Jump to content

Smarte løsninger i din båt. Bilder og tekst

KARILLA

Recommended Posts

15 hours ago, Lars H. said:

Jeg er alltid tidlig ute med vårpus og utsetting. Men nesten alltid er det før vannet er satt på i havnen. Jeg tar derfor med meg et par tre 25 liters dunker med godt temperert vann hjemmefra, og med en 12V spylepumpe og et batteri, er det bare å finne frem bøtte og svamp med godt lunkent såpevann og vaske i vei. Så er det bare å spyle i veg med eget vann.

vaskeutstyr.jpg

Liker konseptet ditt! Er også like ivrig med vårpussen. Jeg tok en litt annen patent i fjor. Fylte opp en vannsekk på 100 liter som jeg hadde i bagasjerommet i bilen. Fra vannsekken gikk det slange til høytrykkspyleren som sto på bakken. Høydeforskjellen ble da stor nok til å skape nok vanntrykk til høytrykkspyleren. Strøm er det hele året i havna. Må tro nabobåtene ble misunnelige (delte med meg da selvfølgelig) :D Mange som lurte på hvor alt vannet kom fra :giggle:

Jeg forsøkte meg også med høytrykksspyler (har også tilgang til 230V). Men spyleren viste seg å ikke være selvsugende. Jeg flyttet derfor en vannkanne opp på dekk av båten, men det ble ikke nok trykk. Det bare sildret ut av spyleren.

Pumpen på bildet er så vidt jeg husker en Jabsco Par Max 4 som jeg tidligere hadde koblet til sjøvann for spyling av dekk etter møkkete hundelabber.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

3 hours ago, Lars H. said:

Jeg forsøkte meg også med høytrykksspyler (har også tilgang til 230V). Men spyleren viste seg å ikke være selvsugende. Jeg flyttet derfor en vannkanne opp på dekk av båten, men det ble ikke nok trykk. Det bare sildret ut av spyleren.

Pumpen på bildet er så vidt jeg husker en Jabsco Par Max 4 som jeg tidligere hadde koblet til sjøvann for spyling av dekk etter møkkete hundelabber.

Selvsugende er nok nøkkelen ja :) 

• 2 måneder senere...

Mitt bidrag. 2 stk kjøleskuffer har erstattet kjøleskap under salongbordet.Slipper å få tømt skapet ut over dørken for endte gang under seiling, og den dype kjølebrønnen i byssa blir ikke brukt lenger. Må jo ha gardintrapp, og dykkeutstyr for å komme til bunns i den.

Har erstattet de to platene som skyves ned i spor over hverandre, med dør hengslet med pianohengsel. Veldig mye mer praktisk. Har montert den på innsien av originalløsningen, slik at det er mulig å finne frem platene, og skyve dem i. Dette gjorde je* på forrige båten også. Hater disse platene, som skal skrittes over, eller slenge rundt under seilas.

Med 13,5 Kw Lifepo4 i kjelleren, i tillegg til 500AH 12v blybatterier til forbruk3852CEB4-4F53-4FEE-90CB-C74B9D1405A7.jpeg.ad899cd5912e65a0b75a873c8726efaf.jpeg1B39C449-AB46-4457-8DC0-A0D53663BD5D.jpeg.c0f63e2f2ff2b9e701860029e148f53a.jpegBC24978E-87B0-43DE-85C7-8D02DF599433.jpeg.f878aff50ddee28505311376f644d51b.jpegBC24978E-87B0-43DE-85C7-8D02DF599433.jpeg.f878aff50ddee28505311376f644d51b.jpeg676614E0-D4BD-4F91-A375-572E203C1266.jpeg.2e31b918591db59c59369b4b2e142acf.jpeg, samt ny Victron lader/inverter på 12/120/3000; røyk propanovnen i byssa ut, til fordel for denne Force elektriske komfyren. Nå kan jeg bake brød, uten å brenne det i bunnen, og langsteke hva det skal være. Passet rett inn på balanseopphenget fra propanovnen, som også var Force, men må bygge om litt, da den er høyere. Tenker å få sveiset en kasse i syrefast, som gjør det lett å holde rent. Så slipper jeg eksplosjonsfaren ved gass, og jevnelig bytte av gassbeholder, til 200;- pr gang. Eneste ulempen er at den kostet en liten formue(17 000;-)

• 8 måneder senere...
Maika skrev On 10.6.2018 at 12.15:

Fy! Regner man på hva båten koster i innkjøp, deler, service, egenbrukt tid osv. i forhold til hvor mye de fleste bruker den, blir sjeldent regnestykke pent uansett:)

Enkelte ting skal man ikke regne på..... så lenge man koser seg med det, så er det bare å ikke tenke på hvor mye det koster. ingen hobby er gratis:-);-)

Er det noen som har smarte løsninger på hvordan saker og ting kan bli liggende i hyller i salongen? 

Jeg vurderer å lage noen fester som jeg kan spenne opp netting foran hyllene mine for å forhindre at ting sklir ut, men aaaaner ikke hvordan jeg bør gjøre det.. :P 

Jeg har disse i båten https://www.ebay.com/itm/6Pack-Motion-Sensor-Light-Cordless-Battery-Powered-LED-Night-Light-Hallway-Stair/112844975849?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D88282ca38f2040a18f3a77b779dc0174%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D12%26mehot%3Dpp%26sd%3D273441487694%26itm%3D112844975849&_trksid=p2047675.c100005.m1851

de bruker 3stk 1,5 V batteri, men de holder overraskende lenge. Jeg bodde i båten i 20 måneder og skiftet batteri 2-3 gange på de mest brukte, andre har stadig de samme batterier. Jeg har lampene i kjøleboksen og i div skap og skuffer. 

• 1 år senere...

Hei.
Holder på med opp pussing av en eldre Viksund Goldfish 31 fot. 
For å ha en alternativ motor tilfelle motor havari, har jeg planer om å feste en motor brankett bak på båten for å ha en påhengs motor på den som nødløsning samt motor til slepejolle. ser for meg en slik patent som kan heises opp og ned. 
Tenker da og bruke påhengsmotoren til fremdrift og ellers styre med roret om bord. 
Noen som har noen tanker om den planen?
Kanskje noe jeg ikke har tenkt på? Som at motoren kan drukne i høy sjø? 
At en ikke får låst motoren i en fast posisjon?
Størrelse på motoren? OSV.. 

Bråttsjø skrev for 8 timer siden:

Hei.
Holder på med opp pussing av en eldre Viksund Goldfish 31 fot. 
For å ha en alternativ motor tilfelle motor havari, har jeg planer om å feste en motor brankett bak på båten for å ha en påhengs motor på den som nødløsning samt motor til slepejolle. ser for meg en slik patent som kan heises opp og ned. 
Tenker da og bruke påhengsmotoren til fremdrift og ellers styre med roret om bord. 
Noen som har noen tanker om den planen?
Kanskje noe jeg ikke har tenkt på? Som at motoren kan drukne i høy sjø? 
At en ikke får låst motoren i en fast posisjon?
Størrelse på motoren? OSV.. 

Denne bør du lage egen tråd på, «drukner» bare i denne tråden her og hører vell ikke helt til under emnet :)

Jeg har Volvo Penta forfilter tilsvarende Racor 500MAM.  Dreneringen fra denne er byttet til kuleventil med full åpning, og jeg har en slange på stussen som jeg henger opp når jeg ikke skal drenere filterhuset, men putter ned i en tomflaske som settes i en stødig fastklemt posisjon under når jeg skal drenere.  Stor åpning gjennom kuleventilen og åpent lokk på filterhuset, gir full fart ned i flaska og drar med seg det meste. Mellom tank og forfilter har jeg montert en Separ Hand Priming Pump, som enkelt og kjapt pumper filterhuset helt fullt igjen når jeg har byttet innsats.  Racor type forfilter skal fylles helt opp før lokket tettes (bekreftet av importør).  Jeg slipper å ha flaske eller kanne med ekstra diesel i båten, og jeg slipper lufting etterpå. Separ-pumpen har ingen restriksjon når den er satt i passiv modus (hull rett gjennom).  Nå kan jeg hive meg på filterbytte i grov sjø uten søl, prakk eller unødvendig tidsbruk.
Pumpa bør bestilles med passende slangestusser fra Lekang Filter via f.eks. TESS e.l.

image.png.e5f58f31ac40194712002b9867aca0c1.png

image.png.e0c0d79aaf208f24e84774f84309fa8c.png

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...