Jump to content

Hva syns dere om at Americas Cup går tilbake til en-skrog?


Maika

Recommended Posts

http://www.sailingscuttlebutt.com/2017/09/28/announcing-36th-americas-cup-protocol/

+ En båt flere kan relatere seg til (siden flere seiler en-skrog), kanskje en båt som tåler mer sjø, mindre farlig for mannskapet

- Lavere hastighet, mindre framtidsrettet (vil noen mene:)

 

Americas Cup var vel opprinnelig det råeste og raskeste av båter, noe det i stor grad igjen ble da de gikk over til katamaraner, så personlig syns jeg det føles som et skritt tilbake.

Men morsomme båter med god underholdningsverdi blir det sikkert, og det er nok ikke siste gang skrogantallet endres på.

(Hvis de da ikke snart deler opp AC i mono og multi.)

Link to post

Klutbåter skal ha pinnen midt på skroget - disse andre "trampolineklutbåtene" er jo ubrukelige for folk flest! :giggle::giggle:

 

(Klarte ikke å dy meg - vet at vi ikke er på "Båtfolk på Facebook" nå - men... )

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg synes at å gå tilbake til enskrog er akkurat det. Et tilbakeskritt.

Foiling flerskrog driver sporten fremover. Det er fascinerende å se disse digre båtene løfte seg ut av sjøen.

Jeg har vært så heldig at jeg har fått prøve å seile Tornado. Aksellerasjonen gir bakoversveis.

Ellers er det å merke seg at "Moroklumper på Facebook" har ankommet.

Link to post

Ingen tvil på at det skjer mye spennende på multihull og foiler nå. Men det betyr ikke at tradisjonsrike AC skal bi borte. AC er i mine øyne matchracing kryss/ lens med enskrogsbåter. AC har sprøytet masse penger inn i seiling som har bidratt til utvikling på skrig / materialer / seil / meteorologi / taktikk som ikke hadde skjedd uten AC. At andre driver med andre ting, er jo også bra... singlehanded / doublehanded racing er også en gren av seiling, som heller ikke AC skal prøve seg på..., eller havseilas... pølsebane gir skrog som også må gå fort på kryss, det er interessant for oss gubber. Multihulls vil bare skjære...

Link to post
  • 1 måned senere...

En annen ting som blir spennende med de nye båtene er at de legger opp til rigger som kan heves og senkes/reves. Et vingeseil med mykduk. Slik det er nå må vingeseilene løftes av med mobilkran etter hver seilas. Kanskje får vi et stykke teknologiutvikling som kan komme oss vanlige dødelige til gode om et par år.

Link to post

Slik jeg tyder uttalelsene til AC vil skroget være "open" og foilene være one-design. Det kan hende de gjør dette for å spare lagene for de aller værste kostnadsdriverne som utviklingen av high-tech foiler er, men åpne for ulike løsninger for skrogform. Hvordan riggen blir er uavklart bortsett fra mulighet for reving. Vingeseil og foiler som fungerer uavhengig av ballast er teknologi som utvilsomt vil kunne komme produksjonsbåter til gode i fremtiden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...