Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

jotto skrev for 2 timer siden:

Hva gjør man om man har utrigger bare på én side? Da har man jo ingen fortøyning på motsatt side som hindrer båten i å mose fenderne flate, eller enda verre; at fenderne spretter over utriggeren

Lå lignende slik tidligere, longside mot en liten flytebrygge (seilbåt på 44'). For min del fungerte det da best med relativt stramme spring, men slakke brest (rykkdempere på alle tau) og å vekte ned fenderne med metallskrot jeg bant fast i tau en halvmeter under fendrene. Da holdt de seg nede og båten lå noenlunde greit. Ikke en ideell situasjon å ligge slik ved pålandsvind, men med godt nedtyngede fendere med nok luft i overlevde jo skuta sånn sett:yesnod:

Nå ligger jeg mellom to 12m utriggere og erfarer det beste for min del er å fortøye ganske stramt med rykkdempere, både for brest og spring. Når det ikke blåser er det kun en svak bue på tauene, litt mer på springene siden de er lengre, men likevel. Da ligger båten fint sentrert i båsen. Hvis det blåser opp er det rykkdemperne som tar seg av bevegelsene, noe som for min del gir langt roligere bevegelser enn å fortøye med mer slakk på fortøyningene. En annen fordel med fortøyninger uten så mye slakk er at fendrene kun trengs når det blåser mye, ellers ligger skroget godt klar av utriggerne. For min del fendrer jeg kun når jeg skal inn og ut av båsen + når det er meldt mer enn stiv kuling. Så mattes ikke gelcoaten ned like raskt som tidligere da fendrene lå og gnikket kontinuerlig.

Med slakk får båten god fart i de verste vindråsene og belastningen/slitasjen på tauverket blir større. Da jeg kjøpte meg bås  for 5-6 år siden fortøyde jeg med relativt slakke fortøyninger, slik jeg alltid har gjort (har kun hatt longside plasser tidligere, for nåværende og tidligere båter). Erfarer at tauene varer merkbart lengre nå som båten ligger "stramt". Første året i bås slet ut helt nye tau i løpet av en vinter, mens nå skal jeg i gang med tredje vintersesong med fortøyningene jeg kjøpte nye høsten 2015.

Hakkannen

Hakkannen

jotto skrev for 1 time siden:

Hva gjør man om man har utrigger bare på én side? Da har man jo ingen fortøyning på motsatt side som hindrer båten i å mose fenderne flate, eller enda verre; at fenderne spretter over utriggeren

Lå lignende slik tidligere, longside mot en liten flytebrygge (seilbåt på 44'). For min del fungerte det da best med relativt stramme spring, men slakke brest (rykkdempere på alle tau) og å vekte ned fenderne med metallskrot jeg bant fast i tau en halvmeter under fendrene. Da holdt de seg nede og båten lå noenlunde greit. Ikke en ideell situasjon å ligge slik ved pålandsvind, men med godt nedtyngede fendere med nok luft i overlevde jo skuta sånn sett:yesnod:

Nå ligger jeg mellom to 12m utriggere og erfarer det beste for min del er å fortøye ganske stramt med rykkdempere, både for brest og spring. Når det ikke blåser er det kun en svak bue på tauene, litt mer på springene siden de er lengre, men likevel. Da ligger båten fint sentrert i båsen. Hvis det blåser opp er det rykkdemperne som tar seg av bevegelsene, noe som for min del gir langt roligere bevegelser enn å fortøye med mer slakk på fortøyningene.

Med slakk får båten god fart i de verste vindråsene og belastningen/slitasjen på tauverket blir større. Da jeg kjøpte meg bås  for 5-6 år siden fortøyde jeg med relativt slakke fortøyninger, slik jeg alltid har gjort (har kun hatt longside plasser tidligere, for nåværende og tidligere båter). Erfarer at tauene varer merkbart lengre nå som båten ligger "stramt". Første året i bås slet ut helt nye tau i løpet av en vinter, mens nå skal jeg i gang med tredje vintersesong med fortøyningene jeg kjøpte nye høsten 2015.

• Create New...