Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Jernklumpen skrev 25 minutter siden:

Lurte også på om jeg kan sveise på firkanter på yttersiden av manifoild for kjøling. For da er ikke mulig og få vann inn i turbo. Men da kjøles vel manifold senere ned, siden det er mer metall imellom eksos og vann. 

(...)

tåler turbo saltvannslekkasje fra eksos?  eller må jeg regne med at denne er klar for utskifting? den sviver lett med håndmakt.

Kjøling på utsiden av en tørrlagt vannkjølt manifold er det nok ikke noe å hente på. Da har du jo tross alt et ekstra isolasjonslag med luft rundt den varme eksosdelen. Tror ikke du da oppnår noe som helst i forhold til å bare kjøle fra svanehalsen.

Turbo tåler normalt ikke saltvann fra eksos særlig godt. Men om turboen fremdeles snurrer lett og ser rustfri og fin ut på skovlene og i turbinhuset, er det bra sannsynlighet for at den har overlevd dette. "den sviver lett med håndmakt" høres i utgangspunktet ganske brutalt ut, men regner med at den snurrer lett ved forsiktig berøring med en finger...

Eneste _fornuftige_ måten å løse problemet ditt på er selvfølgelig å få tak i en tett manifold. Men jeg er den første til å innrømme at det er mange veier til Rom...

X10an

X10an

Jernklumpen skrev 16 minutter siden:

Lurte også på om jeg kan sveise på firkanter på yttersiden av manifoild for kjøling. For da er ikke mulig og få vann inn i turbo. Men da kjøles vel manifold senere ned, siden det er mer metall imellom eksos og vann. 

(...)

tåler turbo saltvannslekkasje fra eksos?  eller må jeg regne med at denne er klar for utskifting? den sviver lett med håndmakt.

Kjøling på utsiden av en tørrlagt vannkjølt manifold er det nok ikke noe å hente på. Da har du jo tross alt et ekstra isolasjonslag med luft rundt den varme eksosdelen. Tror ikke du da oppnår noe som helst i forhold til å bare kjøle fra svanehalsen.

Turbo tåler normalt ikke saltvann fra eksos særlig godt. Men om turboen fremdeles snurrer lett og ser rustfri og fin ut på skovlene og i turbinhuset, er det bra sannsynlighet for at den har overlevd dette.

• Create New...