Jump to content

Fare for varmgang/brann ved bytte til LED belysning uten å bruke mindre sikring?

Sidestick

Recommended Posts

En rapport fra havarikommisjonen for veitrafikk forteller om to branner i busser hvor brannen startet i LED skiltlyset bak på bussen.

Ved analysen av skiltlyset var strømtrekket 2,5-6A da lyset antente.. Sikringen i denne kursen var på 15A og løste derfor ikke ut.

Selve grunnen var kortsluttning i selve LED lyset på grunn av vann i holderen som hadde sprukket.

Jeg har selv skiftet ut til LED lys på båten og tenker derfor at jeg kanskje bør vurdere å redusere sikringen i kursen for å unngå varmgang/brann.

Noen elektro eksperter som har innspill på dette?

Link til rapport: https://www.aibn.no/Veitrafikk/Avgitte-rapporter/2017-04

Redigert av Sidestick (see edit history)

Interessant problemstilling. Der er jo minst 2 forskjellige filosofier for å beregne sikringsstørrelse og det spørs jo da hva sikringen skal beskytte.

1: Sikre ledningen slik at den ikke overopphetes og smelter/tar fyr.

2: Sikre forbrukeren, da vil sikringen ALLTID være mindre enn for pkt 1 og gjerne noe sånn som 10% større enn maks forbruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei,

Sikringene I hus er jo primært for å sikre varmgang I ledningsopplegget. For apparater som er utsatt, vifteovner, kaffetraktere osv finnes det jo I tillegg innebygde termiske sikringer.

Jeg ville fulgt denne tankegangen I båt også. Å sikre for LED blir litt håpløst. Man kan jo tenke seg en maks belastning på 10 LED på 30 Watt. Så dimmer du disse ned til 15 Watt. Da har du fremdeles mer en nok energy til å starte en brann I en av LED'ene om den skulle feile.

Jeg klarer ikke å følge tankegangen omkring dette. En sikring vil ikke gå som følge av en brann alene, det er ikke det den er laget for. Her var det varmegang i et kretskort som antagelig var synderen, hvor liten sikring skal man da forsyne anlegget med hvis man skal fange opp enhver uregelmessighet i en elektronisk komponent?

Se følgende scenario i et husanlegg. Her er sikringen kanskje på 15 A, på en vanlig forbrukskurs. Den er ment til å dekke alt fra en liten klokkeradio som trekker noen få watt, til en forbruker som kan trekke godt over 3000 watt. Begynner det å brenne i klokkeradieoen som følge av varmgang, vil ikke sikringen ryke før isolasjonen mellom lederne gjør at det kan skje en direkte kortslutning mellom disse. Tilsvarende i en enpolet bryterkrets, er det dårlig kontakt i en krets med stor belastning, vil det kunne oppstå en lysbue som starter en brann. Vanlige sikringer vil ikke løse ut denne kretsen uten videre, det må en kortslutning til og da kan huset være halvt nedbrent før slikt skjer. 

Når det er sagt, vil man selvsagt være tryggere om man har sikret et anlegg med lavest mulig sikringsstørrelse, men alt kan man ikke ta høyde for. Nå bør man ha røykvarsler i båten som fanger opp innvendig tilløp til brann, det er verre med utendørs strømkilder.

Lagt til: JRK er jo inne på det samme.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Enig i at sikringen på kursen er for å beskytte mot varmgang i ledningen.

Dersom en vil beskytte mot varmgang i det som er koblet til, så gjøres det med en sikring i apparatet.

Hvis du vil redusere faren for brann, så kan du sette en sikring i hver LED, som er litt større enn maks forbruk.

Redigert av shipahoy (see edit history)

LED lampene er som regel inni båten. Dette underbygger (for meg) mer viktigheten av å ha røykvarsler om bord. Helst optisk. 

Sikring mot slik brann er i praksis ikke mulig, med mindre de har en sikring i elektronikken på pæren, eller man ettermonterer en rett ved lampen. Men allikevel er man prisgitt at det ikke er "noe" som kommer opp i selvantenningstemperatur. 

Det samme scenarioer kan man ha i hus. Jeg har hatt LED lyspærer som har vært ganske så brunsvidde, selv om de burde hatt god nok kjøling. Spesielt downlights, der virkningen av kjøleribber blir redusert (lite luftgjennomstrømning).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

...Jeg har hatt LED lyspærer som har vært ganske så brunsvidde, selv om de burde hatt god nok kjøling. Spesielt downlights, der virkningen av kjøleribber blir redusert (lite luftgjennomstrømning).

Dette er jo et vanlig problem med halogen-downlights, men med så lite varme som produseres med led trodde jeg ikke det var en problemstilling.

Trodde ikke jeg heller, men har opplevd det flere ganger. Mest på GU10-pærer, altså 220V. Det er nok elektronikken i sokkelen som blir for varm. Samt MR16 (12V).

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...