ne.andersson Startet 30.September.2017 Link til dette innlegget Startet 30.September.2017 (redigert) Hei, Historien bakom detta innlegget er at jeg kanskje har lyttet litt for mye på en kar fra biltema. Jeg kjørte for noen dag siden en systemrens igjennom min ferskvannskjøling, varmkjørte den 5-6 ganger med rent vann til det som kom ut var rimelig rent. Så til det som gjør meg litt urolig, jeg var i et annet ærende en tur på biltema for å kjøpe noe urelatert og så der at dem hadde grønn kjølevæske til brøkdelen av prisen til VP sin. Spurte en selger der om den egnet meg til min motor og det sa han at den gjorde så langt at den ikke ble blandet med andre kjølevæsker, said-and-done nå er det en 50/50 blanding av denne propylenbaserte kjølevæsken http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Frostvaske-glykol-2000034928/ i min færskvannskjøling. Jeg har nå lest meg litt før og er blitt urolig for at jeg helt i helt feil type kjølevæske i motoren min. Spørmålet er da burde jeg dra og kjøpe en ny grønn VP frostvæske, renske systemet og skifte den ut ASAP? Redigert 30.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2017 Link til dette innlegget Svart 30.September.2017 Tror ikke det er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2017 (redigert) Hulda sier det mest sannsynlig går bra - det er beroligende :) Jeg hører at det er dem motorene som har alu blokk/topp som ikke skal ha denne væsken men jeg ble litt urolig noen som kan bekrefte? Redigert 30.September.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Dette er en kjølevæske til å fylle saltvannskretsen i en motor for vinterlagring. IKKE en kjølevæske til bruk i motorens ferksvannskjølekrets. Så får du gjøre som du vil for all del... Men ettersom du har tatt deg bryderiet med å rense kjølekretsen så kanskje du bryr deg om motoren og dens ve og vel. Denne væsken har en meget enkel oppbygging i sine tilsetningsstoffer (SB) som brytes enklere ned over tid og ikke egnet til annet enn vinterkonservering - som det forøvrig står på kannene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Forstod deg feil om du mente å bruke en frostvæske tydelig beskrevet for vinterkonservering som frostvæske på selve motorblokken. Få den ut. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 OK, jeg bryr meg selvfølgelig om den, så da tømmer jeg denne blandingen ASAP og får i VP original. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Litt rart det der. Det er jo henvist til mange bilmerker. Er den bare ment som konservering på bilene også ?? Tror jeg ville forhørt meg før jeg tømte den ut igjen, men godt mulig den ikke er brukendes som kjølevæske, bare som konservringsvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Jeg fant også den henvisningen til bilmerker selvmotsigende. Men hvis de selger den som konserveringsvæske så tror jeg dem på det. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 LES PÅ DOKUMENTSASJONEN til produktet! Der står det hva det inneholder. Dersom du mener den innholdsfortegnelsen inneholder stoffer som reduserer korrosjon uten å legge seg som et isolerende lag på metall når det varmes opp, har du et godt argument. Dersom du også leser dokumentasjonen viser den hvilken type og hvor liten andel antikorrosjon det inneholder. Men så er den også bilig. Det lønner seg å lese dokumentasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 OK men for å være på den sikre siden så kommer jeg til å dra ut i morgen, tømme den ut, skylle systemet flere ganger og fylle på VP original så er saken ut av verden, det er nok best sånn. Bare en ting, mitt system kan ikke ha tatt skade av å ha hatt blandingen i seg i 3 dager? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Ingen fare, bare skyll godt ut. Hulda kjører ,Grønn Volvo'. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Sitat Ingen fare, bare skyll godt ut. Hulda kjører ,Grønn Volvo'. Andersson kjører også grønn volvo for alltid fra og med i morgen Noen tips til hvordan jeg best får skylt ut systemet? Siste gang så varmkjørte jeg motoren 5-6 ganger med 100% vann hver gang til det som kom ut så rent ut, så fylte jeg på blandingen sen. Edit: alfaalfa - et lite tips til deg når du skriver er at du blir oppfattet som litt aggressiv og "høylytt" når du bruker capslock og ! i setningene dine. Redigert 1.Oktober.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Jeg aner ikke hvor mange prosent antirustmidler det skal være i en god kjølevæske og heller ikke om den tåler oppvarming uten og legge igjen belegg. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er henvist til mange bilmerker. Det står vel heller ikke noe om at den ikke kan brukes som kjølevæske. Det burde stått en advarsel at den kun brukes til konservering hvis den er uheldig som bruk til kjøling etter min mening for de aller fleste skiller ikke mellom frostvæske og kjølevæske. Redigert 1.Oktober.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Sitat Jeg aner ikke hvor mange prosent antirustmidler det skal være i en god kjølevæske og heller ikke om den tåler oppvarming uten og legge igjen belegg. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er henvist til mange bilmerker. Det står vel heller ikke noe om at den ikke kan brukes som kjølevæske. Jeg kan heller ikke veldig mye om kjemi så det er vel best å bare forholde meg til det som er anbefalt av motor leverandøren til tross for blodpriser. Redigert 1.Oktober.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Jeg sier ikke at du ikke skal tømme den ut. Det jeg vil frem til er at BT bør klargjøre bedre hva dette produktet er. Jeg skal selv bytte kjølevæske i vinter og må innrømme at dette produktet kunne friste, men etter dette er jo ikke jeg heller sikker på om det er så lurt. Men hvis det menes at den kan brukes som kjølevæske på en rekke bilmerker så mener jeg en eldre VP også overlever. Eller er det noe her jeg ikke skjønner ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Biltema skal ha ære for at de lanserer dette produktet til dette formålet - vinterkonservering av båtmotorer. Dette er basert på propylenglykol som ikke er farlig/giftig og kan slippes ut i naturen. Og ut i naturen går det om det blir brukt til formålet. Til forskjell fra blå og rød kjølevæske som er giftig og skal samles opp og leveres som spesialavfall!!! Så bruk veldig gjerne dette som vinterkonservering av saltvannskretsen på båtmotorer! Sverige er et foregangsland på en del miljøsaker - flott initiativ av Biltema! For dem som ønsker å bruke det som vanlig frostvæske i en motor: Ulempen med propylenglykol er muligens at det ikke skal blandes med etylenglykol- dvs alle andre forstvæsker på markedet... (-og at dette produktet ikke inneholder de vanlige korrosjonshindrene midlene av en type og andel som er egnet som "vanlig" etylenbasert frostvæske. Men nå gentar jeg meg selv ... og dokumentasjonen til Biltema...) Redigert 1.Oktober.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Jeg kommer til å følge ovenstående råd, skifter ut min frostvæske til VP original grønn og utfører skiftet i morgen ettermiddag. Litt skuffet over at jeg må gjøre om jobben på nytt etter å ha lyttet til ansatt på Biltema, grønn væske er slett ikke grønn væske som det ble sagt når jeg var der. Takk for hjelpen folkens. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Takk for oppklaringen alfaalfa, da forstår jeg litt mer . Flott at BT markedsfører en giftfri væske til dette bruket siden eksosvannet er vanskelig og samle opp. Og siden den ikke skal blandes med andre kjølevæsker er det kanskje ikke så lurt og ha den i kjølevæsken da det er vanskelig og få ut alt av den gamle. Tidligere het det at den blå og grønne ikke måtte blandes med rød da det kunne grøte seg. Nå er det jo kommet flere farger så nå må man følge enda mer med forstår jeg, om fargen har betydning fremdeles da. Nå er vel originalvæsken til min VP grønn den også, men om den er giftfri eller blandbar med denne grønne til BT er jeg like grønn på. Jeg tar ihvertfall ikke ta noen sjanse så lenge jeg ikke vet. Redigert 1.Oktober.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Jeg har en kompis som konserverer noen motorer i året. Forbruket av frostvæske er et par tonn. Det er flere år siden han gikk over til giftfri væske på konserveringssiden. Mener det som går på motorblokken er den 'gammeldagse' grønne. Temmelig sikker på det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Denne grønne fra BT burde da kanskje være godt egnet til å fylle toalett og andre kretser som tømmes ut i sjøen fra tid til annen? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Nå er saken ihvertfall ur verden for meg. Tømte systemet, flushet ut to ganger med varmkjøring og 100% vann, så nå er det en 50/50 blanding av VP original grønn og vann. Skylte så gjennom saltvannskretsen med 50/50 BT glykol og vann, siden det er 40 min å kjøre til opplaget så passet jeg på å skifte oljefilter, olje og varmkjørte den i samme slengen, så nå er motoren klar for vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Den er grei, da senker jeg skuldrene.... Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Ja er det ikke godt Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Hei. Har en D3 2011 modell som eg undersøkte hvilken kjøleveske som var godkjent. Denne er ca halv pris i forhold til original og er G48 som skal være tilsvarende Volvo sin. (Har sjekket med Kemetyl på mail) https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter# Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.