Mizar
Jeg er ikke jurist. Men jeg tror det er en del faktorer som spiller inn på om du kommer noen vei.
Nøkkelpunktet er vel om denne feilen kan anses som en vesentlig mangel i juridisk forstand, dvs. når man setter mangelen opp mot prisen du betalte. Altså: Har du fått vesentlig mindre levert, enn det du betalte for?
Så er det en del andre punkter som min "sunne fornuft" sier:
På hvilke betingelser handlet du, fikk du noen garantier (du gjorde jo det siden Finn-annonsen sa 1000 timer) eller finnes det noen reklamasjonsfrist? Siden du raskt oppdaget feilen, burde du ha reagert med en gang da, eller var ikke avstanden fra 1000 til 1200 timer så vesentlig som fra 1000 til 1800 timer, som du åpenbart reagerer på nå (der har du vel en god sak så vi kan vel anta at hvis du reagerer nå, har du reklamert tidsnok).
Så er det spørsmål om hva slags avtale du og selger gjorde. Kanskje du har krav på prisavslag eller en erstatning, eller at handelen blir omgjort. Det kommer nok også an på hvor vesentlig feilen kan vurderes som å være.
Jeg tror derfor at en kortfattet og vennlig, men bestemt skriftlig henvendelse til selger med henvisning til avviket (og dokumentasjon fra din servicemann), med et konkret krav om prisavslag, burde være noe du kunne prøve å få til.
Jeg synes personlig det er et stort avvik fra 1000 til 1800 timer. Dette kommer tilbake til deg som redusert levetid på motoren. Verdien av denne tapte levetiden burde kunne omregnes til et verditap du kan kreve erstattet av selger.
Så gjenstår jo spørsmålet om det er noe "å hente" hos selger, og om det er verdt egeninnsatsen for deg. Det er jo en kostnad det også. Men et brev med krav om skriftlig svar innen en angitt frist, burde du koste på. Da har du alt skriftlig hvis du ønsker å gå videre med saken.