Jump to content

Valg av frostvæske, VP2003 ferskvannskjølt

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Historien bakom detta innlegget er at jeg kanskje har lyttet litt for mye på en kar fra biltema.

Jeg kjørte for noen dag siden en systemrens igjennom min ferskvannskjøling, varmkjørte den 5-6 ganger med rent vann til det som kom ut var rimelig rent.

Så til det som gjør meg litt urolig, jeg var i et annet ærende en tur på biltema for å kjøpe noe urelatert og så der at dem hadde grønn kjølevæske til brøkdelen av prisen til VP sin. Spurte en selger der om den egnet meg til min motor og det sa han at den gjorde så langt at den ikke ble blandet med andre kjølevæsker, said-and-done nå er det en 50/50 blanding av denne propylenbaserte kjølevæsken http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Frostvaske-glykol-2000034928/ i min færskvannskjøling.

Jeg har nå lest meg litt før og er blitt urolig for at jeg helt i helt feil type kjølevæske i motoren min.

Spørmålet er da burde jeg dra og kjøpe en ny grønn VP frostvæske, renske systemet og skifte den ut ASAP?

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Dette er en kjølevæske til å fylle saltvannskretsen i en motor for vinterlagring. IKKE en kjølevæske til bruk i motorens ferksvannskjølekrets.

Så får du gjøre som du vil for all del...

Men ettersom du har tatt deg bryderiet med å rense kjølekretsen så kanskje du bryr deg om motoren og dens ve og vel. 

Denne væsken har en meget enkel oppbygging i sine tilsetningsstoffer (SB) som brytes enklere ned over tid og ikke egnet til annet enn vinterkonservering - som det forøvrig står på kannene.

LES PÅ DOKUMENTSASJONEN til produktet! Der står det hva det inneholder.

Dersom du mener den innholdsfortegnelsen inneholder stoffer som reduserer korrosjon uten å legge seg som et isolerende lag på metall når det varmes opp, har du et godt argument.

Dersom du også leser dokumentasjonen viser den hvilken type og hvor liten andel antikorrosjon det inneholder. Men så er den også bilig.

Det lønner seg å lese dokumentasjonen.

Sitat

Ingen fare, bare skyll godt ut. Hulda kjører ,Grønn Volvo'.

Andersson kjører også grønn volvo for alltid fra og med i morgen :giggle:

Noen tips til hvordan jeg best får skylt ut systemet?

Siste gang så varmkjørte jeg motoren 5-6 ganger med 100% vann hver gang til det som kom ut så rent ut, så fylte jeg på blandingen sen.

Edit: alfaalfa - et lite tips til deg når du skriver er at du blir oppfattet som litt aggressiv og "høylytt" når du bruker capslock og ! i setningene dine.

Jeg aner ikke hvor mange prosent antirustmidler det skal være i en god kjølevæske og heller ikke om den tåler oppvarming uten og legge igjen belegg. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er henvist til mange bilmerker. Det står vel heller ikke noe om at den ikke kan brukes som kjølevæske.

Det burde stått en advarsel at den kun brukes til konservering hvis den er uheldig som bruk til kjøling etter min mening for de aller fleste skiller ikke mellom frostvæske og kjølevæske.

Redigert av hegra (see edit history)
Sitat

Jeg aner ikke hvor mange prosent antirustmidler det skal være i en god kjølevæske og heller ikke om den tåler oppvarming uten og legge igjen belegg. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er henvist til mange bilmerker. Det står vel heller ikke noe om at den ikke kan brukes som kjølevæske.

Jeg kan heller ikke veldig mye om kjemi så det er vel best å bare forholde meg til det som er anbefalt av motor leverandøren til tross for blodpriser. :smiley:

Jeg sier ikke at du ikke skal tømme den ut. Det jeg vil frem til er at BT bør klargjøre bedre hva dette produktet er. Jeg skal selv bytte kjølevæske i vinter og må innrømme at dette produktet kunne friste, men etter dette er jo ikke jeg heller sikker på om det er så lurt. Men hvis det menes at den kan brukes som kjølevæske på en rekke bilmerker så mener jeg en eldre VP også overlever. Eller er det noe her jeg ikke skjønner ?

Biltema skal ha ære for at de lanserer dette produktet til dette formålet - vinterkonservering av båtmotorer. Dette er basert på propylenglykol som ikke er farlig/giftig og kan slippes ut i naturen. Og ut i naturen går det om det blir brukt til formålet.

Til forskjell fra blå og rød kjølevæske som er giftig og skal samles opp og leveres som spesialavfall!!!

Så bruk veldig gjerne dette som vinterkonservering av saltvannskretsen på båtmotorer!

Sverige er et foregangsland på en del miljøsaker - flott initiativ av Biltema!

For dem som ønsker å bruke det som vanlig frostvæske i en motor:

Ulempen med propylenglykol er muligens at det ikke skal blandes med etylenglykol- dvs alle andre forstvæsker på markedet...

(-og at dette produktet ikke inneholder de vanlige korrosjonshindrene midlene av en type og andel som er egnet som "vanlig" etylenbasert frostvæske. Men nå gentar jeg meg selv ... og dokumentasjonen til Biltema...)

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Jeg kommer til å følge ovenstående råd, skifter ut min frostvæske til VP original grønn og utfører skiftet i morgen ettermiddag.

Litt skuffet over at jeg må gjøre om jobben på nytt etter å ha lyttet til ansatt på Biltema, grønn væske er slett ikke grønn væske som det ble sagt når jeg var der.

Takk for hjelpen folkens.

Takk for oppklaringen alfaalfa, da forstår jeg litt mer :smiley:. Flott at BT markedsfører en giftfri væske til dette bruket siden eksosvannet er vanskelig og samle opp. Og siden den ikke skal blandes med andre kjølevæsker er det kanskje ikke så lurt og ha den i kjølevæsken da det er vanskelig og få ut alt av den gamle. Tidligere het det at den blå og grønne ikke måtte blandes med rød da det kunne grøte seg. Nå er det jo kommet flere farger så nå må man følge enda mer med forstår jeg, om fargen har betydning fremdeles da. Nå er vel originalvæsken til min VP grønn den også, men om den er giftfri eller blandbar med denne grønne til BT er jeg like grønn på. Jeg tar ihvertfall ikke ta noen sjanse så lenge jeg ikke vet.

Redigert av hegra (see edit history)

Nå er saken ihvertfall ur verden for meg.

Tømte systemet, flushet ut to ganger med varmkjøring og 100% vann, så nå er det en 50/50 blanding av VP original grønn og vann. Skylte så gjennom saltvannskretsen med 50/50 BT glykol og vann, siden det er 40 min å kjøre til opplaget så passet jeg på å skifte oljefilter, olje og varmkjørte den i samme slengen, så nå er motoren klar for vinteren :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...