
jma001
I teorien er det - etter manges mening, kanskje slik at:
"Ferskvannet legger et belegg på sinkanodene - slik at de mister sin effekt."
(Settingen her er at båten ligger på vannet. Vannet holder varmegrader. En elektrisk ovn besørger nødvendig lunk/frostvakt med minimum 5 +grader temperatur i motorrommet...)
Et kanske dumt spørsmål, men jeg stiller det likevel:
Siden ferskvann har ovennevnte negative innvirkning på anodene, er det ikke da en ide å:
IKKE fylle sjøvannskretsen med ferskvann/frostveske, men heller la sjøvannskretsen være fylt med sjøvann?
Med sjøvann i sjøvannskretsen vil jo anodene ofre seg - slik de skal, eller
er det viktigere å prioritere å "FORHINDRE at sjøvannskretsen RUSTER" som følge av SALT sjøvann?
Oppsummeringsspørsmål:
Hva er riktigst/best av følgende to alternativer, og hvorfor:
1)La ferskvann/frostveske-blanding står i sjøvannskretsen sammen med sinkanodene - selv om sinkanodene da etter teorien kanskje IKKE forhinder tæring?
eller
2) La sjøvannskretsen være fylt med det salte sjøvann sammen med sinkanodene som jo da vil forhindre TÆRING?