Jump to content

Smarte løsninger i din båt. Bilder og tekst

KARILLA

Recommended Posts

Som tittelen sier så syntes jeg det ville flott om dere delte de smarteste løsningene i din båt. Det være seg alt fra oppheng av gummibåt til dusjløsninger og annet. Selvlaget eller som en del av båtmodellens utrustning eller konstruksjon.

Selv syntes jeg opphenget av TV med listen i bakgrunnen er en av de orginale og smarte løsninger fra NB.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg synes denne løsningen er smart om man har små barn i seilbåt.

Redder en del leker fra å bli ofret til Neptun.

Dette er utgangen akter i cockpit på en Bav seilbåt.

20170705_133212_resized.jpg.0934403821895be9c942f1b6ae8fac8d.jpg20170705_133252_resized.jpg.9b4008294c02ce7665f3130a1ac5bb59.jpg

Og denne har en del av de som har vært ombord i båten kopiert.

Her er det ett trekk så sengen i forpigg blir lekegrind. Samt at det skal litt mer til å krabbe ut om natta.

Ser noen bruker rekkenett for å lage det samme.

(Disclaimer: Sengene bruker å være oppredd).

20170526_132156_resized.jpg.08f89289e32c2e2d7ae0a65a4289d7d8.jpg

_

Noen som har gode tips om organisering i stuerommet under benken i cockpit så tar jeg i mot det med takk. Der greier jeg ikke å få det ryddig med tau, cockpit-telt, grill, og div annet som jeg sikkert ikke har bruk for..

Slik som hos NilsPils så er Hulda proppet med smarte og fremfor alt intelligente løsninger. Bare å lese tråden. Men den siste, grensesprengende som muligens kan være av interesse for flere som bruker båten året rundt og i dårlig vær er denne:

Tørkerommet:

20170321_192523.jpg.2360f3ed539fd151bf8d76579ea15da7.jpg

Over brannslukkeren kommer 90 millimeter dia slange fra Eber D4.

20170327_163840.jpg.baa09579ae272f43ce3ede5bcf9adb1c.jpg

Her er det nesten ferdig. Olden står for å holde det rustfrie nettet på plass inntil Biltema Superbond har bondet.Hjørner avrundes. Den brune veggen under Olden har ikke noe bunn. Derved umulig å tette igjen. Våte sokker og sko oppå risten, tørre på null komma nix. Avfukteren fast montert i samme rommet, utmerket når vi er på landstrøm, eller hurtigtørking på aggregat. Funker helt brilliant. En 3/4 måne rundt bunnen av brannslukkeren gjør at denne ikke starter sitt eget, rullende liv. I kassen nederst til venstre lever Arimar svinger (ekkolodd). Biltema 'superled' sørger for flomlys inne i rommet. Fullt av knagger (Biltema rustfrie) til å henge vått tøy og utstyr.

• 5 måneder senere...
Dreuf skrev On 29.9.2017 at 10.10:

Jeg synes denne løsningen er smart om man har små barn i seilbåt.

Redder en del leker fra å bli ofret til Neptun.

Dette er utgangen akter i cockpit på en Bav seilbåt.

20170705_133212_resized.jpg.0934403821895be9c942f1b6ae8fac8d.jpg20170705_133252_resized.jpg.9b4008294c02ce7665f3130a1ac5bb59.jpg

Og denne har en del av de som har vært ombord i båten kopiert.

Her er det ett trekk så sengen i forpigg blir lekegrind. Samt at det skal litt mer til å krabbe ut om natta.

Ser noen bruker rekkenett for å lage det samme.

(Disclaimer: Sengene bruker å være oppredd).

20170526_132156_resized.jpg.08f89289e32c2e2d7ae0a65a4289d7d8.jpg

_

Noen som har gode tips om organisering i stuerommet under benken i cockpit så tar jeg i mot det med takk. Der greier jeg ikke å få det ryddig med tau, cockpit-telt, grill, og div annet som jeg sikkert ikke har bruk for..

Hvor kjøpte du lekegrind nettet til forpiggen?

Hulda skrev On ‎04‎.‎10‎.‎2017 at 16.01:

Slik som hos NilsPils så er Hulda proppet med smarte og fremfor alt intelligente løsninger. Bare å lese tråden. Men den siste, grensesprengende som muligens kan være av interesse for flere som bruker båten året rundt og i dårlig vær er denne:

Tørkerommet:

20170321_192523.jpg.2360f3ed539fd151bf8d76579ea15da7.jpg

Over brannslukkeren kommer 90 millimeter dia slange fra Eber D4.

20170327_163840.jpg.baa09579ae272f43ce3ede5bcf9adb1c.jpg

Her er det nesten ferdig. Olden står for å holde det rustfrie nettet på plass inntil Biltema Superbond har bondet.Hjørner avrundes. Den brune veggen under Olden har ikke noe bunn. Derved umulig å tette igjen. Våte sokker og sko oppå risten, tørre på null komma nix. Avfukteren fast montert i samme rommet, utmerket når vi er på landstrøm, eller hurtigtørking på aggregat. Funker helt brilliant. En 3/4 måne rundt bunnen av brannslukkeren gjør at denne ikke starter sitt eget, rullende liv. I kassen nederst til venstre lever Arimar svinger (ekkolodd). Biltema 'superled' sørger for flomlys inne i rommet. Fullt av knagger (Biltema rustfrie) til å henge vått tøy og utstyr.

Flott at du bruker kvalitet fra Olden Hulda :thumbsup:  smarte tips følger man med på:yesnod:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Plexiglasset hjelper veldig på temperaturen under cockpit-teltet når det begynner å bli kaldere ute.

Jeg har ikke uttak for varme i cockpit så lar bare luken ned stå oppe, så kan man sitte ute ett par timer til.

Lag plexiplaten litt for stor så den står i spenn så slipper du gnisselyder av den. 

_

@Horst

Den originale planen min vedr "lekegrinden" var å montere rekkenett, så når båten var på land hos Vallø Marina så gikk jeg innom der for å kjøpe dette. De hadde liggende noen Robline sjøkøye trekk som ingen spurte etter, så om jeg var interessert så skulle jeg få det til halv pris.

Lengden på trekket var perfekt i forhold til bredden av forpiggen så litt flax der.

Fordelen med trekket er at det tåler veldig mye, strekkes ikke og at det har noen lommer for å legge inn f.eks babycall.

Bakdelen er at både du og barnet ikke ser igjennom trekket så min pode har foreløpig ikke brukt det som lekegrind. Det kommer seg vel når han blir større og vet at vi er i nærheten selv om han ikke ser oss.

Jeg har festet trekket i toppen på hver ende med strikk i en krok, ved behov så kommer jeg til å ta ett hull midt på og lage ett feste i taket for å at poden ikke skal dra trekket ned på midten. 

Jeg er alltid tidlig ute med vårpus og utsetting. Men nesten alltid er det før vannet er satt på i havnen. Jeg tar derfor med meg et par tre 25 liters dunker med godt temperert vann hjemmefra, og med en 12V spylepumpe og et batteri, er det bare å finne frem bøtte og svamp med godt lunkent såpevann og vaske i vei. Så er det bare å spyle i veg med eget vann.

vaskeutstyr.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...