
Roger jo
jma001 skrev On 28.9.2017 at 15.12:BÅTEN står på vannet i hele konserveringsperioden (vinteren), og sjøvannskretsen skal innpumpes med blå frostveske fra Biltema.
Jeg stiller jeg noen spørsmål under - i håp om at noen kan hvilken av følgende løsninger (1 eller 2) som er riktig/best, og hvorfor.
For hva som faktisk ER riktig(st) - med tanke på å i DETTE tilfellet å sikre seg mot tæring på viktige motordeler, er det ulike meninger om blant "BPs lærde".
1)
EN teori som serveres er at:
Offeranodene på sjøvannskretsen skal være FJERNET i konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen.
Å fjerne offeranodene på sjøvannskretsen (i konserveringsperioden med frostveske i sjøvannskretsen) forhindrer en økt tæring som oppstår når sink og frostveske kombineres.
For båter som skal ha Zink i Sjøvannskretsen etter manualen, så ville jeg tatt de ut når en skal frostsikre sjøvannskretsen.
Grunnen er at Zinkanoder blir pasefister av å stå i ferskvann og vil med stor sannsynlighet forbli det når en starter opp om våren når en får sjøvann i systemet.
Frostvæske i sjøvannskretsen sier jo alle fabrikanter at er bra i vinteropplag.