WithVital
Komodo skrev for 12 timer siden:Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre nå. Det jeg sa er at hvis du bruker en komposittplate i speilet ditt så vil du vel uansett laminere glassfiber utenpå, og da får du en sandwich konstruksjon med komposittkjerne. Jeg har ikke sammenlignet Coosa eller andre komposittplater med sandwich!
Der er jeg enig :)
SitatDet er forøvrig riktig som du sier at kryssfiner og en sterk komposittplate vil bidra til styrke i konstruksjonen. Det er imidlertid en dyr og tung måte å benytte den styrken i kjernen, når du lettere oppnår styrke ved å øke konstruksjonens tykkelse (ref. eksempelet med 2"x4"). I et akterspeil vil du gjerne ha en viss stivhet, da er veien å gå å øke tykkelsen i konstruksjonen. Det du oppnår ved å bruke et kjernemateriale med høy styrke er at du kan få en tynnere konstruksjon. Ønsker du det? Og hva skal du med styrken i kjernen av akterspeilet?
Jeg har litt lite plass mellom bunn / ytter og motorbrønn / innerliner (toppdel), så jeg må begrense meg litt eller bygge om topp. Har allerede endret så mye at jeg kan klemme in 29mm øverst der bunn skal limes til motorbrønn. Opprinnelig er det bare 15mm x-finer i speilet, så det er nok riktig som du sier at jeg heller mot styrke på grunn av manglende mulighet for å bygge tykkelse. Det er sikkert likt for mange "joller" på min størrelse og nedover det at speilet er så tynt. En ren "bytte ut x-finer med noe annet" vil nok i de fleste tilfeller på sånne småbåter kreve tynne plater.
Jeg tror også jeg stadig faller tilbake til prinsipper om "double redundancy". Eller trippel på mitt mest paranoide. Jeg er nok vant til å bygge ting som vil fungere ok også hvis et av elementene i tingen min svikter eller svekkes. Men jeg kjenner ikke Divinycell godt nok til å vite om en sprekk eller skade i ytterlaminatet kan "ødelegge alt" med avreven motor og speil som resultat. Jeg vil uansett utelukke muligheten så godt jeg klarer, for jeg prøver å lage et akterspeil som aldri må repareres igjen...
Sitat
Jeg har heller ikke sagt at en komposittplate utelukkende vil være et distansemateriale. Om du bruker divinycellkjerne er divinycellen heller ikke utelukkende distansemateriale, den har som sagt også funksjoner med å ta opp kompresjonskrefter og skjærkrefter, selv om hovedoppgaven er å lage en distanse mellom ytter- og innerlaminat, som gir deg en stivere og sterkere konstruksjon. Om du bruker en komposittplate vil du imidlertid få mer styrke i konstruksjonen enn om du bruker en skumkjerne. Nå er jo imidlertid Bluewater 26 også en skumkjerne, men en armert sådan:
Husk forøvrig på at kryssfiner også er en komposittplate; den består av trefibre som er bundet sammen med lim (plast).
Jepp. Egentlig helt perfekt til mitt bruk disse x-finer platene. Kun råte og vekt som er litt negativt.
Sitat
I så fall så får du si fra, så får vi slått av en prat
:)