Biam1 Startet 29.September.2017 Link til dette innlegget Startet 29.September.2017 Hei Godt folk. Kjøpte en båt i Mai med en Volvo Penta D3-200 som kom rett fra storservice med oljeskift mm. Den var da kjørt 80 timer (siden ny). Det er en 2015 modell. I sommer har jeg kjørt ca 50 timer. Jeg føler det er litt i overkant å skulle ta oljeskift nå i høst. Volvo Penta sier vel egentlig hver 200t eller hver 12 mnd. Oljen kjennes fin ut, men er selvfølgelig blitt litt mørk.. SKAL/SKAL IKKE bytte olje og filter nå i høst er noe jeg sliter litt med å bestmme meg for...Synspunkter / erfaring mottas med stor takk! ;) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Slik jeg ser det er det flere forhold som spiller inn: Er olja "utslitt" etter dine 50 timer ? Neppe... Vil det bety noe for eventuelt ny eier neste år at det er byttet olje hvert år ? Statistisk vil jeg si JA Siden jeg bare stoler på det jeg har gjort selv så ville jeg i utgangspunktet likt å få "faste rutiner" raskest mulig etter overdragelse av ny båt... teller det like mye for alle ? Statistisk...trolig NEI Siden motoren har gått så få timer totalt sett er den tilnærmet i innkjøringsmodus og produserer nok noe "tilpassingssmuss" vil derfor filterbytte være nytting? For de som bryr seg om slikt, JA. Er det direkte skadelig for motoren ? Trolig nei... Da har du min mening om saken. Generelt syntes jeg det er en så god følelse å få ut mest mulig av gammel olje og å helle på ny, rein, deilig olje og høre hvordan motoren trives med det... Implisitt; ...Nå har jeg vært snill med deg så nå får du gi meg 200 problemfrie timer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Det er omtrent like mange meninger om dette som det er "nick" på alle båtsiden som finnes. Ville forholdt meg til hva produsenten skriver i instruksjonsboken. Jeg hadde skiftet uten diskusjon. Ellers her er en meget god forklaring fra bladet Båtbørsens mekaniker, Stein Tømmeraas i sin tid skrev om akkurat dette temaet. http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=871&fra=140 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Helt klart skiftet olje før vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Tok på land Grandezzaen i morges, med D6 310. Timeteller viste i dag 876 timer. Ved sjøsetting var det 855. Det er med stor skam å melde 21 timer motorgange på den båten. 30 minutter etter at kranbilen hadde satt båten i krybba i min fars hage, var olja pumpa ut og ny innpå. ( fortsatt passe varm) ( det skal legges til at spørsmålet ble stilt " skal vi gidde bytte olje, den har jo nesten ikke vært brukt"... spørsmålet hang i lufta i 3 sekunder.. men det er fort gjort. Til neste år kan det fort hende at motoren tusler de sedvanlige 100-150 timene. Da er det greit med ny olje uansett. Og så er det jo så deilig å kunne si, ved salg, oljen, VP, er bytter hver høst. Med kvittering på kjøp. Deilig å slippe å juge. De tusenlappene man sparer på å hoppe over et oljeskift, er ingen ting i forhold til den skepsisen og prutingen en kjøper kan sette igang. Som nevt i innlegg over: få igang gode rutiner nå. Lær deg motoren og drevet. Gjør du all servicejobb selv, så er det der du sparer. Dog, det er viktig å følge med på det som kan være garantijobber, slik som utette styresylidere, trim, slanger etc etc. I løpet av de første 5 åra anslår jeg diverse garantijobber på 70-100tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 29.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Takker for betraktninger! heller nok mot et oljeskift ja ? Foresten noen som vet om det er noe sink som må byttes på D3 en? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Bytt filter også da ? Anoder: har du åpnet boka til motoren ? ( sjekk at luftfilteret ditt ser ok ut, dog det trenger du ikke bytte før til våren. Har du veivhusventilasjonsfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 (redigert) Bytt olje og filter. Var ikke anoder på de tidligere utgaver. Redigert 29.September.2017 av Linea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.September.2017 Link til dette innlegget Svart 30.September.2017 Enig med alle som anbefaler skift. Men for første gang i historien gjør jeg det ikke selv.......det går nok bra det også :-) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 30.September.2017 Link til dette innlegget Svart 30.September.2017 Bytter alltid olje på høsten. Unngå å la motoren stå vinteren over med potensielt sur olje i bunntroa. Ny olje og filter koster lite. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Biam1 Svart 30.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2017 Da ble det olje og filter skift i dag. Sover bedre om natta da, greit å følge boka på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.