Hansvik165 Startet 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2017 (redigert) Sitter og ser på forskjellige oppblåsbare vester og har sett meg ut disse to: HH RS med D-ring som har godkjent sikkerhetssele (krav):https://nettbutikk.redningsselskapet.no/Produkt/rs-redningsvest#product HH Coastal https://www.xxl.no/helly-hansen-sailsafe-inflatable-coastal-redningsvest/p/1131658_2_style Er det noen som vet hva forskjellen på de er? Har også sett på Hansen Protect Sealion som har sikkerhetssele i rygg og er SOLAS-godkjent, men finner ingen priser Redigert 1.Oktober.2017 av Hansvik165 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Ta en titt på Secumar. (jeg ville vært MEGET skeptisk til enhver vest som RS har hatt noe som helst med å gjøre, RS har etter mitt syn svak kunnskap om vester, sagt etter års erfaring) Redigert 1.Oktober.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bigmac Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Seiler du kortere strekk i kystnære farvann så unngå for mye seler og røl, blir bare i veien. Hansen Protect Sealion så veldig arbeidssom ut i blå himmel og sol, men mulig du skal på lengre tur da. Men D-ring er absolutt smart. Spinlock Decksvest er også et alternativ til de du har sett deg ut. https://seatronic.no/sesongtilbud/spinlock-deckvest-5d-pro-sensor-170n-m-sele-bla-str-l Her er et forslag. Er ikke oppblåsbar, men mindre vedlikehold, og ved lengre seilas er den isolerende og polstra, og mer komfortabel. Bare et forslag, skal ikke framsnakke den for mye. Ulempen med konvensjonell er jo at det kan bli litt klamt under dersom du har på mye seilerklær. Får hengt på VHF og litt annet utstyr ved behov - og det er jo kjekkt. https://www.seasea.no/sikkerhet/flytevester/flytevester-baltic/sar-offshoreväst-baltic Redigert 1.Oktober.2017 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 31 minutes ago, janet said: Ta en titt på Secumar. (jeg ville vært MEGET skeptisk til enhver vest som RS har hatt noe som helst med å gjøre, RS har etter mitt syn svak kunnskap om vester, sagt etter års erfaring) Hvilken vest fra Secumar tenker du på? Noe spesielt du refererer til med RS og redningsvester? 9 minutes ago, Bigmac said: Seiler du kortere strekk i kystnære farvann så unngå for mye seler og røl, blir bare i veien. Hansen Protect Sealion så veldig arbeidssom ut i blå himmel og sol, men mulig du skal på lengre tur da. Men D-ring er absolutt smart. Spinlock Decksvest er også et alternativ til de du har sett deg ut. https://seatronic.no/sesongtilbud/spinlock-deckvest-5d-pro-sensor-170n-m-sele-bla-str-l Her er et forslag. Er ikke oppblåsbar, men mindre vedlikehold, og ved lengre seilas er den isolerende og polstra, og mer komfortabel. Bare et forslag, skal ikke framsnakke den for mye. Ulempen med konvensjonell er jo at det kan bli litt klamt under dersom du har på mye seilerklær. Får hengt på VHF og litt annet utstyr ved behov - og det er jo kjekkt. https://www.seasea.no/sikkerhet/flytevester/flytevester-baltic/sar-offshoreväst-baltic Den Spinlock-en så fin ut, men ligger ute til dobbel pris. Er det noe vesentlig (som forsvarer prisen) med den jeg burde tenke på? Den siste kan være interessant, men ser det er en litt oppgradert seilervest. Tenkte mer på vester som holder deg i live selv om du treffer vannet bevisstløs (bom i hode e.l.) :-) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Jeg holder på å ser om jeg kan fornye 4 vester ifm at jeg bytter båt, da var jeg i ferd med å bestille fra RS, men fikk se den negative omtalen her, hva er galt med de? Jeg trodde at RS var et kontrollert og bra merke ... Eller er det bare jeg som har tiltro til det Redningsselskapet gjør ... Redigert 1.Oktober.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
janet Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Hansvik165 skrev 29 minutter siden: Hvilken vest fra Secumar tenker du på? Noe spesielt du refererer til med RS og redningsvester? Den Spinlock-en så fin ut, men ligger ute til dobbel pris. Er det noe vesentlig (som forsvarer prisen) med den jeg burde tenke på? Den siste kan være interessant, men ser det er en litt oppgradert seilervest. Tenkte mer på vester som holder deg i live selv om du treffer vannet bevisstløs (bom i hode e.l.) :-) Jeg tenkte ikke på en spesiell Secumar modell. Har brukt Secumar vester i 30 år, meget nøgd, har hatt og har en bunke ulike Secumar vester. Etter mitt syn (kan være helt feil så klart) sikre kvalitetsvester. Med den haugen av oppblåsbare vester som er på markedet i dag er det for meg åpenbart at det vil være en del dritt som ikke holder mål som livreddere. For en del år tilbae brukte RS vester (kjent merke) som jeg også hadde noen av. Jeg slet veldig med å få utført service på vestene. Siden jeg hadde en bunke Secumar vester fikk jeg omsider overtalt Viking til også å gå over de andre vestene, noe de ikke var begeistret for men gjorde det fordi jeg var god kunde. Da jeg kom for å hente vestene viste de meg hvordan de vestene RS bruker feilet, 3 av 4 ganger klarte de ikke å stikke hull på gass patronen. Needless to say, da jeg kom hjem, det første jeg gjorde var å klippe opp disse vestene og hive dem i søpla. Har sett tidligere at RS faktisk har solgt slike vester under båtmessen på LIllestrøm. Har et par ganger snakket med dem og åpnet vesten og pekt på svakhetene og design/konstruksjonsfeilen, de forstår det ikke en gang. RS bruker sine vester, jeg bruker mine, begge er vi i live. Redigert 1.Oktober.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
John_Kr Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Bra info .. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bigmac Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Til Spinlock får du også vesker du kan hempe på (bryst og midje). Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 1 hour ago, janet said: Jeg tenkte ikke på en spesiell Secumar modell. Har brukt Secumar vester i 30 år, meget nøgd, har hatt og har en bunke ulike Secumar vester. Etter mitt syn (kan være helt feil så klart) sikre kvalitetsvester. Med den haugen av oppblåsbare vester som er på markedet i dag er det for meg åpenbart at det vil være en del dritt som ikke holder mål som livreddere. For en del år tilbae brukte RS vester (kjent merke) som jeg også hadde noen av. Jeg slet veldig med å få utført service på vestene. Siden jeg hadde en bunke Secumar vester fikk jeg omsider overtalt Viking til også å gå over de andre vestene, noe de ikke var begeistret for men gjorde det fordi jeg var god kunde. Da jeg kom for å hente vestene viste de meg hvordan de vestene RS bruker feilet, 3 av 4 ganger klarte de ikke å stikke hull på gass patronen. Needless to say, da jeg kom hjem, det første jeg gjorde var å klippe opp disse vestene og hive dem i søpla. Har sett tidligere at RS faktisk har solgt slike vester under båtmessen på LIllestrøm. Har et par ganger snakket med dem og åpnet vesten og pekt på svakhetene og design/konstruksjonsfeilen, de forstår det ikke en gang. Dette høres foruroligende ut. Fant en test av DSB som viste at et veldig høyt antall vester hadde feil, men de offentliggjorde aldri hvilke vester det gjaldt i rapporten... Var de erfaringene du gjorde deg før 2015? Mener det var året RS skiftet til Hansen Protect som leverandør av vester. Den jeg lenka til er produsert av de. Kan vel være relativt sikker på at de da holder samme kvalitet som HH (som jeg innbiller meg er god..)? Ser at Spinlock 5D Pro tilfredsstiller regatta-krav og har mange muligheter for tilleggsutstyr (lommer og MOB). Er det noen med regatta-erfaring her som kanskje kan veie inn på valg av vester? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Hansvik165 skrev for 3 timer siden: Den siste kan være interessant, men ser det er en litt oppgradert seilervest. Tenkte mer på vester som holder deg i live selv om du treffer vannet bevisstløs (bom i hode e.l.) :-) Den holder deg ihvertfall garantert flytende, noe en oppblåsbar ikke kan garantere. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Finnes hybrider også. Har ikke brukererfaring, men vurderer den. Selv tenkte jeg meg å prøve en i vinter med seilerjakke på (i butikken). https://www.seasea.no/sikkerhet/flytevester/flytevester-baltic/baltic-hybrid220-offshoreväst Redigert 1.Oktober.2017 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Finnes også en som het Baltic RIB, men ser litt drøy ut. Koster 4-5000,- så blir mykje pæng. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Skal du ha det til seilbåt bør du ha feste til livline og skrittstropp. Har selv Spinlock deckvest pro ganske enkelt fordi den er den aller mest behagelige i bruk, men det hjelper også at de er utstyrt med skrittstropper, spruthette, tau/remkutte, lys, lomme til Plb/vhf. Dyrere, men det er den verdt. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 (redigert) Hansvik165 skrev for 8 timer siden: Dette høres foruroligende ut. Fant en test av DSB som viste at et veldig høyt antall vester hadde feil, men de offentliggjorde aldri hvilke vester det gjaldt i rapporten... Var de erfaringene du gjorde deg før 2015? Mener det var året RS skiftet til Hansen Protect som leverandør av vester. Den jeg lenka til er produsert av de. Kan vel være relativt sikker på at de da holder samme kvalitet som HH (som jeg innbiller meg er god..)? Ser at Spinlock 5D Pro tilfredsstiller regatta-krav og har mange muligheter for tilleggsutstyr (lommer og MOB). Er det noen med regatta-erfaring her som kanskje kan veie inn på valg av vester? ja, før 2015 de vestene med feil, velkjent merke, var så vidt jeg husker produsert i UK jeg ringte importøren, i Drammen, og spurte om hvor jeg kunne få utført sjekk og service på vestene det ble svart at de gjorde slikt, men om vestene ikke hadde vært i reell bruk var det ingen vits, ikke desto mindre ønsket jeg å betale for service - jeg ble nærmest ledd ut over telefon pga mitt ønske om sjekk/service og vestene mine ønsket de ikke tilsendt omsider fikk jeg overtalt Viking til å se på vestene samtidig med at de utførte sjekk/service av Secumar vestene mine ble ikke meget fornøyd da Viking viste og demonstrerte feilene for meg foruroligende? ja! slike vester har jo de siste årene nærmest blitt en motegreie, det er nok bra størrelse på og en del penger i det markedet, da vil det nok komme en del produkter i markedet som nok ikke burde ha vært der til OP: slike vester er ment å redde liv i kritiske tilfelle, skal du kjøpe/bruke slike vester så synes jeg det er viktig at du velger en vest du selv er fortrolig med og har kunnskap om og tillit til ikke baser valget på hva som er å lese i seilblader og baatplasser og lignende åpne vester du har lyst på studer konstruksjonen og mekanismene - skaff deg kunnskap - det er du som skal leve videre - kanskje det er en del greier i slike vester, gasspatroner som skal åpnes og slippe ekspanderende gass inn i vesten, ventiler som skal forhindre at gassen slipper ut, ventiler som skal gjøre det mulig å etterfylle vesten med f eks luft, mekanikk for å åpne gasspatronen - gjerne kniver eller kraftige nåler, leamikk som skal trigge mekanikken som åpner gasspatronen, kan være manuelt snortrekk, kan være tabletter som oppløses i vann som utløser en fjær som får kniv/nål til å lage hull i gasspatronen det er en del varianter ute og går - dette bør du se på med kritisk blikk Redigert 2.Oktober.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Hansvik165 skrev for 19 timer siden: HH RS med D-ring som har godkjent sikkerhetssele HH Coastal Har også sett på Hansen Protect Sealion Det er en vesentlig forskjell på de to første og den siste. De to første er enkelkammervester. Du får et forsøk. Kommer ikke ombord i min båt. Den siste er en dobbelkammervest. Den har innbygget backup. SOLAS godkjente vester er uten unntak dobbelkammervester. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 janet skrev On 01.10.2017 at 15.30: Ta en titt på Secumar. (jeg ville vært MEGET skeptisk til enhver vest som RS har hatt noe som helst med å gjøre, RS har etter mitt syn svak kunnskap om vester, sagt etter års erfaring) janet skrev On 01.10.2017 at 16.36: For en del år tilbae brukte RS vester (kjent merke) som jeg også hadde noen av. Jeg slet veldig med å få utført service på vestene. Siden jeg hadde en bunke Secumar vester fikk jeg omsider overtalt Viking til også å gå over de andre vestene, noe de ikke var begeistret for men gjorde det fordi jeg var god kunde. Da jeg kom for å hente vestene viste de meg hvordan de vestene RS bruker feilet, 3 av 4 ganger klarte de ikke å stikke hull på gass patronen. Needless to say, da jeg kom hjem, det første jeg gjorde var å klippe opp disse vestene og hive dem i søpla. Har sett tidligere at RS faktisk har solgt slike vester under båtmessen på LIllestrøm. Har et par ganger snakket med dem og åpnet vesten og pekt på svakhetene og design/konstruksjonsfeilen, de forstår det ikke en gang. RS bruker sine vester, jeg bruker mine, begge er vi i live. janet skrev On 02.10.2017 at 3.37: ja, før 2015 de vestene med feil, velkjent merke, var så vidt jeg husker produsert i UK Det er Hansen Protection som produserer både de oppblåsbare som RS selger, og som mannskapene bruker.(med unntak av den rosa som er produsert av Regatta). Denne tråden starter med at Hansvik165 linker til nye vester, og du svarer som om du har kjennskap til dagens vester. Det er riktig at RS for en del år siden, solgte noen røde Baltic vester. Det er nok de du refererer til. Vestene som Hansvik165 linker til er av god kvalitet, og jeg har ikke hørt om vester som har feilet pga vestens konstruksjon eller kvalitet. Derimot hender det fra tid til annen, at vestene ikke blir pakket rett etter tilsyn. Jeg har også opplevd at CO2 patronen har vært løst tilskrudd. Selv bruker jeg RS vesten som er linket til privat, og Sea Lion RS 275 som frivillig mannskap om bord på redningsskøyten. I forbindelse med forebyggende seilas, så hopper jeg i sjøen for å demonstrere RS vesten mellom 20 og 30 ganger hvert år. Jeg har ALDRI opplevd at noen av vestene har feilet. Dere kan trygt kjøpe dere vester fra RS. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
John_Kr Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 Takker for avklaringen ... :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 janet skrev On 2.10.2017 at 3.37: de vestene med feil, velkjent merke, var så vidt jeg husker produsert i UK Har deltatt i en "test" av slike. For lenge siden. Var ingen feil på vestene som sådan, men utløseren. Dette var vel å merke brukte vester som var i daglig bruk i fuktig miljø. Det som skjedde var at cellulosetabletten ble fuktig over lang tid og gikk sakte i oppløsning med det resultat at det ikke var kraft nok igjen til å punktere CO2 beholderen når den kom i kontakt med vann. Resultatet var at det ble byttet til hydrostatiske utløsere. Funker hver gang. Er ufølsomme for regn og sprut. De må ned i vannet før de løser ut. Dessuten går du med to vester på deg i og med at det er dobbeltkammervester. Christel III skrev for 21 timer siden: I forbindelse med forebyggende seilas, så hopper jeg i sjøen for å demonstrere RS vesten mellom 20 og 30 ganger hvert år. Jeg har ALDRI opplevd at noen av vestene har feilet. Demovester som får ny, tørr, utløser og ny gassbeholder før hver demo. Hadde vært skandaløst hvis den ikke virket. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2017 De vestene som RS hadde tidligere var produsert av Crewsaver i England. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.