arnearmoa
Jeg har Volvo Penta forfilter tilsvarende Racor 500MAM. Dreneringen fra denne er byttet til kuleventil med full åpning, og jeg har en slange på stussen som jeg henger opp når jeg ikke skal drenere filterhuset, men putter ned i en tomflaske som settes i en stødig fastklemt posisjon under når jeg skal drenere. Stor åpning gjennom kuleventilen og åpent lokk på filterhuset, gir full fart ned i flaska og drar med seg det meste. Mellom tank og forfilter har jeg montert en Separ Hand Priming Pump, som enkelt og kjapt pumper filterhuset helt fullt igjen når jeg har byttet innsats. Racor type forfilter skal fylles helt opp før lokket tettes (bekreftet av importør). Jeg slipper å ha flaske eller kanne med ekstra diesel i båten, og jeg slipper lufting etterpå. Separ-pumpen har ingen restriksjon når den er satt i passiv modus (hull rett gjennom). Nå kan jeg hive meg på filterbytte i grov sjø uten søl, prakk eller unødvendig tidsbruk.
Pumpa bør bestilles med passende slangestusser fra Lekang Filter via f.eks. TESS e.l.