem.

Hvis motoren ikke tåler neddykking bør du ikke starte den.

Takk for tilbakemeldinger.

Krimart: genoavinsjen er nesten helt bak ved kryssholt akter, så det er begrenset hvor mye det hjelper. Forøvrig vil det nok fungere fint å fortøye akter først som du skriver. 

Gunga Din: ja, jeg tenkte nederst i bunn på strekkfisken. 

Hva med å feste midlertidig fortøyningen i bunn av masten?

Det blir også ca. midt på båten ved behov for en rask fortøyning midtskips. 

Jeg har laget meg en tamp på 3-4m med spleiset løkke I begge ender, denne legger jeg klar på kryssholt bak før jeg går til kai. Da er det bare å legge den rundt pullert eller skinne på kaien og nedpå kryssholt igjen. Tomgang forover, så ligger båten presset til kaien helt til jeg er ferdig med fortøyning forut. Enkelt og funksjonelt. Fungerer fint også I fralandsvind av normal styrke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...