Komodo
Jeg skjønner fremdeles ikke helt hva du ønsker å oppnå med å bruke en komposittplate i akterspeilet ditt. For du snakker vel fremdeles om å laminere på innsiden også eller?
WithVital skrev for 2 timer siden:Jeg tror jeg forstår altså. Mulig jeg roter litt med begreper og slikt,
Da skal jeg forsøke å rydde litt opp.
-
Sandwich konstruksjon: Et laminat på hver side av en kjerne. Kjernen fungerer hovedsaklig som et distansemateriale for laminatene som skal ta opp hovedkreftene, men må også tåle trykkreftene og skjærkreftene som oppstår. Den enkleste formen for sandwich kommer fra Diplomis
- Kompositt materialer: En blanding av to forskjellige materialer der de to materialene utfyller hverandre i egenskap. Det er gjerne et fyllmateriale, og et materiale brukt som armering. I plastbåtsammenheng snakker vi gjerne om plastkompositter. Det er en kompositt der en bestanddel er plast, og det andre er en armering av f.eks. glass, karbon eller kevlar. Andre kompositter kan være betong armert med jern eller treverk innbakt i epoxy. Kompositt høres jo litt fancy ut, men vanlig polyester armert med glassfiber er altså en kompositt.
Når vi lager en sandwich konstruksjon (plastbåtkonstruksjon) bruker vi altså begge deler. En kjerne (divinycell (ekspandert PVC), XPS (ekspandert og ekstrudert polystyren) eller balsatre), og laminat på hver side som er en kompositt av glassfiber og polyester. Det du skisserer her er at du vil bruke en komposittplate i kjernen også. Det er derfor jeg lurer på hvorfor du ikke tror divinycell blir bra nok?
SitatDivinycell i sandwich er ekstremt sterkt men kan skades med en hakke eller delamineres internt med punktbelastninger / støt
Ja. Men for å unngå det må du legge tilstrekkelig antall lag i ytterlaminatet. Laminattykkelsen blir uansett mye tynnere enn om du skulle hatt massivt laminat. Dessuten, hvilke punktlaster ser du for deg på akterspeilet?
SitatMassiv laminat veier et tonn, og en sterk kompositt fremstår som en middelvei som henter egenskaper fra både x-finerlaminat og sandwichkonstruksjon.
Massivt laminat er en sterk kompositt. De komposittplatene du snakker om er sikkert sterke i forhold til en ren skumkjerne (typisk divinycell), men ikke i forhold til et laminat med glass. De er en kompromiss. Det jeg mener du bommer med er at du vil ha en kompositt med styrke i kjernen.
SitatHvis det fantes en plate som var prelaminert i akseptabel styrke som ikke veide mer enn x-finer, synes jeg det er et rimelig alternativ for en del konstruksjoner.
Det kan jeg være enig i. Men i dette tilfellet var det jo snakk om å erstatte plata i akterspeilet. Til andre formål derimot kan man sikkert bygge litt av hvert av slike plater.
SitatDet med vekt er jeg klar over, men jeg tror ikke det er så ille som man skulle tro. En Coosa på 16mm tykkelse veier 7-8 kg pr m2. At det er dyrt har pr i dag mest med tilgjengelighet å gjøre og ikke så mye med materialene. Coosa-platene er så vidt jeg forstår laget av HDPU-skum armert med glassfiber. minimum 10% fiber pr. volum
Uansett hvordan du vender på dette kommer du ikke fra de fysksike lovene som gjelder for en slik konstruksjon. Denne delen av fysikken kalles mekanikk og deles inn i statisk og dynamisk mekanikk. I slike konstruksjoner er det statisk mekanikk som gjelder. Eksempelet med 2"4" lenger opp illustrerer noe av det som ligger bak, men det kan også utledes med formler. Poenget mitt er at den armeringen du legger midt i en sandwichkonstruksjon vil være bortkastet, og bidrar kun til å øke vekt og pris.
HDPU er en forkortelse for high density polyurethan som er en herdeplast. For at glassarmert polyurethan skal oppnå den vekten du skisserer over (1000mm/16mm x 7kg/m2 = 437,5kg/m3) må den nødvendigvis være ekspandert.
Sitat- X-finer er kanskje 4-900 pr akterspeil avhengig av kvalitet?
- Divinycell H250 40mm koster .... pr akterspeil eller plate (anyone?)
- Coosa board koster 2300,- for 240x122 i "akterspeilkvalitet" + mva og frakt. Frakt er nok dyrt (får pris hvis jeg spesifiserer plateantall).
Hvis du leter litt i tråden min finner du prisene på den divinycellen jeg har kjøpt. Den har lavere densitet, men jeg tror stort sett du kan gange opp prisen i forhold til densiteten. Det virker i hvert fall slik på de platene jeg kjøpte. Men tror du at du trenger tettere plater enn det jeg har brukt?