Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Komodo skrev for 11 timer siden:

Jeg har ikke noe erfaring med Cosa Board eller de andre komposittplatene du snakker om. Men jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i å bruke en komposittplate som kjerne i akterspeilet ditt? Du har jo tatt vekk indre laminat i speilet, så du står jo fritt til hvordan du vil bygge opp et nytt akterspeil. Når man ser på alle de råteproblemene som er i gamle akterspeil forstår jeg godt at du ikke vil bruke kryssfiner. Men hvorfor ikke bare bruke divinycell? Plata limer du rett inn i ytre laminat på speilet, så laminerer du ønsket antall lag på innsiden. Der du skal skru motoren borer du ut store hull med en hullsag og sparkler inn massive sylindre. Har du sett i tråden min hvordan jeg løste det?

 

Divinycell er veldig aktuelt hvis jeg skal bruke sandwich-metoden. Jeg har sett tråden din og ser ikke bort ifra at jeg kopierer. Har nok hengt meg opp litt fordi jeg skulle ønske jeg hadde flere alternativer enn x-finer og sandwich, og litt ekstra ettersom det finnes flere alternativer "i verden". X-finer er flott. Sandwich er genialt. Kompositt er litt Ole Brum-vennlig: "Ja takk, begge deler".
Det hadde vært veldig praktisk om man kunne kjøpe råtefrie plater som hadde strukturell styrke selv uten laminering. Råtefrie plater som Coosa el.l kunne blitt brukt til mye rart i båt og ellers...
 

Har funnet ut at det er noe som heter "Norsk komposittforbund". De har en egen nettside (http://www.komposittforbundet.no) og der ligger det ganske mye informasjon om utviklingen av kompositter både i Norge og ellers.

Av mange gode rapporter som ligger "skjult" i sidene (ser ut som SINTEF har laget dem), er det en om Sandwich (spesifikt: DIAB sine Divinycell-plater blir diskutert) i tankbåter fremfor stål, og en om Kompositter og sandwich i fiskeflåten som jeg tenker er så interessante at jeg legger ved her ettersom de er merket "åpen" selv om jeg ikke finner dem gjennom webUIen deres (de får evt. skrike ut om rapportene ikke er "offentlige"):

 

Sandwich i steden for stål:

http://www.komposittforbundet.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1145

 

Kompositt og Sandwich i fiskeflåten:

http://www.komposittforbundet.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1144

 

(lek med URLen for å få flere rapporter (altså endre tallet til slutt i lenken) hvis du har noen timer å slå ihjel)

Og så legger jeg ved de to overnevnte rapportene i zip her (er PDF-filer):

Designstudie av RSW tanker fremstilt av sandwich med PVC kjerne og glassfiberarmert herdeplast hud.zip

Kompositt-_sandwichmaterialer for bruk i fiskeflåten.zip

 

Usikker på om denne siden er en utfyllende linkreferanse, men mange av SINTEF-rapportene er tilgjengelige herfra: http://www.komposittforbundet.no/?CatID=1188

WithVital

WithVital

Komodo skrev for 10 timer siden:

Jeg har ikke noe erfaring med Cosa Board eller de andre komposittplatene du snakker om. Men jeg skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i å bruke en komposittplate som kjerne i akterspeilet ditt? Du har jo tatt vekk indre laminat i speilet, så du står jo fritt til hvordan du vil bygge opp et nytt akterspeil. Når man ser på alle de råteproblemene som er i gamle akterspeil forstår jeg godt at du ikke vil bruke kryssfiner. Men hvorfor ikke bare bruke divinycell? Plata limer du rett inn i ytre laminat på speilet, så laminerer du ønsket antall lag på innsiden. Der du skal skru motoren borer du ut store hull med en hullsag og sparkler inn massive sylindre. Har du sett i tråden min hvordan jeg løste det?

 

Divinycell er veldig aktuelt hvis jeg skal bruke sandwich-metoden. Jeg har sett tråden din og ser ikke bort ifra at jeg kopierer. Har nok hengt meg opp litt fordi jeg skulle ønske jeg hadde flere alternativer enn x-finer og sandwich, og litt ekstra ettersom det finnes flere alternativer "i verden". X-finer er flott. Sandwich er genialt. Kompositt er litt Ole Brum-vennlig: "Ja takk, begge deler".
Det hadde vært veldig praktisk om man kunne kjøpe råtefrie plater som hadde strukturell styrke selv uten laminering. Råtefrie plater som Coosa el.l kunne blitt brukt til mye rart i båt og ellers...
 

Har funnet ut at det er noe som heter "Norsk komposittforbund". De har en egen nettside (http://www.komposittforbundet.no) og der ligger det ganske mye informasjon om utviklingen av kompositter både i Norge og ellers.

Av mange gode rapporter som ligger "skjult" i sidene (ser ut som SINTEF har laget dem), er det en om Sandwich (spesifikt: DIAB sine Divinycell-plater blir diskutert) i tankbåter fremfor stål, og en om Kompositter og sandwich i fiskeflåten som jeg tenker er så interessante at jeg legger ved her ettersom de er merket "åpen" selv om jeg ikke finner dem gjennom webUIen deres (de får evt. skrike ut om rapportene ikke er "offentlige"):

 

Sandwich i steden for stål:

http://www.komposittforbundet.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1145

 

Kompositt og Sandwich i fiskeflåten:

http://www.komposittforbundet.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1144

 

(lek med URLen for å få flere rapporter (altså endre tallet til slutt i lenken) hvis du har noen timer å slå ihjel)

Og så legger jeg ved de to overnevnte rapportene i zip her (er PDF-filer):

Designstudie av RSW tanker fremstilt av sandwich med PVC kjerne og glassfiberarmert herdeplast hud.zip

Kompositt-_sandwichmaterialer for bruk i fiskeflåten.zip



×
×
  • Create New...