Jump to content

Volvo Penta D3-200, nødvendig med oljeskift (etter 50t)?

Biam1

Recommended Posts

Hei Godt folk.

Kjøpte en båt i Mai med en Volvo Penta D3-200 som kom rett fra storservice med oljeskift mm. Den var da kjørt 80 timer (siden ny). Det er en 2015 modell. I sommer har jeg kjørt ca 50 timer. Jeg føler det er litt i overkant å skulle ta oljeskift nå i høst. Volvo Penta sier vel egentlig hver 200t eller hver 12 mnd. Oljen kjennes fin ut, men er selvfølgelig blitt litt mørk.. SKAL/SKAL IKKE bytte olje og filter nå i høst er noe jeg sliter litt med å bestmme meg for...Synspunkter / erfaring mottas med stor takk! ;)

Slik jeg ser det er det flere forhold som spiller inn:

• Er olja "utslitt" etter dine 50 timer ?  Neppe...
  • Vil det bety noe for eventuelt ny eier neste år at det er byttet olje hvert år ?  Statistisk vil jeg si JA
  • Siden jeg bare stoler på det jeg har gjort selv så ville jeg i utgangspunktet likt å få "faste rutiner" raskest mulig etter overdragelse av ny båt...  teller det like mye for alle ?  Statistisk...trolig NEI
  • Siden motoren har gått så få timer totalt sett er den tilnærmet i innkjøringsmodus og produserer nok noe "tilpassingssmuss" vil derfor filterbytte være nytting?  For de som bryr seg om slikt, JA. Er det direkte skadelig for motoren ? Trolig nei...

Da har du min mening om saken. Generelt syntes jeg det er en så god følelse å få ut mest mulig av gammel olje og å helle på ny, rein, deilig olje og høre hvordan motoren trives med det...  Implisitt; ...Nå har jeg vært snill med deg så nå får du gi meg 200 problemfrie timer :-)

Det er omtrent like mange meninger om dette som det er "nick" på alle båtsiden som finnes.

Ville forholdt meg til hva produsenten skriver i instruksjonsboken. Jeg hadde skiftet uten diskusjon. 

Ellers her er en meget god forklaring fra bladet Båtbørsens mekaniker, Stein Tømmeraas i sin tid skrev om akkurat dette temaet.

http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=871&fra=140

Tok på land Grandezzaen i morges, med D6 310. 

Timeteller viste i dag 876 timer. Ved sjøsetting var det 855. 

Det er med stor skam å melde 21 timer motorgange på den båten. 

30 minutter etter at kranbilen hadde satt båten i krybba i min fars hage, var olja pumpa ut og ny innpå. ( fortsatt passe varm) 

( det skal legges til at spørsmålet ble stilt " skal vi gidde bytte olje, den har jo nesten ikke vært brukt"... spørsmålet hang i lufta i 3 sekunder.. 

men det er fort gjort. Til neste år kan det fort hende at motoren tusler de sedvanlige 100-150 timene. Da er det greit med ny olje uansett. 

Og så er det jo så deilig å kunne si, ved salg, oljen, VP, er bytter hver høst. Med kvittering på kjøp. 

Deilig å slippe å juge. 

De tusenlappene man sparer på å hoppe over et oljeskift, er ingen ting i forhold til den skepsisen og prutingen en kjøper kan sette igang. 

Som nevt i innlegg over: få igang gode rutiner nå. Lær deg motoren og drevet. Gjør du all servicejobb selv, så er det der du sparer. 

Dog, det er viktig å følge med på det som kan være garantijobber, slik som utette styresylidere, trim, slanger  etc etc. 

I løpet av de første 5 åra anslår jeg diverse garantijobber på 70-100tusen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...