Maika Startet 29.September.2017 Del på Facebook Startet 29.September.2017 http://www.sailingscuttlebutt.com/2017/09/28/announcing-36th-americas-cup-protocol/ + En båt flere kan relatere seg til (siden flere seiler en-skrog), kanskje en båt som tåler mer sjø, mindre farlig for mannskapet - Lavere hastighet, mindre framtidsrettet (vil noen mene:) Americas Cup var vel opprinnelig det råeste og raskeste av båter, noe det i stor grad igjen ble da de gikk over til katamaraner, så personlig syns jeg det føles som et skritt tilbake. Men morsomme båter med god underholdningsverdi blir det sikkert, og det er nok ikke siste gang skrogantallet endres på. (Hvis de da ikke snart deler opp AC i mono og multi.) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Ja, katamaran er ut..... :-) Men det blir ikke noen billig hobby ser jeg.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 -faktoren med at en-skrogsbåt er noe flere kan identifisere seg med, er jeg helt med på. ? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 (redigert) Jeg gleder meg! Det skjer så mye innenfor hydrodynamikk nå at 70 fots foilende (!) en-skrogsbåter er innenfor rekkevidde. Om jeg identifiserer meg med det som er siste skrik innen en-skrog? Nja.... Min estetiske sans skriker i redsel Redigert 29.September.2017 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Jeg er veldig spent på hva vi ser av kjører og foiler. Utviklingen der går fort. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 Veldig bra :) Trampolinebåter er ikke noe for meg :D Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 Tilbake til gubbesport.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Code0 Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 (redigert) Jeg fulgte ikke siste AC overhode. Flerskrogseiling er en annen sport i mine øyne. Som kortbane skøyteløp contra 10.000 meter. Så jeg synes det er en god ting. Og jeg er en gubbe... Redigert 30.September.2017 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 (redigert) Klutbåter skal ha pinnen midt på skroget - disse andre "trampolineklutbåtene" er jo ubrukelige for folk flest! (Klarte ikke å dy meg - vet at vi ikke er på "Båtfolk på Facebook" nå - men... ) Redigert 30.September.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Maika Svart 30.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2017 Har forståelse for at halvbåtmafian ikke får godfot av å se på flerskrog hvis de ikke har prøvd å seile med raske utgaver av disse. (Litt som folk flest som liker å se på kvinnehåndball fordi herrehåndball går for fort for dem:) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Jeg synes at å gå tilbake til enskrog er akkurat det. Et tilbakeskritt. Foiling flerskrog driver sporten fremover. Det er fascinerende å se disse digre båtene løfte seg ut av sjøen. Jeg har vært så heldig at jeg har fått prøve å seile Tornado. Aksellerasjonen gir bakoversveis. Ellers er det å merke seg at "Moroklumper på Facebook" har ankommet. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Ingen tvil på at det skjer mye spennende på multihull og foiler nå. Men det betyr ikke at tradisjonsrike AC skal bi borte. AC er i mine øyne matchracing kryss/ lens med enskrogsbåter. AC har sprøytet masse penger inn i seiling som har bidratt til utvikling på skrig / materialer / seil / meteorologi / taktikk som ikke hadde skjedd uten AC. At andre driver med andre ting, er jo også bra... singlehanded / doublehanded racing er også en gren av seiling, som heller ikke AC skal prøve seg på..., eller havseilas... pølsebane gir skrog som også må gå fort på kryss, det er interessant for oss gubber. Multihulls vil bare skjære... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Så du mener at ac-katamaranene gikk for dårlig på kryss? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Maika Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 Regner med at disse gekko-båtene gleder de tradisjonsalistiske enskrogelige sjelene? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 utrolig spennende :-) K Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 21.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2017 Ser jo fasinerende futuristisk ut, men man skal ikke seile så nærme hverandre før det skjer uhell.. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 En annen ting som blir spennende med de nye båtene er at de legger opp til rigger som kan heves og senkes/reves. Et vingeseil med mykduk. Slik det er nå må vingeseilene løftes av med mobilkran etter hver seilas. Kanskje får vi et stykke teknologiutvikling som kan komme oss vanlige dødelige til gode om et par år. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Har seilt en del matchracing. Det var ofte cm mellom båtene. Forstår ikke hvordan de kan dømme i tette situasjoner med så bred båt som ikke er synlig. Hverken for seilere eller dommere. Men utrolig spennende. Hvor mye av dette kan overføres til produksjonsbåter om noen år? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.November.2017 Del på Facebook Svart 21.November.2017 Men er det snakk om å produsere like båter som deltagerne kjøper eller er det en regel med begrensninger som konstruktører for de forskjellige team'ene må forholde seg til? Det siste gir jo mer interessante, nyskapende båter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Grønnskollingen Svart 22.November.2017 Del på Facebook Svart 22.November.2017 Slik jeg tyder uttalelsene til AC vil skroget være "open" og foilene være one-design. Det kan hende de gjør dette for å spare lagene for de aller værste kostnadsdriverne som utviklingen av high-tech foiler er, men åpne for ulike løsninger for skrogform. Hvordan riggen blir er uavklart bortsett fra mulighet for reving. Vingeseil og foiler som fungerer uavhengig av ballast er teknologi som utvilsomt vil kunne komme produksjonsbåter til gode i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2017 Jeg tipper disse båtene blir dyrere en katamaranene. Det er i hvert fall endel som må bygges sterkere og mer avansert, i motsetning til flerskrog der man har naturlig "balast" og skrog som som ikke bremser så mye når man detter ned av foilene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.November.2017 Del på Facebook Svart 23.November.2017 litt AC historie Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 23.November.2017 Del på Facebook Svart 23.November.2017 Noe av de som er mest spennende med americas cup har alltid vært at båtene ikke er like. Det tvinger frem innovasjon og er kjekt for oss nerdene. Derfor blir jeg litt skuffet om lagene har mindre frihet i neste utgave. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 23.November.2017 Del på Facebook Svart 23.November.2017 (redigert) Enig Sun Flyer.......Husker Australia IIs vingkjøl.....o alt hysch hysch om den tom kamouflage malt Redigert 23.November.2017 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mons Olav Svart 23.November.2017 Del på Facebook Svart 23.November.2017 Hvor skal disse båtene? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.