Jump to content

Edit History

ivar

ivar

fra 1.86 til 2.17 utveksling vil ikke bare kanskje men helt sikkert kreve mer stigning.   Siden båt er lik og motoreffekt er den samme som før så ville jeg ha sett hva propellkalkulatoren foreslo , beregnet ut fra samme fart som gammelbåten hadde.  

Ventilert propell:

Sitat

Er akselerasjonen best med full eller lukket åpning? Er det virkelig noe jeg kommer til å merke noe til?

Det kommer helt an på forhold mellom båt / motorkraft / propellstigning osv.    Dersom gammelbåten din spratt opp i plan uten problemer så er det neppe all verden å hente for deg .  

Mitt inntrykk er at slike ventileringshull har mest for seg på hurtiggående båter som kjører myye stigning, og gjerne med 2T, slik at de får litt hjelp til å komme litt opp i turtall slik at dreiemomentet får snurr på sakene

Jeg kjøpte en Turbo Quest med slike vent. hull, prøvde den på min Yamarin med F115.    Tror ikke det ble noe bedre aks med ventilering, snarere tvert imot.  Måtte tette hullene helt for å få grep, ellers så mistet propellen grepet også oppe i fart. (bortsett fra på ful fart)       

ivar

ivar

fra 1.86 til 2.17 utveksling vil ikke bare kanskje men helt sikkert kreve mer stigning.   Siden båt er lik og motoreffekt er den samme som før så ville jeg ha sett hva propellkalkulatoren foreslo , beregnet ut fra samme fart som gammelbåten hadde.  

Ventilert propell:   kjøpte en Turbo Quest med slike vent. hull, prøvde den på min Yamarin med F115.  Måtte tette hullene helt for å få grep, ellers så mistet propellen grepet også oppe i fart.   Greit på full fart da.  

Mitt inntrykk er at slike ventileringshull har mest for seg på hurtiggående båter som kjører myye stigning, og gjerne med 2T, slik at de får litt hjelp til å komme litt opp i turtall slik at dreiemomentet får snurr på sakene

• Create New...