Dolly III Startet 28.September.2017 Link til dette innlegget Startet 28.September.2017 Hei. Først og fremst må jeg beklage dersom dette er tatt opp i Yanmar-tråden før, men jeg fant i alle fall ikke noe da jeg søkte. Som helt fersk eier av en Master 740 (-84) med 55 hk Yanmar turbodiesel har jeg oppdaget at det selges anodesett til varmeveksler og oljekjøler til Yanmar. Er dette noe man fikser selv (som innehaver av 10 tommeltotter), eller er det en verkstedjobb? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Med riktig verktøy, vil jeg anta at du ikke trenger å engasjere mer enn to av de 10 tommeltottene. Men les instruksjonsboken, og sjekk hvor lett det er å komme til anodene før du setter i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Lokaliser anodene, finn frem rett verktøy, gjerne fastnøkler. Boltene som anoder er festet på kan sitte litt, så bruk verktøy som passer og deretter makt :) Kjenner ikke motoren din men jeg har erfart, riktignok på en yanmar 2gm20, at det var en kobberpakning som skal holde tett, på den ene anodebolten. Videre, så var det en neoprenpakning der anoden var skrudd fast i bolten. Den andre anodebolten var utformet annerledes, så der var det ingen kobberpakning. Så da jeg skulle handle anoder, første året med yanmarmotor, hos mitt lokale yanmarverksted, ble det flere runder. Først ble det anoder, tur nummer to var for å kjøpe kobberpakning og tur nummer tre, hente neoprenpakningene som ble bestilt på tur nummer to.... Yanmar har alle deler pakket med hvert sitt varenummer. Jeg sier ikke at problemstillingen er aktuell for deg, siden det er en annen motor, men det er verdt å spørre mannen i kassa om det er flere komponenter som hører til, men ikke følger med i anodeposen. Forøvrig, det kan bli litt vannsøl når du skrur ut anodeboltene. Det er lurt , på sikt, å ha noen filler tilgjengelig og tørke opp mest mulig vann, saltvann,før det renner nedover motordeler. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.