Jump to content

Suzuki Df115 oppnår ikke maks turtall

Getix

Recommended Posts

Hei.

Er ganske ny på dette båtstyret, men så har det kommet til stykket da vi han kjøpt båt.

En Beneteau Antares 650 med en Suzuki df115 på hekken. 
Men får værken farten (22knop) eller turtallet (får maks 5200rpm, forventet opp mot 6000rpm) jeg forventet, greit er bittelitt groe under båten på nåværende tidspunkt, men er ikke akkurat tareskog, så dette påvirker naturligvis farten en del, men ser ingen grunn til at dette skal påvirke turtallet? Står i dag en aluprop på, 3x14x19 står fint printet inn på den. Propellen ser fin og skadefri ut. Så er det noen som har no formening om hvorfor jeg ikke får mer turtall?

ser båtmagasinet har testet denne med DF115 , oppgav 30 knop / 5600 rpm.    (propellstr ikke oppgitt) 

Groe vil også påvirke turtallet, så ville først forsøkt å fått spylt båten ren og testet på nytt før videre feilsøking.  

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-arvor-215-bénéteau-antares-650-jeanneau-merry-fisher-655-quicksilver-640-pilothouse

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette er ikke bil, men noe som går i vann. Slik at propellen din som jeg håper er uskadd vil ikke klare å spinne rundt med forventet "rett" turtall om motstanden er stor. I en bil så klarer du ikke å oppnå samme makshastighet med en sofa på et takstativ, og turtallet vil også ligge lavere. Skremmende likt er det å ha ekstra vekt i en båt eller ekstra mostand ved rur og groe under båten.

Ettersom det er nykjøp ville jeg vasket og renset båtens skrog og så sjekket farten. For dersom det er noe feil med motoren som gjør at den ikke yter som den skal - er det samme resultat, Du får ikke opp turtallet og båten går saktere enn forventet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...